Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Konsekvenser av å kjøre med et mindre dekk


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg punkterte her om dagen, og har satt på et dekk som er 185/65R 15 resten er 195/65R 15. Hvor farlig er det å kjøre slik? Og hvor lenge kan en kjøre med dette sånn ca uten at det er fare for konsekvenser? Planen er å bytte ut alle dekkene da de er slitte, men det passet veldig dårlig akkurat nå. Og lurer derfor på konsekvensene av å kjøre en månedstid med disse dekkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen vil jo først av alt slite mer på dekkene...

 

Men du kan jo i værste fall også risikere at du sliter på div. pakninger/kulelager i bilen.

 

 

Det beste er nok bare å få løst det, med en gang. Det er dessverre ulempen biler, utgiftene kommer sjelden alene dessverre, og alltid på upasslige tider.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å kjøre slikt med mindre du har fått det godkjent av Vegvesenet, da må du bestille godkjenning hos en av Trafikkstasjonene samtidig som du må ha med deg dokumentasjon på at du kan kjøre med det dekket.

 

Men uansett så tviler jeg sterkt på at du vil få det godkjent.

 

Blir du stoppet av onkel blå så venter det innkalling til kontroll samt forelegg.

 

Kolliderer du, så vil forsikringsselskapet kreve regress av deg. Og er det et menneske som blir skadet, så løper tallene fort. (Med andre ord, det kan fort bli snakk om erstatning i hundretusen- klassen).

 

Man må heller ikke glemme det faktum at det er trafikkfarlig.

 

Enten får du plugge det punkterte dekket (event. bruke dekkskum), ellers så får du la bilen stå.

 

Er ikke dekkene godkjente lenger, så lar du bilen stå til du får tak i nye.

 

Det å slurve med dekk er idiotisk, det er tross alt kun disse som faktisk er i kontakt med veibanen.

Lenke til kommentar

Regress??? Er du helt på jordet mann? Kun aktuelt hvis 185/65R 15 i stedet for 195/65R 15 er årsaken til uhellet. Og det klarer forsikringsselskapet aldri å bevise.

 

Det bør gå helt fint overfor politiet og Vegvesenet å kjøre med et slikt hjul. Hvis du blir stoppet, bare si at det er et reservehjul og at kommer til å fikse det så fort som mulig.

 

Hvis bilen ikke begynner å trekke til den ene siden, så er det ikke noe problem å kjøre en måned med reservehjulet. Minimal påvirkning på lager og ledd og lignende.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar
Det er ikke lov å kjøre slikt med mindre du har fått det godkjent av Vegvesenet, da må du bestille godkjenning hos en av Trafikkstasjonene samtidig som du må ha med deg dokumentasjon på at du kan kjøre med det dekket.

 

Men uansett så tviler jeg sterkt på at du vil få det godkjent.

 

Blir du stoppet av onkel blå så venter det innkalling til kontroll samt forelegg.

 

Kolliderer du, så vil forsikringsselskapet kreve regress av deg. Og er det et menneske som blir skadet, så løper tallene fort. (Med andre ord, det kan fort bli snakk om erstatning i hundretusen- klassen).

 

Man må heller ikke glemme det faktum at det er trafikkfarlig.

 

Enten får du plugge det punkterte dekket (event. bruke dekkskum), ellers så får du la bilen stå.

 

Er ikke dekkene godkjente lenger, så lar du bilen stå til du får tak i nye.

 

Det å slurve med dekk er idiotisk, det er tross alt kun disse som faktisk er i kontakt med veibanen.

 

 

Da sliter du voldsomt med de fleste nye biler i dag, hvor dimesnjonen e f.eks 205.60-15, og reservehjulet er 145.65-15

 

og det står IKKE i vognkortet att resrvehjul har annen dimensjon.

Lenke til kommentar

Må si at jeg nettopp har vært i en lignende situasjon som TS. Punkterte for et par måneder siden og har kjørt på steppen siden. Stepp-hjulet er 205/60-15", mens de andre dekkene er 195/65-15". Har kjørt bortimot 2.000 km uten noen problemer. Har stepphjulet bak (ikke drivhjul). Ingen ulyder, bilen ligger fint på veien. I teorien kan det vel kanskje bli litt skjev slitasje på dekkene i lengden, men for meg spiller det uansett liten rolle ettersom det blir nye dekk til neste vinter.

Lenke til kommentar
Må si at jeg nettopp har vært i en lignende situasjon som TS. Punkterte for et par måneder siden og har kjørt på steppen siden. Stepp-hjulet er 205/60-15", mens de andre dekkene er 195/65-15". Har kjørt bortimot 2.000 km uten noen problemer. Har stepphjulet bak (ikke drivhjul). Ingen ulyder, bilen ligger fint på veien. I teorien kan det vel kanskje bli litt skjev slitasje på dekkene i lengden, men for meg spiller det uansett liten rolle ettersom det blir nye dekk til neste vinter.

 

 

er du sikker på at de er et 195/65R 15 Dekket finnes nemelig ikke

er det ikke 195/55R 15 du har

 

Da blir det riktig med 185/65-15

Endret av Fumle
Lenke til kommentar
Det er ikke lov å kjøre slikt med mindre du har fått det godkjent av Vegvesenet, da må du bestille godkjenning hos en av Trafikkstasjonene samtidig som du må ha med deg dokumentasjon på at du kan kjøre med det dekket.

 

Men uansett så tviler jeg sterkt på at du vil få det godkjent.

 

Blir du stoppet av onkel blå så venter det innkalling til kontroll samt forelegg.

 

Kolliderer du, så vil forsikringsselskapet kreve regress av deg. Og er det et menneske som blir skadet, så løper tallene fort. (Med andre ord, det kan fort bli snakk om erstatning i hundretusen- klassen).

 

Man må heller ikke glemme det faktum at det er trafikkfarlig.

 

Enten får du plugge det punkterte dekket (event. bruke dekkskum), ellers så får du la bilen stå.

 

Er ikke dekkene godkjente lenger, så lar du bilen stå til du får tak i nye.

 

Det å slurve med dekk er idiotisk, det er tross alt kun disse som faktisk er i kontakt med veibanen.

Her var det mange store ord uten å tenke over om det er reelt.

Spesielt det med at forsikringsselskapet vil kreve regress. Da må de bevise at forskjellen i rulleomkrets påvirket kjøreegenskapene i så måte at det ble en kollisjon.

 

Det går greit å kjøre med feil dekkdimensjon. Du får mangellapp i en evt. kontroll, men dette er på linje med å mangle et kjørelys.

Verre er det med drivverket dersom du har forskjellig dekkdimensjon på et av drivhjulene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...