Gå til innhold

Handle klær fra usa, hvordan funker det?

Anbefalte innlegg

Har tenkt og bestille noen fan-klær fra metallica.com og espguitars.com..

Nå vet jeg ikke helt hvordan det fungerer, men jeg mener å ha lest en plass at en ikke må betale moms på ting under 200kr? (selv om frakten gjorde at totalprisen kom over 200kr)

Og hvordan fungerer slikt i tollen?

Ja, kan noen fortelle meg litt om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På tollfrie varer med vareverdi under NOK 200,- blir det ikke beregnet mva, dvs. at du slipper å betale moms.

Klær er imidlertidig tollbelagt, så her blir det dessverre anderledes:

-Toll på 10,7% blir lagt til vareverdi OG frakt

-25% mva blir beregnet av summen inkl. toll.

Her er eksempler på regnestykker for toll/mva.

I tillegg kommer gjerne et gebyr fra fraktfirmaet (f.eks. Posten) for å gjøre selve fortollingen for deg.

Imidlertid hender det ganske ofte at slike pakker "sniker seg forbi" toll-tullet og ender opp direkte i postkassen.

Det har i alle fall hendt meg endel ganger, særlig der forsendelsen ser ut som et vanlig "tykt brev" og ikke en pakke full av firmalogoer osv.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
På tollfrie varer med vareverdi under NOK 200,- blir det ikke beregnet mva, dvs. at du slipper å betale moms.

Klær er imidlertidig tollbelagt, så her blir det dessverre anderledes:

-Toll på 10,7% blir lagt til vareverdi OG frakt

-25% mva blir beregnet av summen inkl. toll.

Her er eksempler på regnestykker for toll/mva.

I tillegg kommer gjerne et gebyr fra fraktfirmaet (f.eks. Posten) for å gjøre selve fortollingen for deg.

Imidlertid hender det ganske ofte at slike pakker "sniker seg forbi" toll-tullet og ender opp direkte i postkassen.

Det har i alle fall hendt meg endel ganger, særlig der forsendelsen ser ut som et vanlig "tykt brev" og ikke en pakke full av firmalogoer osv.

Lykke til! :)

Her står det nå at varer under 200 kr er moms og tollfrie?

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=66240

Endret av Nordfonn
Lenke til kommentar
Her står det nå at varer under 200 kr er moms og tollfrie?

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=66240

Det står at sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak.

Uten at jeg klarer å finne det i farta, mener jeg at disse unntakene er klær og mat (næringsmidler), da det i hovedsak er disse varene som er tollbelagte.

Men, som sagt klarte jeg ikke å finne ut konkret hva disse unntakene er, så det kan være jeg husker feil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...