Gå til innhold

Kjøp av bærbar PC, noen tips?

geir1

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Skal ut å handle en ny bærbar pc, men hva har jeg behov for ?

Pc skal brukes til følgende :

Programmere Open GL, phyton, java,cgi

Skal bruke maks 15.000- , spesielt Open GL, kan vel kreve litt av både prosessor og grafikk kort. Så hva bør jeg velge pentium III eller celeron prosessor (hastighet ?), og hva med grafikkortet.

-------------------------------

Havefun

geir

www.1startside.com/spill

-------------------------------

[ Denne Melding var redigert av: geir1 på 2002-01-09 20:20 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du skal drive med grafikk tunge oppgaver (antar du skal teste OpenGL koden du skriver) så bør du først og fremst ha en PIII-M CPU (så kraftig som du har råd til, helst 1GHz og oppover). Mye minne (256MB, helst mer) og stor skjerm (15"). Dette peker mer og mer i retning i av en Dell maskin, fordi de har alle disse egenskapene. Spesielt er de en av de få som har Geforce2Go skjermkortet med 32MB DDR ram, som burde takle OpenGL ganske bra.

Ellers så var det Fujitsu/Siemens eller Acer som lanserte bærbare pc med Geforce2Go Quadro, dette skjermkortet er spesiallaget grafikk arbeid.

De andre merkene som IBM, Compaq og Toshiba har ganske bra maskiner, men de tilbyr ikke så kraftige skjermkort som Dell gjør.

Har hørt en del folk klage på Dell her på forumet, men jeg har aldri hatt problemer med dem.

Telcontar

Lenke til kommentar

Fikk dette tilbudet tidligre i dag :

Prosessor 1 GHz

Minne 256 MB

DVD spiller

20 GB harddisk

14,1" skjerm

Integrert nettverkskort

Toshiba modell ?

15,900- (får se om vi klarer å få ned prisen litt.)

Eter å ha gått gjennom 3-4 ulike typer per tlf, glemte jeg selfølgelig å spørre om skjermkortet som muliens var noe av det viktigste. Får ringe tilbake i morgen for yttligere info.

Skal også ta å sjekke en gang til på no.dell sine sider, der kan man jo "konfigurer" sin egen pc. Så vi får se om budsjettet på 15,000- holder.

[ Denne Melding var redigert av: geir1 på 2002-01-09 22:36 ]

Lenke til kommentar

Hadde en Dell Inspiron 8000 med en P3 800 proz, 15" UXGA 1600x1200, 256MB, 20GB, 32MB GeForce2Go, DVD osv.

Meget fornøyd med den maskina, og ikke minst supporten til Dell.

Skjermen min begynte å skape seg, og jeg ringte inn for å melde fra om feilen. Dagen etter ble skjermen bytta ut. Blide folk på telefonen har de også...:smile:

Gigakisen

Lenke til kommentar

Hva med denne :

HEWLETT PACKARD XE3F3968H

15.995,-

Type prosessor

Intel® Mobile Pentium® III-M

Hastighet CPU

933 MHz

Intern minne

128 MB

Cache

Nivå 1: 32 KB / nivå 2: 512 KB

Lagringskapasitet

20 GB

Lydkort

16 bit; Sound Blaster Pro-kompatibel stereolyd; Stereolyd via hodetelefonuttak, mikrofon inn-port; 3D-forbedret lyd på PCI-buss; Polk Audio-høyttalere, innebygd mikrofon; Støtter CD-avspilling når systemet er av

Skjermkort type og Videominne

Intel 830MG grafikkontroller, 8 – 32 MB skjermminne tildeles dynamisk basert på applikasjonsbehov; Kjerne: 128-bits 2D, 32-bits 3D, 8-bits Stencil, 100 til 166 MHz; Samtidig LCD/CRT, kan brukes med LCD/CRT/ TV; Optimalisert kompensasjon for maskinvarebevegelse; Støtte for TV ut (kompositt)

Modem

56 Kbps modem + LAN (Ethernet 10/100)(AMBIT + ACTON)

CD-ROM

DVD/CDRW

Kombinert DVD-CDRW

Fant denne hos elkjøp, men har aldri hørt noe om HP bærbare tidligere, er det noen andre som har erfaringer ?

Lenke til kommentar

Ser ut som en grei maskin med mye utstyr, men skjermkortet er ganske svakt. Hvor stor er skjermen på denne maskinen?

Til den prisen så må det bli en del kompromisser, men ta en titt på http://www.dell.no og se om du kan konfigurere en bedre pc der. Ellers så kan du også stikke innom http://www.compaq.no, http://www.toshiba.no.

Nå er ikke HP så veldig godt kjent for sine bærbare så jeg vet ikke hvor bra de er.

Hender jeg får inn bærbare fra konkursbo eller overskuddslager som pleier å gå billig, men det har vært veldig stille de siste månedene. Skal sjekke idag om hva som skjer, kan i så fall poste her hvis jeg skulle få tak i noe. Dette pleier å være ubrukte maskiner jeg får inn.

Telcontar

Lenke til kommentar

Telehuset hadde et tilbud som ikke var så verst, på en Celeron GHz, 256MB ram, 20GB hdd, 14" skjerm (1280x1024), 10/100 + + + til omtrent 14000. Dette var en Fujtsu-Siemens-maskin.

Skal du ha bra OpenGL-ytelse, må du nok ut med mer enn 15000 for en bærbar. Men du får en meget solid stasjonær PC for den summen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...