Gå til innhold

Kulturo: Into the Wild


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God anmeldelse, selv om den ikke fikk frem filmes største styrke. Denne filmen er viktig i form av samfunnskritikk, samt at den treffer ekstremt godt på alle som er opptatt av å reflektere over livet. Vi følger hovedpersonen som jakter på absolutt frihet, en jakt som også blir en flukt fra livets "fengsel". Fra å være fanget av elementer som samfunnsnormer, kjærlighet, karriere osv. Hvordan kan man være fri om man satser på en karriere? Hvordan kan man være fri om man innleder et forhold til den man elsker? Alt dette er jo forpliktelser som gjør at man ikke nødvendigvis kan gjøre slik man ønsker. Forventningene fra de rundt er med på å frarøve friheten.

 

"I think careers are a 20th century invention and I don't want one."

 

Det er dette han flykter fra for å kunne finne friheten. Paradokset blir jo at selve flukten gir McCandless en situasjon a la Catch-22. I tillegg så er det jo dette om at glede ikke har særlig verdi om man ikke har noen å dele dem med. Filmen tar for seg både ungdomsopprør og midtlivskrise. Hovedpersonen er på mange måter lik Luke i Cool Hand Luke, men selvfølgelig med helt forskjellig utgangspunkt. Den ene er i fangeleir, mens i denne filmen er hovedpersonen ute i villmarken. Men de to filmene er begge fantastiske.

 

Filmen er nok ikke mottagelig for alle, det er så avhengig av hvilken livsfase man er i og hvilken posisjon i samfunnen man har. For alle filosofisk interesserte mennesker er jo denne filmen som Willy Wonkas sjokolade. Sean Penn gjør en fenomenal jobb.

 

Filmen er noe så sjeldent som en soleklar 10'er for min egen del. Beste film som kom i 2007. Om den ikke treffer deg helt i dag så vil den trolig gjøre det om 5 år. Og om den ikke gjør det da heller, så vil den det sikkert om nye 5 år. Med mindre man da her helt ignorant for hvilken boble vi alle lever i :)

Lenke til kommentar
Med mindre man da gikk glipp av noe. Filmens budskap kan overføres til alle samfunn. Men det er vel avhengig av hva man legger i "dyp". :)

 

Med "dypt" mener jeg en vilje til å gjøre noe med det man ikke liker.

 

Og da ikke bare ved å melde seg ut av samfunnet, slutte å betale skatt og bli en slags parasitt/hippie/boms/huleboer osv.

 

Det finnes mange eksempler på folk som protesterer mot det samfunnet de lever i og gjør noe med det. Denne livshistorien er ikke slik.

 

Filmen bør strengt tatt flyttes til naturdokumentarseksjonen.

 

En "norsk" versjon kunne forresten like gjerne ha startet med at en kar klippet et hull i gjerdet på Gaustad..

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Med mindre man da gikk glipp av noe. Filmens budskap kan overføres til alle samfunn. Men det er vel avhengig av hva man legger i "dyp". :)

 

Med "dypt" mener jeg en vilje til å gjøre noe med det man ikke liker.

 

Og da ikke bare ved å melde seg ut av samfunnet, slutte å betale skatt og bli en slags parasitt/hippie/boms/huleboer osv.

 

Det finnes mange eksempler på folk som protesterer mot det samfunnet de lever i og gjør noe med det. Denne livshistorien er ikke slik.

 

Elementene i historien er bare virkemiddelet for filmens tema (som ikke er en kar som reiser ut i villmarken). Det samme temaet finner vi i filmer som Cool Hand Luke, Modern Times og American Beauty. Forskjellige historie om det samme temaet. Sean Penn har brukt virkemidler og en historie som på en flott måte får frem prosessen hovedpersonen går gjennom. Det er for mange lett å kjenne seg igjen. Å sammenligne budskapet med en middels actionfilm blir for søkt, for min egen del.

Lenke til kommentar
Er ikke denne "naturdokumentaren" basert på en virkelig historie ?

 

Da blander du plutselig sc-fi/skjønnliteratur med biografi og skildringer av historiske begivenheter.

 

Det er i så fall vel en helt annen diskusjon ?

«Into the Wild» er jo basert på en virkelig historie. Se filmen. Werner Herzogs «Grizzly Man» er på ingen måte en objektiv dokumentar, selv om den nok er nærmere virkeligheten da den hovedsakelig er basert på videofilm tatt av avdøde Treadwell. Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar

Jeg syns Dotten får frem en fantastisk mini-anmeldelse i en av de tidligere innliggene i tråden. Jeg syns filmen er 'right on the spot', og den gikk virkelig rett hjem hos meg. Det er svært lite å sette fingeren i denne filmen, og om det skulle være noe måtte det vært at protagonisten går nærmere kameraet i en veldig liten scene, noe som ødelegger litt av feelingen rundt filmen. Samt at jeg ikke helt er fan av vince vaughn :p

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
jeg tror også han kunne klart å kommet seg over elven/fossen mot slutten av filmen hvis han hadde prøvd. obs, nå glemte jeg visst litt at dette er en sann historie, så om han hadde kommet over elven hadde det gått i mot boka. my bad

 

 

9/10. Fantastisk film som alle bør få med seg.

Lenke til kommentar

Enig med anmelder at dette er en veldig god film og enig med Dotten at anmelder ikke helt klarer å fortelle om filmens største styrke. Into The Wild er først og fremst en historie om flukten fra sivilisasjonen og de fastlåste rammene, og jeg synes Sean Penn har gjort en fabelaktig jobb med å skildre hvorfor hovedpersonen tar valgene han gjør, hva som driver han etc. Dessuten synes jeg alle disse små sidehistoriene er utrolig rørende (spesielt Hal Holbrook sin del), hvordan han påvirket dem og hvordan de påvirket han.

 

Mange har kritisert filmen for å glorifisere McCandless og ikke få frem at fyren kanskje var en ressursterk, bortskjemt og egoistisk person. Men jeg synes at filmen, til tross for å tegne et positivt bilde av Chris, også får frem det negative konsekvensene av han sin flukt. Vi får jo se hvordan familien lider og linjen "Happiness only real when shared" er jo et godt poeng Chris innser litt for seint.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...