Gå til innhold

Sex-forbud i utlandet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva gir Norge rett i å kunne diktere hva vi kan gjøre i andre land?

Er jeg i Tyskland, følger jeg Tyske lover. Norske lover skal ikke ha noe å si.

... Gru deg til du blir nødt til å følge norske fartsgrenser på autobahnen. ;)

Lenke til kommentar

Et firma kan ha regler for hva ansatte gjør i utlandet om de er på firmareiser, men hva slags hjemmel norge skal ha for å kontrollere hva nordmenn gjør i utlandet kan jeg ikke skjønner.

Som jeg skriver vil jo konsekvensen også bli at andre land får håndheve sine lover i Norge.

Lenke til kommentar

Er det noen her som tror at personalprinsippet er noe nytt? Staten har jurisdiksjon over utenlandske borgere på norsk jord, samt norske statsborgere hvor enn de befinner seg. Innenfor grenser, men jeg tviler på at noen her er uenige i det generelle prinsippet (som enkelt kan demonstreres ved å spørre om folk mener norske statsborgere som begår overgrep mot barn i utlandet skal kunne straffes i Norge. De kan ikke utleveres).

Så om man ønsker diskutere og utfordre personalprinsippet burde man ta utgangspunkt i at så å si ingen er uenig i denne formen for jurisdiksjon per se. For øvrig er "tyske fartsgrenser på autobahn" bokstavelig talt skoleeksempelet på lover som man ikke lar ha virkning utenfor landegrensene, men det kan følge av et par andre prinsipper også.

Lenke til kommentar

Et slikt forbud må vel være i strid med EØS-reglene eller no sånt? :p Ikke det at det berører meg da men

Hvordan i huleste skal det håndheves? Prostitusjon/bordeller er lovlig i flere eu-land, og kan liksom ikke se at politiet der vil gidde å jakte på norske turister.

Trodde det var lovene i det landet man befant seg som gjaldt jeg? Er jo liksom det de som kommer hit til landet får høre, "er du i norge må du følge norske regler" Og nå kan vi plutselig eksportere vårt verdisyn worldwide

Lenke til kommentar
Så om man ønsker diskutere og utfordre personalprinsippet burde man ta utgangspunkt i at så å si ingen er uenig i denne formen for jurisdiksjon per se. For øvrig er "tyske fartsgrenser på autobahn" bokstavelig talt skoleeksempelet på lover som man ikke lar ha virkning utenfor landegrensene, men det kan følge av et par andre prinsipper også.

Man kan forsåvidt forstå det når det gjelder krigsforbrytelser, forbrytelse mot menneskeheten, osv. og kanskje mord og voldtekt. Og Norge er vel neppe i noe særstilling når det gjelder slike regler for egne borgere i utlandet.

Men hvilken mal går man utifra? Er det forbudt å røyke joint hvis man er i Holland f.eks.?

Hvorfor sier man ikke liksågodt alt som er forbudt i norge er forbudt uansett hvor du befinner deg på kloden?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke EØS-reglene regulerer Norges strafferett. Og denne praksisen er svært vanlig også i andre land.

Nå vet jeg ikke konkret hva dette forslaget går ut på, og jeg tror ikke den jevne white-trash-femtiåring på sextur til Thailand har mye å frykte fra det norske politiet.

Men det generelle prinsippet er at handlinger som begås i utlandet ikke er utenfor rekkevidden til det norske straffesystemet. Rent praktisk vil et forbud mot sexkjøp i utlandet neppe ha noe å si, men prinsippielt slår det fast at det ikke er noen vesenforskjell på handlinger om den foregår i Norge eller i Thailand.

Det er en langt større vesenforskjell på hvorvidt man kjører i 80 i en norsk 30-sone eller i 150 på den tyske Autobahn, så sammenligningen er ikke helt god.

PS: Jeg er ikke tilhenger av forbud mot sexkjøp, men når det først kommer er det uproblematisk at straffeloven åpner for forfølgelse av handlinger begått i utlandet av norske statsborgere.

Lenke til kommentar

Jeg er oppvokst i Norge, men født i Asia. Etter å ha sett Norge fra ett Asiatisk perspektiv er jeg overrasket hvor mye lover og regler vi i Norge må holde oss til. Men vi vet det kansje ikke før vi sammenligner med andre land. Hva med for eksempel å gjøre Sex-kjøp lovlig i Norge slik som i Nederland?

Lenke til kommentar

Totalt latterlig forslag.

Greit nok at det kanskje er ment som en holdning som sier at Nordmenn tar avstand ifra kjøp av sex, men hvorfor i allverden skal politiet som ikke har ekstra kapasitet og som kjemper hardt for å forbedre sine arbeidsvilkår skal nå bli belastet med saker som har skjedd i utlandet og utenfor Norges landegrenser? Hallo? Hvor er logikken i det?

Lenke til kommentar
Hvor er logikken i det?

Godt spm.

Etter å ha fått tenkt meg om mener jeg å ha lest tidligere, at straffeforfølgning (i Norge) mot norske borgere for "lovbrudd" begått i utlandet, betinger i utgangspunktet at forholdet er straffbart i begge landene. Hvis det er riktig, skjønner jeg ikke hvordan de kan hoppe bukk over det prinsippet?

Lenke til kommentar
Hvor er logikken i det?

Godt spm.

Etter å ha fått tenkt meg om mener jeg å ha lest tidligere, at straffeforfølgning (i Norge) mot norske borgere for "lovbrudd" begått i utlandet, betinger i utgangspunktet at forholdet er straffbart i begge landene. Hvis det er riktig, skjønner jeg ikke hvordan de kan hoppe bukk over det prinsippet?

Legger meg på linje med begge ovennevnte.

Mange steder er sexsalg/kjøp fullt lovlig i de forskjellige land. Det er tilogmed regulert ved lov og skattelagt. Ikke all sex skjer under tvang og vold, man har tilogmed egne statlige horehus der jentene jobber. Hvorfor skal en norsk borger straffes for å gå på horehus og utføre en fullt lovlig handling i det landet han befinner seg i? Jeg syntes at eksemplet med autobahn var godt sammenlignbart. Hva med de land som har en mer liberal alkoholgrense for bilkjøring. Skal vi innføre norske begrensinger for de norske sjåførene i forhold til det aktuelle landets lover?

edit: presisering

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Arbeiderpartiet og SV vil forby nordmenn å kjøpe sex i utlandet. Er det bare meg, eller burde ikke partier i posisjon ha fokus på andre saker?

Tulle partier, med tulleforslag! (Spesielt SV).

Hvordan har de tenkt å påtvinge dette?

Forsegle penis og mus til en undikk? Mikrochip? Eller bedre:

Advarsel! Sterkebilder :lol:

chastity-belt.jpg

chastity1tn6.jpg

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...