Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Artifacts med GeForce 8800GT

Anbefalte innlegg

System (ikke overklokket, har heller aldri vært det):

GPU: Gainward GeForce 8800GT 512MB GDDR3

MB: GIGABYTE GA-P35-DS4 Silent Pipe

CPU: Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket775

RAM: Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

PSU: Nexus NX-5000 Real Silent power supply

KABINETT: Antec Performance One P182 Gun Metal (meget god gjennomstrømning med relativt kjølig luft fra rommet)

Kjører dualscreen med 24"(1920x1200, DVI 1) og 19"(1280x1024, DVI 2) (hvis dette kan være relevant)

Har kjørt i et halvt år uten bugs med et GeForce 7800GT 256MB uten problemer, men det er først med 8800GT problemene har oppstått. Kjører med Nvidia driver 169.25

Skjermkortet har fra starten av fungert godt i en uke med tungt arbeid som f.eks Crysis, Supreme Commander i dualscreen osv.

PROBLEMET:

Etter bruk, noen ganger ved vanlig surfing på nettet, andre ganger i spill, spretter det opp artifacts på skjermen. Noen ganger er i form av røde prikker, andre ganger blå/røde/grønne streker eller bølger over skjermen. Deretter forsvinner signalet fra kabelen mens f.eks musikk fortsetter. Etter en liten stund henger alt seg og maskinen restarter seg. MERK: Ved restarten kommer artifactsene allerede fram i biosbooten. Dette skjer også nesten alltid hver gang man trykker på svenskeknappen på PCen i uansett tilstand. Den eneste løsningen er da å skru av PSU, vente litt, for deretter å starte med blanke ark. Kjøleribbene på GPUen kjennes også kalde ut når problemet oppstår.

Ved full load (f.eks Bioshock på full grafikk i 1920x1200) henger pcen seg etter relativt kort tid med spilling. Men rett før alt henger seg dukker artifactsene opp. Problemene blir hyppigere og hyppigere.

MAO: Når artifacts dukker opp klikker pcen innen kort tid (2 sek - 1 min)

FORSØK PÅ LØSNING:

Min første tanke: hardware-feil. Men etter restart har vista "feilsøket" seg fram til at det var noe med nvidia-driverne. Greit nok tenkte jeg, kjørte en drive-cleaner og installerte dem på nytt, men med intet resultat. Satte inn 7800GT-kortet igjen, og alt går som smurt. Ble enig med Mamoz.no (som jeg har kjøpt 8800GTen av) om at jeg skulle ta det med til dem for testing. Der benchmarket vi kortet og fikk ikke opp noen artifacts, men systemet hang seg helt etter en stund. Det var en god nok grunn for at jeg skulle få et erstatningskort, og jeg ruslet fornøyd hjem. All ros til Mamoz :thumbup: Det nye kortet er identisk med det forrige.

Kortet ble satt inn, og alt gikk som smurt igjen (spill, film, surfing) :D

MEN: Nå etter en uke, akkurat en uke også, begynner artifactsene å komme igjen på det nye kortet; de samme symptomene. Hurra! :w00t:

Hva inni granskauen er feil? Har noen opplevd det samme?

IDEER TIL HVA SOM KAN VÆRE FEIL (ikke les dersom du er redd for å spores inn i min tankegang):

Nvidia-driver + Vista + GeForce 8xxx-serien = allergi (greit å legge skylden på dette, men det er en altfor enkel løsning på problemet. Det produseres DX10-kort som er laget for Vista (pga dx10), og det skal dermed for meg som kjøper fungere i de omgivelsene)

HW: Enten har jeg usannsynlig uflaks, eller så har hele produksjonsrekka med kort feilen til felles. Dette er er lite sannsynlig med mindre mange andre opplever det samme etter å ha kjøpt det samme kortet på Mamoz.

Kanskje hovedkortet destruktivt og slemt når det setter igang PCI-E v2.0? (vill gjetting :hmm: )

DRIVERE:

Igjen er det litt rart at det nye kortet fungerte i en uke skodd i det gamle kortet sine drivere.

Nå kjører jeg på det gamle 7800GT-kortet, og det fungerer bra som det alltid har gjort.

Dette 8800GT-problemet irriterer jeg meg grønn over. HJEEEEEELP!!!

Endret av fastskin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det vært en ide og levert den inn til service eller noe sånt?

Slik at dei kunne prøvd og fikset det...

Syns synd på deg, men er egentlig ikke mye og annet å gjøre med problemet.

Kjøpe nytt GPU kort?? :dribble:

Endret av OlaStandal
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-rOwOH6vg

først av alt, avinstaller alle skjermkortdrivere fra systemet og last ned siste anbefalte driver til vista fra følgende linker:

Vista 32-bit driver

Vista 64-bit Driver

Hvis dette ikke fikser problemet virker det som om du har et defekt kort.

Slike problemer du prater om er helt lik de som oppstår ved feilaktig overiklokking av GPU og minnefrekvens på skjermkortet. Spesielt ved minnefrekvensen. Det kan også hende at temperaturen på kortet blir såpass høy at du koker minne/gpu. Da oppstår artifacts og signalet kuttes ut/ datamaskinen henger seg.

8800GT kortet kommer standard med en viftestyring som etter min mening ikke holder mål. Vifta ligger standard på 29% effekt. Dette holder ikke til full-load gaming. Det kan hende vifta går opp til 40% ved full-load i noen tilfeller. Dette kan fikses ved å laste ned et program som heter Riva-tuner, hvor du kan stille denne hastigheten.

Kortet er kjent for å være varmt, så ikke få panikk om det ligger på 80-90 grader full-load. Nærmer det seg 1oo grader bør du derimot bli bekymret.

Men det virker uansett som om du har et defekt kort, eller et kort som kjører med feil klokkehastighet.

8800GT skal orginalt kjøre med følgende klokkefrekvenser:

GPU: 600mhz

Shader: 1500mhz

Minne: 900mhz

Last ned Rivatuner eller lignende program for å se din nåværende clock.

Alt i alt, hvis du aldri har rørt klokkefrekvensen på kortet, virker det som om du har fått et defekt kort. Hør med dem du har kjøpt det av angående bytte til nytt.

Endret av Slettet-rOwOH6vg
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...