Gå til innhold

The Good, The Bad & The Ugly

Irrelevant

Anbefalte innlegg

Jeg så nettopp denne filmen, og hadde store forventninger ettersom jeg har hørt mye om den og så den hadde 9.0 i rating på IMDB. Jeg ble svært skuffet. Historien var forutsigbar, uorginal og kjedelig, og skuespillerferdighetene var ikke allverdens. Noen som kan belyse hvorfor denne filmen er så omtalt og anerkjent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en direkte klassiker. Hvorfor? Det kan jeg ikke si deg egentlig, det er noe man selv må finne ut av, kanskje man blir fenget av historie, av dialogen, av musikken osv? Hvis du ikke likte filmen, så likte du den ikke. Jeg har f.eks sett Akira Kurosawa's "Shichinin no samurai", som er også omtalt som en klassiker, men jeg synes den var direkte kjedelig og uinteressant rett og slett.

Lenke til kommentar
Jeg så nettopp denne filmen, og hadde store forventninger ettersom jeg har hørt mye om den og så den hadde 9.0 i rating på IMDB. Jeg ble svært skuffet. Historien var forutsigbar, uorginal og kjedelig, og skuespillerferdighetene var ikke allverdens. Noen som kan belyse hvorfor denne filmen er så omtalt og anerkjent?

Tja, den blir jo av mange regnet som tidenes beste westernfilm, så da er det jo logisk å spørre: Liker du sjangeren og hvilke westernfilmer liker du?

For GBU er langtifra den mest seriøse og dystre westernfilmen som finnes. Faktisk bikker den nesten over i eventyrsjangeren. Men det er jo likevel en sjarmerende, spennende og til tider morsom fortelling. Karakterene er gode, historien har et fint driv i seg og man opplever jo alt fra store slag til lange ørkenvandringer. Og sluttscenen er vel noe av det beste som noensinne har blitt filmet av et levende menneske.

Personlig synes jeg både Once Upon A Time In The West, Assassination of Jesse James og Unforgiven er bedre westernfilmer, men GBU er likevel stor morro og jeg skjønner godt hvorfor mange holder denne høyt oppe.

Du skal få like hva du vil, men en ting skjønner jeg ikke: hva i all verden er uorginalt og forutsigbart med historien?

Lenke til kommentar

Dette er en spagetti-western, så du kan ikke akkurat forvente deg en seriør, amerikansk western.

Hva jeg syns er så bra med den? Jeg kunne sikkert ha lagt ut i syv lange og syv brede om gode kameravinkler og musikk som passer perfekt. Men det jeg liker best i hele filmen er Clinterns karakter, "Blondie". Han er liksom filmens "good guy", men allikevel ikke helt snill - en antihelt. Alle de tre hovedkarakterene er nok så dype og svært gjennomførte. I stedet for de vanlige, og nok så kjedelige karakterene, får du servert tre karakterer som krysser mellom god og ond - de representerer alle en eller annen menneskelig tilstand.

Jeg slenger meg på CollectTheChecks spørsmål: Hva i all verden er uorginalt og forutsigbart med historien? Og dårlige prestasjoner fra skuespillerene?

Lenke til kommentar

Dette er en av mine favorittfilmer, mest på grunn av:

- Fantastisk cinematografi

- Nydelig visuelt inntrykk

- Legendarisk filmmusikk

- Særdeles godt skuespill

- Interessante karakterer

- Spennende historie.

There you have it!

Lenke til kommentar

Hadde likt å få noen konkrete eksempler trådstarter legger til grunn for sin dom. Personlig er jeg helt enig med Speik når det gjelder den nevnte Il Buono, il brutto, il cattivo og vil tilføye at jeg mener filmen er et mesterverk.

Endret av zonko
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Dette er en av mine favorittfilmer, mest på grunn av:

- Fantastisk cinematografi

- Nydelig visuelt inntrykk

- Legendarisk filmmusikk

- Særdeles godt skuespill

- Interessante karakterer

- Spennende historie.

There you have it!

Copy that ;)

Såg filmen først for 4 år siden og er enda per i dag min absolutte favorittfilm! Uansett hvor mange ganger jeg ser denne filmen så blir jeg aldri lei.

Kan ikke beskrive følelsen jeg fikk da Ennio Morricones, Ecstacy of Gold polerte ørene mine mens Sergio Leones fantastiske regi av samme scenen (gravstedet) fuktet øynene mine med gledestårer.

Fantastisk film rett og slett!

Synd du ikke fikk samme opplevelse av filmen, TS.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Første gang jeg så GBU er på topp3 av mine beste filmopplevelser noensinne. Jeg elsker stilen Leone har laget den i, historien, og samspillet med Morricones musikk.

Jeg forstår hvorfor noen kan mene den er litt langdryg. Men i mine øyne fortjener denne filmen virkelig en topp 5-plassering på imdb's top 250.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...