Hillbill Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Sliter veldig med et Crosshair HK fra Asus. Kjøpte det fra nettbutikk som demovare, men får det altså ikke til å virke her hos meg. I det øyeblikket strøm kobles til strømforsyningen lyser displayet på kortet opp med meldingen "CPU INIT". Meldingen kommer opp umiddelbart og før jeg forsøker å slå på PC-en. Når jeg så slår på, starter cpu-vifta, pwr-led lyser og HDD-led lyser også opp. Etter 3-4 sekunder slår den seg av igjen. Status i displayet forblir uendret, "CPU INIT". Skjermen er og blir svart hele tiden. Har forsøkt Cmos reset, tatt ut Cmos batteriet og ny reset, fjernet og lagt til hardware men får ingen respons overhodet. I utgangspunktet er oppsettet som følger: HK => Asus Crosshair CPU => AMD Athlon 64 X2 6000 RAM => Crucial BallistiX PSU => OCZ 600W Skjermkort => XFX 8800GT og Samsung SATA2 HDD. Husker ikke i farten akkurat hvilken det er. Ser av forumene på hjemmesidene til Asus at dette ikk akkurat er noe ukjent problem, men har ikke kommet over noen tilfeller der feilmeldingen kommer opp før maskinen blir forsøkt startet. Noen som har et halmstrå eller to jeg kan klamre meg til før jeg biter i det sure eplet og kjøper nytt HK? Endret 6. mars 2008 av Hillbill Lenke til kommentar
avRack Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Har du plugga i begge strømkablane til hovudkortet ? Altså den ved store 24(20) pins kontakten på hovudkortet + den lille 8(4) pins ved sida av CPU. Det er ein vanlig grunn til at CPU INIT feilmeldinga kjem. Mest sannsynlig skal du plugga på ein 4 pins på den minste kontakten på hovudkortet. Sjekk kvar innringinganen på bildet er. Endret 6. mars 2008 av avRack Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Alle strømtilkoblinger er på plass ja. Inklusive egen tilførsel til skjermkortet. Skal imidlertid forsøke en annen strømforsyning. Mener å huske at jeg leste noe på nett om at disse kortene er litt følsome på akkurat dette punktet. Lenke til kommentar
avRack Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Du kan prøva med ein annan strømforsyning, men eg er usikker på kva det kan vera då. Det er noko gale med CPU eit eller anna ja, noko som er feil eller noko slikt. At den ikkje får strøm muligens. Prøv med ei anna strømforsyning du. Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Da har jeg i alle fall konstatert at det ikke hjalp å bytte PSU. Etter litt finlesing oppdager jeg at HK visstnok forsyner RAM-brikkene med 1,8V. De brikkene jeg har skal ha 2,2V. Kan dette være årsaken til problemet? Jeg regner med at spenningen kan justeres opp bare jeg kommer inn i BIOS...... Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Ikke utenkelig. Enkleste måten å teste ut teorien din er ved å låne en annen minnebrikke, se om du kommer inn i bios, sette 2,2v, lagre, slå av maskinen under post og montere de nye brikkene. Kanskje også oppdatere bios i samme slengen. Endret 7. mars 2008 av heisann80 Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Har samme problem på Asus commando, cpu unit på skjerm og ingenting starter.... Har prøvd en annen psu, skjermkort, 3 forskellige rambrikker, også har jeg sjekket om cpuen funker på en annen pc som den gjør... Har tatt ut batteriet, resetet cmos men hjalp heller ikke. Noe jeg kan gjøre før jeg leverer det tilbake? Kortet er foressten helt nytt. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Ser ut som dette problemet (cpu init) er utbredt på endel Asus modeller, etter hva jeg leser på nett. Folk har stort sett prøvd alt for å fixe det. Ga opp å lese etter ørten sider med > diverse "løsninger" som ikke fungerer > treff på Google søk Jeg vil si det umulig kan være meningen/forventes at man som kunde skal måtte slite med dette bizarre problemet. Benytt liksågodt reklamasjonsretten å send elendigheta i retur med en gang, og gå i stedet for et helt annet hovedkort. Endret 13. mars 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå