manet44 Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Har tenkt og bestille noen fan-klær fra metallica.com og espguitars.com.. Nå vet jeg ikke helt hvordan det fungerer, men jeg mener å ha lest en plass at en ikke må betale moms på ting under 200kr? (selv om frakten gjorde at totalprisen kom over 200kr) Og hvordan fungerer slikt i tollen? Ja, kan noen fortelle meg litt om det? Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 På tollfrie varer med vareverdi under NOK 200,- blir det ikke beregnet mva, dvs. at du slipper å betale moms. Klær er imidlertidig tollbelagt, så her blir det dessverre anderledes: -Toll på 10,7% blir lagt til vareverdi OG frakt -25% mva blir beregnet av summen inkl. toll. Her er eksempler på regnestykker for toll/mva. I tillegg kommer gjerne et gebyr fra fraktfirmaet (f.eks. Posten) for å gjøre selve fortollingen for deg. Imidlertid hender det ganske ofte at slike pakker "sniker seg forbi" toll-tullet og ender opp direkte i postkassen. Det har i alle fall hendt meg endel ganger, særlig der forsendelsen ser ut som et vanlig "tykt brev" og ikke en pakke full av firmalogoer osv. Lykke til! Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) På tollfrie varer med vareverdi under NOK 200,- blir det ikke beregnet mva, dvs. at du slipper å betale moms. Klær er imidlertidig tollbelagt, så her blir det dessverre anderledes: -Toll på 10,7% blir lagt til vareverdi OG frakt -25% mva blir beregnet av summen inkl. toll. Her er eksempler på regnestykker for toll/mva. I tillegg kommer gjerne et gebyr fra fraktfirmaet (f.eks. Posten) for å gjøre selve fortollingen for deg. Imidlertid hender det ganske ofte at slike pakker "sniker seg forbi" toll-tullet og ender opp direkte i postkassen. Det har i alle fall hendt meg endel ganger, særlig der forsendelsen ser ut som et vanlig "tykt brev" og ikke en pakke full av firmalogoer osv. Lykke til! Her står det nå at varer under 200 kr er moms og tollfrie? http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=66240 Endret 12. mars 2008 av Nordfonn Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Her står det nå at varer under 200 kr er moms og tollfrie?http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=66240 Det står at sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak. Uten at jeg klarer å finne det i farta, mener jeg at disse unntakene er klær og mat (næringsmidler), da det i hovedsak er disse varene som er tollbelagte. Men, som sagt klarte jeg ikke å finne ut konkret hva disse unntakene er, så det kan være jeg husker feil.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå