Irrelevant Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg så nettopp denne filmen, og hadde store forventninger ettersom jeg har hørt mye om den og så den hadde 9.0 i rating på IMDB. Jeg ble svært skuffet. Historien var forutsigbar, uorginal og kjedelig, og skuespillerferdighetene var ikke allverdens. Noen som kan belyse hvorfor denne filmen er så omtalt og anerkjent? Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Det er en direkte klassiker. Hvorfor? Det kan jeg ikke si deg egentlig, det er noe man selv må finne ut av, kanskje man blir fenget av historie, av dialogen, av musikken osv? Hvis du ikke likte filmen, så likte du den ikke. Jeg har f.eks sett Akira Kurosawa's "Shichinin no samurai", som er også omtalt som en klassiker, men jeg synes den var direkte kjedelig og uinteressant rett og slett. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg så nettopp denne filmen, og hadde store forventninger ettersom jeg har hørt mye om den og så den hadde 9.0 i rating på IMDB. Jeg ble svært skuffet. Historien var forutsigbar, uorginal og kjedelig, og skuespillerferdighetene var ikke allverdens. Noen som kan belyse hvorfor denne filmen er så omtalt og anerkjent? Tja, den blir jo av mange regnet som tidenes beste westernfilm, så da er det jo logisk å spørre: Liker du sjangeren og hvilke westernfilmer liker du? For GBU er langtifra den mest seriøse og dystre westernfilmen som finnes. Faktisk bikker den nesten over i eventyrsjangeren. Men det er jo likevel en sjarmerende, spennende og til tider morsom fortelling. Karakterene er gode, historien har et fint driv i seg og man opplever jo alt fra store slag til lange ørkenvandringer. Og sluttscenen er vel noe av det beste som noensinne har blitt filmet av et levende menneske. Personlig synes jeg både Once Upon A Time In The West, Assassination of Jesse James og Unforgiven er bedre westernfilmer, men GBU er likevel stor morro og jeg skjønner godt hvorfor mange holder denne høyt oppe. Du skal få like hva du vil, men en ting skjønner jeg ikke: hva i all verden er uorginalt og forutsigbart med historien? Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Dette er en spagetti-western, så du kan ikke akkurat forvente deg en seriør, amerikansk western. Hva jeg syns er så bra med den? Jeg kunne sikkert ha lagt ut i syv lange og syv brede om gode kameravinkler og musikk som passer perfekt. Men det jeg liker best i hele filmen er Clinterns karakter, "Blondie". Han er liksom filmens "good guy", men allikevel ikke helt snill - en antihelt. Alle de tre hovedkarakterene er nok så dype og svært gjennomførte. I stedet for de vanlige, og nok så kjedelige karakterene, får du servert tre karakterer som krysser mellom god og ond - de representerer alle en eller annen menneskelig tilstand. Jeg slenger meg på CollectTheChecks spørsmål: Hva i all verden er uorginalt og forutsigbart med historien? Og dårlige prestasjoner fra skuespillerene? Lenke til kommentar
Speik Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Dette er en av mine favorittfilmer, mest på grunn av: - Fantastisk cinematografi - Nydelig visuelt inntrykk - Legendarisk filmmusikk - Særdeles godt skuespill - Interessante karakterer - Spennende historie. There you have it! Lenke til kommentar
zonko Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Hadde likt å få noen konkrete eksempler trådstarter legger til grunn for sin dom. Personlig er jeg helt enig med Speik når det gjelder den nevnte Il Buono, il brutto, il cattivo og vil tilføye at jeg mener filmen er et mesterverk. Endret 6. mars 2008 av zonko Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Dette er en av mine favorittfilmer, mest på grunn av: - Fantastisk cinematografi - Nydelig visuelt inntrykk - Legendarisk filmmusikk - Særdeles godt skuespill - Interessante karakterer - Spennende historie. There you have it! Copy that Såg filmen først for 4 år siden og er enda per i dag min absolutte favorittfilm! Uansett hvor mange ganger jeg ser denne filmen så blir jeg aldri lei. Kan ikke beskrive følelsen jeg fikk da Ennio Morricones, Ecstacy of Gold polerte ørene mine mens Sergio Leones fantastiske regi av samme scenen (gravstedet) fuktet øynene mine med gledestårer. Fantastisk film rett og slett! Synd du ikke fikk samme opplevelse av filmen, TS. Endret 6. mars 2008 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg liker ikke western, men enne filmen er bare helt rå! Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Øyeblikket når Ecstasy of Gold starter å spille er en god nok grunn for å se den, synes jeg. Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 musikken er det som virkelig hevet filmen fra vanlig til klassisk i mine øyne. Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Hvilke forventninger hadde du da? Kanskje grep ikke filmen deg. Pga. sjanger*, hva du forventet. Likevel at den regnes som en storfilm betyr ikke at ALLE liker den, kanskje er du en av dem. Jeg personlig liker filmen jette- godt. *som nevnt Lenke til kommentar
CCola Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Fantastisk skuespill og sluttscenene er verdt 9/10 på imdb alene. Lenke til kommentar
afirm Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Dette er ein heilt fantastisk film, og absolutt heilt der oppe blant mine favorittar. Må også henge meg på Speik. Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Musikken er sammen med sluttscenen grunn nok til å se denne filmen. Jeg sitter ikke igjen med et "genialt" helhetsinntrykk av filmen, men enkelte deler av den er uforglemmelige. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Sluttscenen er en av de beste scenene i filmhistorien. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Hvilke forventninger hadde du da? Kanskje grep ikke filmen deg. Pga. sjanger*, hva du forventet. *som nevnt Fotnote faktisk Jeg syns, som flere andre her, at musikken i denne filmen er noe av det bedre. Lenke til kommentar
CrowaX Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Se heller For en neve dollar mer. Den er den beste i Dollarserien, mener jeg. Den erkeekte Leonewesteren! Der har du alt. En god del ting fra Den Gode, den Onde, og den Grusomme er tatt fra den. Endret 4. juli 2008 av CrowaX Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Første gang jeg så GBU er på topp3 av mine beste filmopplevelser noensinne. Jeg elsker stilen Leone har laget den i, historien, og samspillet med Morricones musikk. Jeg forstår hvorfor noen kan mene den er litt langdryg. Men i mine øyne fortjener denne filmen virkelig en topp 5-plassering på imdb's top 250. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå