Gå til innhold

Der vitenskapen slutter, begynner religionen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva mener du om dette utsagnet?

Personlig mener jeg at det stemmer ganske godt.

Det du prøver å si er at det som ikke kan forklares enda av vitenskapen prøver vi å forklare med tro? Ikke helt riktig, da de som tror forklarer ALT med sin tro. Det er jo derfor tro i bunn og grunn oppsto, som et middel for å forklare ting og tang vi ikke forsto. I dag vet vi bedre og kan forklare en MASSE vi ikke viste filla om for bare hundre år siden, men vi har fremdeles folk som TROR at det finnes en gud som skapte alt og som kan, hvis han er nådig og gidder eller vil, forklare alt sammen for oss. I mellomtiden stoler jeg på vitenskapen :D

Så i bunn og grunn har vitenskap og tro ikke en dritt med hverandre å gjøre! Religion UNDERTRYKKER så godt den kan all vitenskap som ikke har med gud å gjøre og vitenskapen gir faan i hva du tror på, den leter etter bevis og basserer seg på det. At disse bevisene ikke alltid er riktige, eller er riktige til vi finner ut mer om sakene, ser jeg på som en stor fordel, men det gjør ikke mange religiøse, de ser på dette som falitt og bruker det mot vitenskapen. Noe som er helt koko da de ikke klarer å finne rumpa si med kart engang med den boken de skryter så fælt av, men sånn er det. Så gud overtar ikke en dritt etter vitenskap, det blir helt feil. Disse to er på hvert sitt felt og ikke sammen, bak eller foran hverandre.

Comprende?

:D

Lenke til kommentar

Vitenskapen <<<--------------------------------------------------------->>> Religion

Søken etter sannheten <<<------------------------------------->>> Blind aksept

Jeg tror ikke det stemmer HELT.

Det er som å si at "når rød går over i oransje og litt til blir det indigo".

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Vitenskapen <<<--------------------------------------------------------->>> Religion

Søken etter sannheten <<<------------------------------------->>> Blind aksept

Jeg tror ikke det stemmer HELT.

Det er som å si at "når rød går over i oransje og litt til blir det indigo".

Bra sagt, støtter den her. Jeg har ingenting til overs for religion av noe slag. Så meg blir det nok å finne helt til venstre ja :) Så der vitenskapen slutter, kommer det ingenting for min del, kanskje teorier og vurderinger?

Lenke til kommentar

Wikipedia, God of the gaps: http://en.wikipedia.org/wiki/God_of_the_gaps

Har et inntrykk av at en del kristne har det synet på Gud, men de fleste kristne jeg kjenner tror på Gud og på godt befestet vitenskap. Hvorfor de er med på vitenskapen tror jeg de fleste på dette forumet forstår siden vi gjør det selv.

Hvorfor de tror på Gud, Jesus & Co er en helt annen sak, men det dreier seg som oftest ikke om et behov for å forklare det de ikke føler de finner svar på i vitenskapen, eller fordi de er redde for helvete og vil til himmelen.. Hvilke grunner er mye forskjellige, min er at jeg er oppdratt kristent og det har så langt gitt meg et liv, verdisyn og virkelighetsforståelse som jeg er veldig fornøyd med, og som ikke gjør meg selv eller noen rundt meg skade.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men...

Hvilke grunner er mye forskjellige, min er at jeg er oppdratt kristent og det har så langt gitt meg et liv, verdisyn og virkelighetsforståelse som jeg er veldig fornøyd med, og som ikke gjør meg selv eller noen rundt meg skade.

Vil du la ungene dine få bestemme selv, det vil si at du lærer dem HVORDAN de skal tenke selv og ikke "laster" over din tro på dem?

Tror du at de barna som IKKE blir oppdratt i den kristne tro har det like bra/kjærlig/blir elsket som barn som blir oppdratt kristent?

Når du sier vitenskapen betyr det at du og de du kjenner som er kristne faktisk FØLGER med på det som skjer eller er det mer sånn på generell basis dere sier at dere "tror" på vitenskapen? Alt som ikke går på tvers av din tro kanskje? Eller hva? Når overtar gud for deg? Hvor langt er du villig til å følge vitenskapen og dens funn? Til skapelses beretningen?

Lenke til kommentar
Vil du la ungene dine få bestemme selv, det vil si at du lærer dem HVORDAN de skal tenke selv og ikke "laster" over din tro på dem?

Tror du at de barna som IKKE blir oppdratt i den kristne tro har det like bra/kjærlig/blir elsket som barn som blir oppdratt kristent?

Når du sier vitenskapen betyr det at du og de du kjenner som er kristne faktisk FØLGER med på det som skjer eller er det mer sånn på generell basis dere sier at dere "tror" på vitenskapen? Alt som ikke går på tvers av din tro kanskje? Eller hva? Når overtar gud for deg? Hvor langt er du villig til å følge vitenskapen og dens funn? Til skapelses beretningen?

Når jeg sa "tror på vitenskapen" så mente jeg "ikke fornekter vitenskapen" i den grad dere har inntrykk av at mange religiøse gjør det. Jeg prøver ikke å sidestille vitenskap med religion.

Angående barneoppdragelse, så er ikke det noe jeg har tenkt noe særlig på enda, men jeg er sikker på at jeg kommer til å lære dem å tenke selv og ikke nekte de å velge livssyn selv. Regner med at jeg ellers kommer til å lære/oppdra de i mitt livssyn.

"Min Gud" overtar ikke for vitenskapen i mitt syn.. Gud skapte jorden og all natur. Vitenskapen beskriver den samme naturen som Gud skapte. Bibelen er ikke ufeilbarlig, men er likevel essensiell i min tro. Den rettleder og profeterer ting som jeg føler aktuelt i livet mitt. Bønn er en god ting, for meg selv, og slik jeg tror betyr det en del i mitt forhold til Gud.

Lenke til kommentar
Angående barneoppdragelse, så er ikke det noe jeg har tenkt noe særlig på enda, men jeg er sikker på at jeg kommer til å lære dem å tenke selv og ikke nekte de å velge livssyn selv. Regner med at jeg ellers kommer til å lære/oppdra de i mitt livssyn.

Det du sa der er akkurat så selvmotsigende som det går an! Du skal altså IKKE nekte dem å velge livssyn selv mens du i neste setning sier at de skal oppdras i -DITT- livssyn... Ser du hva som er feil her selv? De skal altså ikke få velge selv, det gjør du for dem. Men hva tror du egentlig jeg gjør med mine seks barn?`(Spør bare av nysgjerrighet) Tror du jeg "nekter" dem å ha et livssyn? Det virker nesten som du tror det nemlig, at siden jeg ikke prakker hverken det ene eller det andre på mine barn så "nekter" jeg dem å ha det godt..... I så fall kan du vel si at jeg er glad de vokser opp hos meg og ikke hos deg.... der de ikke selv får velge.. Du skjønner, om noen av mine barn skulle bli ateister/kristne/muslimer/whatever er det deres valg, ikke mitt og jeg er glad for at de får bestemme sånt selv. Mens du skal altså prakke på dem din tro.... stakkars jævler, om jeg får si det sånn.... :D

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Du skal altså IKKE nekte dem å velge livssyn selv mens du i neste setning sier at de skal oppdras i -DITT- livssyn...

Kan du virkelig se for deg at det går an å gjøre dette annerledes?

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...