Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor raskt er egentlig nettlinja?

Anbefalte innlegg

Jeg vet at mange hevder at en nettlinje på 4000 / 400kbps ikke skal kunne klare mer enn topp en 500kbps nedlasting osv..

Men hvordan regner én ut hvor stor ned og opphastighet linja de faktisk kan makte under torrentnedlasting osv?

Er i full gang med å stille inn uTorrent til punkt og prikke, derfor er det litt praktisk å vite litt om slike ting :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette kommer helt ann på teknologien, xDSL/fiber/trådløst.

og linjelengder / dekning.

det er ingenting i veien for at du kan få 4000 ned på en 4000 linje...

hva du faktisk har vil variere med ISP's load osv.

beste måten å sjekke hva du har er å ta noen forskjellige "speedometertester" på nettet, for størst nøyaktighet bør du selvfølgelig ta flere, til forskjellige tider, på forskjellige dager og regne snittet, men 2x2 med ca en halvtimes mellomrom burde gi en god pekepinn.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Akkurat nå sitter jeg på en ADSL linje fra Telenor på 4000 / 400, med en WRT54Gv5 router (jeg veit, elendig skvip) og med en 5meter lang CAT7 kabel, WRT54Gv5 er forresten også koblet til vår Telio (SPA2100) router (stefaren min som på død og liv skulle ha de i den rekkefølgen) som igjen er koblet inn på vår eldgamle ADSL modem vi fikk for 7-8år siden.

Og fra oss til sentralen er det 1.1km, og når vi tester linja får vi stort sett 4-5mbps ned, og 300-400kbps opp :)

Med hw.no sitt speedometer vell og merke ;)

Noen formening om hvilke innstillinger jeg burde ha i utorrent da?

Tenker da på:

Global maximum upload rate

Global maximum download rate

Global maximum number of connections

Maximum number of connected peers per torrent

Number of upload slots per torrent

Osv...

Har forøvrig en DMZ-hosted statisk IP-adresse.

I denne måneden (forhåpentligvis) så bytter vi til en 35 / 35mbps fiberoptisk linje, får da også et nytt fiberoptisk modem (bort med den 7-8år gamle ADSL modemet!) og en D-Link DGL-4500 eller DIR-655 router :)

Da må det stilles på nytt :p

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
hva er vitsen med å stille alt det der egentlig ? :p

For å oppnå best hastigher, og for å unngå at hele nettetstrupes uten grunn?

Det er jo allmennkjent at det å stille inn torrentklienten riktig, kan gi deg en del bedre utnyttelse av linjen din, for ikke å snakke om at det da også blir lettere å stille inn slik at torrentklienten ikke bruker unødvendige ressurser når du ikke ønsker det

Lenke til kommentar
Vel, i mitt tilfelle kan jeg dele på ca 8.

Betalende hastighet:

3500/750

Det jeg maks klarer å få ut:

440/100

Men dette varier veldig som SirAmp sier :p

Kan jo ha noe å gjøre med at det er åtte bits i en byte. 3500 er bits pr. sekund, mens 440 er bytes pr. sekund. Altså omtrent det samme med forskjellig benevning.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Det er jo allmennkjent at det å stille inn torrentklienten riktig, kan gi deg en del bedre utnyttelse av linjen din, for ikke å snakke om at det da også blir lettere å stille inn slik at torrentklienten ikke bruker unødvendige ressurser når du ikke ønsker det

hvis du har problemer ja, her funker det helt fint uten noen justeringer i det hele tatt! ;)

Lenke til kommentar

hvis du har problemer ja, her funker det helt fint uten noen justeringer i det hele tatt! ;)

Vell, det gjør det ikke her :p

Hvordan regner mann om bits til bytes osv..?

Lenke til kommentar

Hold an et øyeblikk her folkens!

Her må man holde tungen rett i munnen når man snakker om KiloBytes (KB/sec, evt. også skrevet som kB/sec) og KiloBits (kb/sec).

1 byte = 8 bits.

Altså er 8000kb/sek = 1000KB/sek = 1MB/sek

Internettlevernadører og diverse hastighetsmålinger på nettet oppgir som regel hastigheten i antall bits/sek, mens de fleste programmer for nedlasting (og de fleste andre programmer også), oppgir hastigheter i antall bytes/sek.

En ting til som man må ha med i beregningen er at under normale forhold får du IKKE 100% utnyttelse av en nett-linje i praksis. Dette er fordi det trengs å sende diverse kontrolldata også, for å holde orden på hvor all trafikken går, hva som er blitt motatt osv.

Brutto hastigheten (for TCP protokollen, som brukes til 99,9% av alt på internet)kan du regne om til netto-hastighet ved å gange med ca 82,5%.

Altså er praktisk hastiget for en linje på 8Mbit (8000kb/sek:

8000kb/sek (del på 8) = 1000KB/sek (del på 1000) = 1MB/sek

1MB/sek (gang med 0,825) = 0,825MB/sek hastighet i praksis

OBS OBS!!

Heldigvis så oppgir de felste nettleverandørene IKKE hastigheten i brutto hastighet lenger. Det var vanlig praksis før, men det er blitt standard å oppgi omtrentlig netto hastighet nå. Det vil si at du egentlig får noen prosent mer enn det du betaler for, slik at det skal være enklere å sammenligne tallene på pair mot praksis bruk.

Så tommelfinger-regelen er: del på 8 for å kunne sammenligne tallet på internettleverandørens nettside mot nedlastingsprogrammet du bruker

Håper det klarte opp. Bare spør om noen lurer på noe.

Jeg håper jeg har holdt tungen bent i munne anngående KB og kb hehe... folk får arrestere meg om jeg har gjort en tabbe noe sted.

-Stigma

Lenke til kommentar

Først av alt,gjør det sikker på at portene Utorrent trenger er forwardet riktig. Dette kan du sjekke i Utorrents egen "speed guide" valg fra menyen.

Ellers så kan du egentlig bare gå for standard instillingene til det som er nærmest i speed-guide. Den velger instillinger for antall forbindelser og slikt basert på hva hastighet du har.

Sist men ikke minst, sett gjerne maks opp hastighet til ca 90% av det linjen din klarer, og maks opp til ca 80%, dersom du vil at surfing og annet nett-bruk ikke skal gå så fryktelig tregt mens du bruker linjen til torrents samtidig.

-Stigma

Lenke til kommentar
Først av alt,gjør det sikker på at portene Utorrent trenger er forwardet riktig. Dette kan du sjekke i Utorrents egen "speed guide" valg fra menyen.

Ellers så kan du egentlig bare gå for standard instillingene til det som er nærmest i speed-guide. Den velger instillinger for antall forbindelser og slikt basert på hva hastighet du har.

Sist men ikke minst, sett gjerne maks opp hastighet til ca 90% av det linjen din klarer, og maks opp til ca 80%, dersom du vil at surfing og annet nett-bruk ikke skal gå så fryktelig tregt mens du bruker linjen til torrents samtidig.

-Stigma

Takker :)

Har en DMZ-hosted statisk IP-adresse, så portene fungerer greit :)

Men har antall connections i operativsystemet mye å si?

I XP hadde jeg patch'et det, men har ikke gjort noe slikt i Vista enda, er det noe poeng?

Lenke til kommentar

XP hadde ihvertfall en grense på hvor mange utgående connections som kunne FORSØKE å koble seg opp til enhver tid. Det er ikke en begrensning på hvor mange forbindelser det kan være totalt altså, bare hvor mnage den kan sette opp samtidig mens programmet venter på å oppnå kontakt.

I praksis så betyr bare en slik begrensning at det tar litt mer tid før Utorrent kommer opp i full hastighet, siden den ikke kan initiere alle forbindelsene samtidig, men må vente til noen timer ut eller får kontakt før den kan prøve flere, så akurat for Utorrent er det ikke så veldig stort problem.

Det som heller er værre er at utorrent da gjerne spiser opp alle 30 plassene, og når du prøver å surfe på nettet samtidig, eller bruker andre applikasjoner, så kan det være de ikke får kontakt i øyeblikket pga. de ikke har en ledig connection blandt de ledige 30, og da stopper programmet opp, eller tar veldig lang tid for å reagere.

Vista vet jeg ikke om har en slik begrensning. Google det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Vista Ultimate har vell max 10, de andre 5 eller noe slikt.

Er det noen som vet hvordan jeg kan fikse på antall connection på en "siker" måte?

Har altså Vista Ultimate 64bit, Service Pack 1.

Sist jeg forsøkte så ville ikke Vista starte fordi TCPIP filen ikke var godkjent av Microsoft og mye piss..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette med internet over fiber.

Jeg har ett riiiimelig teit spørsmål her. Sitter og ser på nettverkskort og kunne tenkt meg ett 2x gigabit kort. Spørsmålet er da om jeg skal kjøpe copper eller fiber versjonen? Eller rettere sagt om ett fiber kort er kompatiblet med standard copper nettverk? Jeg går litt i surr her.. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...