Gå til innhold

Åpent brev til Oslo Politidistrikt

Anbefalte innlegg

Oslo Politidistrikt

Politimesteren

Postboks 8101 Dep

0032 Oslo

Klage på håndtering av sperring av mitt telefonabonnement

På lørdag i forrige uke var jeg på Sentrum Politistasjon og måtte fylle inn både anmeldelse og skjemaet for sperring av mobiltelefon Hun jeg snakket med hadde ikke hørt om EIR-registeret.

Siden Politiet gjorde en slett jobb på dette området sist jeg fikk frastjålet en mobil i 2004 (jeg fikk et nyhetsoppslag i NRK Nyheter), sjekket jeg i dag om dette var gjort. Det var det ikke, og hun jeg snakket med opplyste om at de sannsynligvis hadde rotet bort papirene siden det ikke var sperret (jeg hadde på forhånd sjekket med Telenor om den lå i EIR-registeret). Denne damen visste heller ikke hva EIR-registeret er for noe.

Jeg foreslår at alle som jobber med dette får et kurs i EIR snarest mulig. Folk leverer inn mobiler for sperring hele tiden.

Hun spurte om jeg ikke kunne komme ned en gang til. Hva slag service yter Politiet egentlig? Ingenting? Hun kunne i det minste ha tilbudt seg å sende dette skjemaet til meg på fax eller epost, så kunne jeg kanskje ha fylt det inn igjen og faxet det tilbake med denne utrolig viktige underskriften min.

Mens jeg venter på et svar på denne klagen, kan tyven benytte den med sitt SIM-kort. Jeg akter ikke å gå ned på Sentrum Politistasjon nok en gang og stå i kø og fortelle mitt ærend nok en gang.

Jeg vil i samme slengen klage på en politimanns håndtering av selve tyveriet. Jeg stoppet en tilfeldig politimann i en Volvo stasjonsvogn ca. 2 minutter etter det skjedde. Han ringte mitt nummer og tyven svarte. Istedenfor å være diplomatisk og prøve å få den tilbake, måtte han hevde seg og kommanderte tyven til å komme tilbake med telefonen. Jeg foreslår at fremtidige politimenn får bedre opplæring i slike situasjoner.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har erfart er ikke mobiltelefoner noe som er prioritert av av politiet nei ...

'Samsung's Mobile Tracker' er en morsom funksjon :)

Om noen stjeler telefonen din, sender den seg en SMS fra nummeret til den som putter SIM-kortet sin inn i den og forteller deg at denne personen bruker telefonen din.

Lenke til kommentar

ja, mn det idiotiske her, er at det bare er Politiet som kan legge den inn i EIR registeret. Telenor kan ikke gjøre det, bare sjekke om den ligger der. Da får de jammen santen gjøre det også.

Etter det jeg har erfart er ikke mobiltelefoner noe som er prioritert av av politiet nei ...

'Samsung's Mobile Tracker' er en morsom funksjon :)

Om noen stjeler telefonen din, sender den seg en SMS fra nummeret til den som putter SIM-kortet sin inn i den og forteller deg at denne personen bruker telefonen din.

ja, jeg har installert Symbian programmet Micro LMTS. Har testet det, og det fungerer. Fungerer på samme måte som Samsung sitt system. http://www.microlmts.net/

Lenke til kommentar
Oslo Politidistrikt

(...)

Istedenfor å være diplomatisk og prøve å få den tilbake, måtte han hevde seg og kommanderte tyven til å komme tilbake med telefonen. Jeg foreslår at fremtidige politimenn får bedre opplæring i slike situasjoner.

lol.

Hm. Prøv mer diplomatisk språk, som ikke trigger Sheriff- anoden i amygdala så sterkt. Slik som "man må foreslå en mer aggressiv tilnærming mot politiets trening i krisehåndtering, samt umiddelbart foreslå legalisering av våpenbruk i siste instans dersom tjenestemenn mister selvtilitten i et svakt øyeblikk".

Lenke til kommentar

Kanskje de ikke skjønner hva du prater om da du bruker feil terminologi? EIR er en lokal database hos operatøren. Altså telenor har sin egen EIR, netcom har sin egen EIR, osv. EIR er akronym for Equipment Identify Register.

Du tenker da sannsynligvis på IMEI DB (som tidligere het CEIR). Telenor, Netcom, etc. kan selvsagt endre opplysninger i sin EIR når det måtte passe dem. Det er sentral internasjonal sperring i IMEI DB (tidligere CEIR) som kan være litt "papirmølle".

Lenke til kommentar
Kanskje de ikke skjønner hva du prater om da du bruker feil terminologi? EIR er en lokal database hos operatøren. Altså telenor har sin egen EIR, netcom har sin egen EIR, osv. EIR er akronym for Equipment Identify Register.

Du tenker da sannsynligvis på IMEI DB (som tidligere het CEIR). Telenor, Netcom, etc. kan selvsagt endre opplysninger i sin EIR når det måtte passe dem. Det er sentral internasjonal sperring i IMEI DB (tidligere CEIR) som kan være litt "papirmølle".

Uansett. De har ikke sperret den slik de sa de skulle gjøre. Og Telenor sier at det er bare Politiet som kan sperre den i dette registeret. Hvem bestemte dette? Det var visstnok annerledes før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...