Gå til innhold

Er bil viktig i samfunnet?

Laffe

Anbefalte innlegg

Trenger noen raske forklaringer på hvorfor bil er et must? Har vi egentlig behov for bil hvis vi skal se bort ifra jobb, helse ogslikt?

Det ville jo blitt mindre dødsfall i trafikken, men ville dødsfall på andre ting ha stiget mer? ifso hvilke eksempler?

Så hvorfor bruker du bil?

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med bil kommer man seg dit man vil, når man vil. Det gjør man absolutt ikke med buss. I tillegg går det mye fortere. Fra meg til sentrum bruker bussen 1 time, med bil tar det rundt 15 min (bussen kjører en tilbakestående vei), skal jeg kjøre samme vei som bussen bruker jeg alikevel ikke mer enn 30 min. Bil er også mye greiere med tanke på bagasje.

Lenke til kommentar

Der jeg bodde før var vi fult avhengi av bil. Buss gikk bare 3 ganger i døgnet. Kl 8.00, kl 15.00 og 16.00 og dette er domme tidspungter... i tillegg til at det var 20 min kjøring fra senturm.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

vell der jeg bodde før gikk det bare 2 busser , til skolen og fra skolen .

og jeg bodde en 1,5 min fra alt mulig .

nå er det for at det er mest praktisk , tar meg ca 10 - 15 min til jobben i stedet for rundt 45 min .

og skal jeg litt lengre unna eller og handle er det jo uunverlig

Lenke til kommentar

For min del er det delvis pga dårlig kollektive alternativer, både til jobb og på fritiden. Og faktumet at jeg da kan dra over litt større avstander når jeg selv føler for det. F.eks til kompiser en time unna med bil, en skitur i fjellet eller bare en harrytur til svergie.

Samt at det er vannvittig deilig å kjøre til døra :p

Lenke til kommentar
I distriktene hvor det er lang vei mellom butikk, jobb, barnehage osv er det helt nødvendig med bil for de aller fleste.

jeg bor i stavanger og vil si at det og kjøre baren til barnehage og til jobb etter på er umulig med buss .

sjefen min bor ca 10 min fra jobben men bruker ca en time til jobb med bil pga barnehagen er så langt unna , med buss hadde noe sånt vært et dagsprosjekt .

Lenke til kommentar

Jeg bruker bil slik at jeg slipper å bekymre meg med rutetabeller og forsinkelser osv. Så er det også greit når man skal flytte på større ting. Du gidder bare ikke ta toget med en 3-2-1 sofa gruppe fra ikea som bagasje :p

Men for noen er faktisk bil (eller andre personlige kjøretøy) viktig av den grunn at det ikke går busser og tog så ofte (eller ikke i det hele) fra der de bor.

Lenke til kommentar

Kjører du lastebil, eller? 3-2-1 sofagrupper fra IKEA går ikke inn i en vanlig bil akkurat :p

Men topic: her jeg bor går det to busser i døgnet, og det er skolebussen. Helt nødt til å ha bil om man skal handle eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Trenger noen raske forklaringer på hvorfor bil er et must?

Historisk kan ser vi en sterk sammenheng mellom økt kommunikasjon og økt velstand. Bilen øker kommunikasjonen.

Du kan bare tenke deg alternativkostnaden for en person med timespris på rundt 1000 kr. når denne personen må bruke 1 time med buss i motsettning til 15 min med bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...