sanztra Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Jeg lurer på følgende: har i dag 18-70 og 70-300 objektiver, men når jeg er på tur så er det ikke alltid at det passer å ha med flere objektiver enn det som er på kameraet. Det er sjelden jeg har behov for 70-300 objektivet og jeg ser vel at det er oftere(55/45 fordeling i favør kit objektivet) at jeg kansje skulle ønske at jeg hadde litt mer vidvinkel enn det som er på kit objektivet. Ser at prisene på Nikon 18-200 og det nye 16-85 er ganske likt og er litt usikker. Er det noen som har noen tips/tanker på hva de tror jeg vil bli mest fornøyd med? OT: Er det nå tiden for å bestillle fra nettbutikk i USA ($ nærmer seg vel 4 kroner), noen som eventuelt har noen nettbutikker de kan anbefale? Endret 6. mars 2008 av sanztra Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Det avhenger av hvilke type turer du tenker på. Noen turer kan man ta flere ganger og da er det ofte lurt å bare ta med seg et objektiv om gangen og konsentrere seg om det. Hvis du føler at 18 mm kan bli litt for lite vidvinkel så burde du vurdere 10-20 mm, det åpner en helt ny verden. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 For min egen del er 18-200 VR det tilnærmet perfekte tur(ist)objektivet, og i mange tilfeller det eneste jeg tar med meg på tur (eventuelt sammen med et 50 f/1,4). Det du må tenke på at det er ikke særlig lyssterkt, og her på "nordpolen" kan det bli litt lange lukkertider i den mørkeste delen av året. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Det avhenger av hvilke type turer du tenker på. Noen turer kan man ta flere ganger og da er det ofte lurt å bare ta med seg et objektiv om gangen og konsentrere seg om det. Hvis du føler at 18 mm kan bli litt for lite vidvinkel så burde du vurdere 10-20 mm, det åpner en helt ny verden. Turer som det er snakk om er stort sett med familien (samboer, et barn på 2 år og bikkje) i skog og mark, samt ferieturer. Nå må jeg kansje presisere at det er sjelden at jeg bruker noe annet enn kit objektivet og 50 mm objektivet, men det har hendt at jeg har savnet litt mer vidvinkel, det er ikke så ofte at jeg føler jeg har hatt behov for 300mm zoomen. Men det jeg er ute etter er et objektiv som dekker mine største behov på f. eks en ferietur til Danmark med familien. 18-200 objektivet til Nikon dekker et bra område, men hvis det nye 16-85 objektivet deres er mye bedre i det området det dekker (i forhold til 18-200) lurer jeg på om det kan være en bedre investering. Jeg må kansje også tilføye at jeg til våren vil få mere tid til å bruke på foto, samt at jeg har meldt meg på et fotokurs. Til den saken har jeg tro på at et 10-20mm vil være spennende, men akkurat nå lurer jeg på hvilket objektiv som er mest komplett om jeg kun kan velge ett å ta med på tur/reise med familie (skog, fjell, dyrepark, strand ol.) Endret 6. mars 2008 av sanztra Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Slik jeg ser det har du alt mer enn nok fotoutstyr! Samtlige objektiver du eier har veldig flotte optiske egenskaper om du vet å bruke dem riktig. Kanskje det er like greitt å fokusere investeringene på utsyr som gjør at du kan jobbe mer med å utforske de kreative mulighetene. Jeg tenker på atl fra ND filtre, til et SKIKKELIG stativ og mer lys. En gang i fremtiden kan det hende du kan benytte anledningen til å bytte kamerahus. D70s er et meget meget solid stykke elektronikk, men er dessverre i ferd med å bli en dinosaur i DSLR verden. D80, D200 og D300 gir deg en del viktige forbedringer i søker, autofokus, hastighet og ikke minst støykontroll. Slik sett kan det være bra å følge med på nå som man fremdeles kan få noe penger for et D70 på bruktmarkdet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Turer som det er snakk om er stort sett med familien (samboer, et barn på 2 år og bikkje) i skog og mark, samt ferieturer.Jeg vil si at 16-85 er såpass lik 18-70 at det ikke gir veldig stor mening å bytte. 18-70 er god og 16-85 vil ikke være mye bedre hvis den ikke også er mye dyrere. Hvis du får bruk for området over 70 mm så vil 18-200 mm kunne være en god ide til den bruken du nevner. Spesielt på ferieturer der du ikke kan dra til bake senere og det sjelden er tid til å bytte objektiv. Når det gjelder vidvinkel så husk at du kan ta panoramabilder, det finnes ypperlig og gratis programvare for å sette sammen bildene. D70 er såpass raskt at det ikke tar deg nevneverdig med tid å brenne av 4 bilder i serie de gangene du trenger ekstra vidvinkel. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Da tror jeg at jeg har bestemt meg (det er ingen skam å snu...) og det blir til at jeg går for Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S DX VR II med Hoya HOFIK72 72 mm Introductory Filter Kit. Jeg får vel prøve å selge Nikon 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED AF-S VR som jeg nesten ikke har brukt, brukte det et par ganger i sommerferien i fjor, noen som har noen tips om hvor jeg kan legge det ut i tillegg til Finn? Fordelen jeg ser med 18-200 objektivet (som jeg selvfølgelig burde ha kjøpt istedet for 70-300, man lærer mens man lever...) er at da behøver jeg ikke å bytte linse så ofte og sjansen for fremmedlegemer i kamerahuset blir mindre++. Jeg har vært inne på tanken å selge D70s huset, men jeg føler at jeg har mye igjen før det er kameraet som begrenser meg ;-) - Drømmer jo om et D300 men får kansje vente litt til... Når det gjelder 10-20mm området så vil jeg vurdere Sigma 10-20mm f/4-5.6D EX DC HSM på et senere tidspunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå