Gå til innhold

.net hva er egentlig det?

Anbefalte innlegg

Er dette et programeringsspråk? Er ikke spesielt bevandret innen området, annet enn at jeg pludra litt med basic på c64`n, men jeg har hatt en drøm om å lære c++ i alle år :D Men pga terskelen for å lære det er ganske høy har det blitt med drømmen foreløpig. Er .net noe liknende c++? (lettere å lære)? Har det isåfall noen begrensninger i forhold til c++?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller bare kjøpe en bok å sette i gang kanskje...

Jeg har en bok som har stått trofast ved siden av skjermen i mange år som heter "C++ from ground and up". Så det er bare å begynne ja :whistle: Men jeg er enig med Core2dou her om at det ikke hadde skada og hatt en norsk bok, det finnes ikke noe ala "C++ for dummies", på norsk? :roll:

Lenke til kommentar

Programmeringsspråk flest er engelsk, så dette kommer du ikke utenom uansett hva du gjør. Engelske bøker er også i flertall, og i de fleste tilfeller langt bedre enn norske, men det finnes selvfølgelig unntak.

Vil du lære deg å programmere, må du også orke engelsk, rett og slett. Invister i en skikkelig ordbok i samme slengen om du har problemer med engelsk..

Eneste gode boken jeg vet om, innen dette fagfeltet/emnet er "Java som første programmeringsspråk", men den er som boktittelen tilsier, for Java.

Lenke til kommentar

Jeg får skrive en kort forklaring på hva .NET er.

.NET er ganske mye rart, men først og fremst er det en Just-In-Time Compiler og et bibliotek med funksjoner.

JIT Compileren sin oppgaver, er å gjøre om Common Intermediate Language (forkortet CIL) om til maskinkode, før denne koden blir kjørt.

Maskinkoden kan da kalle funksjoner fra .NET biblioteket (System.dll, System.Windows.Forms.dll)

Men før man har CIL kode, så skriver man først kode i et programmeringsspråk. Det finnes utallige .NET språk, men med .NET Framework følger det med Visual Basic.NET compiler, og C# compiler.

Det disse compilerene gjør, er å gjøre om eksempelvis C# kode til CIL kode.

Man kan også skrive CIL direkte (ligner på objekt orientert assembly) men det brukes hovedsaklig for å forvirre decompilere.

Fordelen med .NET er at koden faktisk blir kompilert til maskinkode, og med et verktøy som følger med .NET, kan man kompilere en .exe fil til maskinkode én gang for alle.

.NET programmer kan også kjøres på Linux under mono, hvis man passer på, så skal et program skrevet for .NET kjøre på Mono.

.NET kan også brukes til å skrive spill til Xbox 360 hvis man bruker Microsoft Game Studio, eller bare XNA.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for en fyldig forklaring, :yes: virker som du er en dreven programmerer?

Har forøvrig kommet igang med c++ boka mi som jeg kjøpte da jeg skulle prøve meg på ingeniørhøyskola for 10 år siden :roll: men er den boka da litt utdatert? Siden den kom ut i 98 mener jeg? Den heter C++ from ground up, second edition av Herbert Schildt. Den er jo gitt ut året etter c++ ble standarisert, og har fått med meg at det kom en ny standard var det i 2003? Vil det by på noe problemer å prøve seg på eksemplene i boka på en ny kompilator?

Vil forøvrig denne : http://www.digi.no/php/art.php?id=102871 kompilatoren duge? (microsoft visual c++ toolkit 2003)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...