danilovic Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Noen som kan gi meg en detaljert forklaring på følgende: Jeg skal legge inn Win2k, Win XP og Mandrake. Et OS på hver partisjon. Det jeg ikke kan er å lage en NTFS-partisjon til 2k, og partisjoner til XP og Mandrake (Hvilke type partisjoner skal jeg ha?) Jeg har ikke tilgang på PM, og må gjøre dette fra DOS etter jeg har formatert. Noen som kan hjelpe en som er grønn når det gjelder partisjonering? Lenke til kommentar
airguard Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Jeg tror ikke det er mulig uten f.eks partition magic. håper for din del at det er det, og ville like og vite hvordan også. Men er ganske sikker på at hvis det er mulig har du en lang og klønete vei uten verktøy som PMagic. airguard Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 9. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2002 Hmm... Da får jeg prøve å skaffe meg PM da... VEit jo at det finnes en gratis demo, men er ikke den bare for å se åssen tinga foregår, uten å få gjøre det selv? :sad: Lenke til kommentar
Milla Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Fikk ikke helt med meg problemstillingen her. Er det det at du ikke kan bruke fdisk, eller er det bare problematikken med å få formatert Win2k-partisjonen med NTFS? Du klarer fint å gjøre dette uten PQ Magic. Når du installerer Win2k får du muligheten til å velge hvilken partisjon du vil legge det på, samt om du vil formatere og endre filsystemet til NTFS. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Du trenger ikke lage partisjone til Linux på forhånd, det er lett å gjøre det under installasjonen. Men det må selvfølgelig være ledig plass på disken. Hvis du ikke har det må du krympe en av de eksisterende partisjonene først, enten ved hjelp av det lille gratisprogrammet FIPS, eller vha. Partition Magic / Partition Commander. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Dersom du skal bruke Mandrake, kan du vel egentlig lage Linux-partisjonen senere med DiskDrake... Bit av kake! Du trenger å opprette to, eller tre, partisjoner med Fdisk... Ikke det at jeg husker framgangsmåten for dette. Har PM6 og PM7 her... Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 9. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2002 Så jeg bare booter fra CDen under installasjonen? Hvilket filsystem skal jeg kjøre på Win XP da? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 FAT32, dersom du har lyst å få tak i ting fra den partisjonen når du kjører Linux...? (Er ikke helt sikker, men trur FAT32 er tingen!) Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 9. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2002 Da burde jeg egentlig ha FAT32 på 2k og da? :sad: Men jeg fortviler ikke, for jeg sletter nok Linux ganske raskt ettersom jeg aldri har prøvd det før, og antakeligvis ikke kommer til å skjønne bæret :smile: Lenke til kommentar
tgrude Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 du er ikke nødt til å bruke partition magic for å formatere en ntfs disk, selfølgelig det er det enkleste. men du kna boote opp fra ei xp eller 2k cd og formatere derifra (du kan velge om du vil gjøre partisjonen om til fat32 eller ntfs) Lenke til kommentar
[LOST]Snik Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Er det ikkje slik at Linux kan lese NTFS men at skrivinga ikkje alltid funkar? Eller er eg heilt på bærtur? Lenke til kommentar
airguard Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Selfølgelig kan man lage partisjoner med fdisk :smile: men man kan ikke gjemme dem slik som med pqmagic, det kan fort bli litt krøll med 3 operativsystemer på ett system ellers. winxp + ett til er greit men ikke flere uten hide opjonen i pqmagic. tror jeg ? airguard Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Det går greit å ha både Win2k og XP uten å "hide" noen partisjoner. Det er Win98 og WinMe som lager krøll med slikt. Det kan være greit å ha en FAT eller FAT32 partisjon liggende siden så og si alle OS støtter dette, men du kan jo ha begge deler. F.eks legge inn OS og software på NTFS, og ha delte filer slik som dokumenter, mp3 o.l. på FAT32. Det er slik jeg pleier å gjøre det... Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Quote: On 2002-01-09 20:22, sosohal skrev:Noen som kan gi meg en detaljert forklaring på følgende:Jeg skal legge inn Win2k, Win XP og Mandrake. Et OS på hver partisjon. Det jeg ikke kan er å lage en NTFS-partisjon til 2k, og partisjoner til XP og Mandrake (Hvilke type partisjoner skal jeg ha?) Jeg har ikke tilgang på PM, og må gjøre dette fra DOS etter jeg har formatert.Noen som kan hjelpe en som er grønn når det gjelder partisjonering? Sjekk e-posten..........Blei du klokere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå