Jaudu Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) hadde vista home premium på min bærbare HP dv9312, men så synes jeg vista var så dårlig at jeg bestemte meg for å ha XP. XP nøkkelen er ekte, bare CD-en som er piratkopi, lasta ned på nettet. Jeg fikk innstalert XP på pcen, alt funker på XP, bortsett fra internett, hvordan kan jeg få ordna internettet? internettsymbolet er ikke på den oppgavelinja nederst til høyre, sellom jeg tar ut tp'en så reagerer det ikke med at en nettverkskabel er koblet fra eller no :S Hjelp, var er pc uten internett! Håper noen kan hjelpe meg med å få internett til å vise seg på oppgavelinja vertfall, å håper noen klarer og hjelpe meg til å få internett på XP. på vista funka alt fint. Det er XP home edition som jeg har på pcen. harddisken min er partisert ( delt i to deler) den ene harddisken på 60GB og den andre på 80GB. Jeg hadde vista på den med 60GB. Så jeg bestemte meg for og innstallere XP på den med 80GB. Fordi alle vista filene mine er på den med 60GB.Rart at det ikke kommer noe meny opp at jeg kan velge opperativsystem, den starter bare opp i XP. Endret 6. mars 2008 av Jurigs Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Du mangler sannsynligvis drivere til nettverkskortet. Prøv å ta turen innom hp.com for å laste ned disse. Du mangler sannsynligvis drivere til andre komponenter også. Lykke til! Lenke til kommentar
vong10 Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 du mangler nok drivere som quayle skrev. HP har så å si slutta med å gi XP driver støtte til sine nye bærbare såvidt jeg har fått med meg. Så du vil trolig ikke finne drivere der. Det du kan gjøre er å finne ut hva maskinvarene heter derretter finne driverne gjennom google. Slitsomt men det burde funke. Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 På partisjonen med 60 GB så skal det muligens finnes en fil som heter "boot.ini". Når du installerte XP etter at du hadde Vista på maskinen fra før, så gjenkjenner ikke XP-installasjonen Vista som en gyldig installasjon. Derfor er ikke "boot.ini" satt opp rett i forhold til å vise Vista som et oppstartsalternativ. Det er antagelig hvorfor du ikke har Vista som valg under oppstart. Men hvordan du skal løse dette tror jeg du må google litt på. Du skal være veldig forsiktig med å endre boot.ini, for i verste fall så kan du miste XP som oppstartsvalg også. Boot.ini er en skjult fil. Den kan gjøres synlig ved å gå inn på menylinjen i et mappevindu, og velge "Tools", "Folder Options", "View", og velge "Show hidden files and folders" (eller de tilsvarende valgene på norsk). Boot.ini kan også endres ved å høyreklikke på "My Computer", velge "Properties", så "Advanced", og "Startup and recovery". Der finner du en knapp som heter "Edit", som åpner boot.ini. Men som sagt: finn ut på nettet hvordan du skal endre boot.ini, slik at Vista blir inkludert på lista. Jeg TROR at Vista også benytter boot.ini, men jeg kan ikke si det for sikkert. Lenke til kommentar
Jaudu Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Er ikke den internett driver standard i XP da? det symbolet viser seg ikek i det hele tatt. på hp sine sider er det bare trådløst nettverk driver :S Lenke til kommentar
vong10 Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Er ikke den internett driver standard i XP da? det symbolet viser seg ikek i det hele tatt. på hp sine sider er det bare trådløst nettverk driver :S Det er nok ikke standard dessverre. Du referer kanskje til programvaren som windows bruker for å koble seg på nett. Men du må uansett ha driver til nettverket ditt for at det skal funke Lenke til kommentar
Jaudu Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Noen som kan hjelpe meg med å finne nettverk drivere? linker? er ikke så veldig flink med sånne ting Somsagt det er en HP Dv9312 17" bærbar med XP home edition Skjermkortet er Geforce go7600 hvis det er til hjelp finner ikke driver på min pc, men tror dere at jeg kan bruke de driverne som er de andre pcene i dv9000 serien? Endret 6. mars 2008 av Jurigs Lenke til kommentar
vong10 Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Noen som kan hjelpe meg med å finne nettverk drivere? linker? er ikke så veldig flink med sånne ting Somsagt det er en HP Dv9312 17" bærbar med XP home edition Skjermkortet er Geforce go7600 hvis det er til hjelp Jeg sjekka drivere til vista og kan heller ikke se noe driver til nettverkskortet ditt. Men jeg så nForce Chipset driver der som trolig installer alle komponenter til hovedkortet ditt. Problemet er at jeg bare fant det til vista og ikke xp. Om du greier å finne nForce Chipset Driver til xp tror jeg det vil fikse nettverkskort problemet ditt. Sjekk hva slags nForce hovedkort du har først også se om du finner den på nvidia.com Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Skjermkortdrivere har liten sjangse til å fikse nettverkskortet. Her må det benyttes nettverkskortdrivere. Ser at en annen modell bærbar PC fra HP har: Broadcom NetXtreme Gigabyte (kablet) HP WLAN 802.11b/g W44 for trådløs Kanskje du kan prøve drivere til disse? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Denne linken har drivere for XP til HP dv9312ea, også for nettverkskort (kablet og trådløst): http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=en&cc=no&lang=en&dlc=en&product=3380823 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 harddisken min er partisert ( delt i to deler) den ene harddisken på 60GB og den andre på 80GB. Jeg hadde vista på den med 60GB. Så jeg bestemte meg for og innstallere XP på den med 80GB. Fordi alle vista filene mine er på den med 60GB.Rart at det ikke kommer noe meny opp at jeg kan velge opperativsystem, den starter bare opp i XP. Vista og XP bruker ikke samme oppstartsprosedyre. XP bruker boot.ini (som nevnt ovenfor), men Vista har sin boot-info liggende i noe som kalles BCD - Boot Config. Data. XP aner ingenting om BCD og vil derfor ikke finne Vista-partisjonen og tilby deg å boote fra den. Det kan du fikse ved å installere et program som heter EasyBCD. Installer det under XP og kjør det. Det vil detektere Vista-installasjonen, og fra nå av vil du få tilbud om å velge OS når du starter opp maskinen. (Du kan installere EasyBCD under Vista også, så har du mulighet til å gjøre endringer uansett hvilket OS du er inne i.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå