SurfingElite Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Kom inn på en diskusjon med en kristen her forleden og satt litt fast på en ting. Har egentlig mennesket utviklet seg.. la oss si de siste 5000 årene? Hvordan har vi utviklet oss, er det bevis for at vi er større? Er det noen form for statistikk på dette området? Han fortalte at han trodde at grunnen til at vi vokser mer er pga hva vi putter inn i maten nå. Noen som kan komme med forklaring? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Tenker du på fysisk størrelse? Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg ser egentlig etter hvilken som helst for for utvikling, men det må da selvsagt nesten bli en fysisk ja. Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Han brevandreren som ble funnet i isen for noen år siden var jo ikke store karen =) Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Vi har jo tilpasset oss etter den verden vi lever i over hundretusenvis av år, så det er ingen grunn til å tro at vi har sluttet med det. Men samfunnsutviklingen har gått så fort de siste par tusen årene (i forhold til slik vi har levd i nevnte hundretusenvis av år før det) at vi henger litt etter med tanke på tilpasning. Vi «vokser» kanskje mer pga. sunnere kosthold (noen av oss iallfall) og bedre tilgjengelighet av mat – både næringsrik sådan og junk food. En ting som i hvert fall er sikkert er at noen takler forholdene bedre enn andre; enkelte kan forholde seg slanke nesten samme hva de spiser, mens andre legger veldig lett på seg og blir fort overvektige. Videre, hva er det vi putter inn i maten i følge ham? Og hvilket grunnlag ligger til rette for å tro at vi vokser mer, og i forhold til når? Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg leter etter bevis, statistikk og så klare fakta som jeg kan få. Jeg ser etter noe å henvise til. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Er det snakk om å bevise evolusjonen overfor en religiøs? Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Stemmer det, men har allerede kommet opp med noen gode poenger. Det som skjedde var at jeg ble litt stuck på akkurat dette området og spurte om hjelp her. Kom gjerne med andre gode poenger her om du vil. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Skal prøve så godt jeg kan ikke å rippe opp i årsaker for ikke å gidde. Det er jo snakk om grunnleggende verdensforståelse, og dette er noe vi får innprentet i oppveksten og det sitter veldig sterkt i oss resten av livet, bedre beskrevet i følgende artikkel: Why do some people reject science? Videre: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_world (http://en.wikipedia.org/wiki/Human_height) Og ikke minst: http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution Edit: Det blir som du ser veldig generelt og dermed enormt mye informasjon å skulle pløye igjennom hvis du ikke har noe mer spesifikt i tankene. Edit #2: Når alt kommer til alt er det uhyre komplekst, og det krever en enorm interesse for i det hele tatt gidde å sette seg inn i det. Det er ikke din jobb å overbevise, så vær obs på at det fort blir til at du må bruke masse energi på å finne argumenter, mens vedkommende kanskje er enig eller uenig ene og alene ut i fra hva som føles best/riktig for ham. Så handler det om helt grunnleggende ting som hvor gammel man tror verden er. Argumenter kan raseres ene og alene på det. Da må man i så fall finne bevis på hvor gammel verden er. Det må også foreligge en åpenhet hos vedkommende for alternative forklaringer på verden og Universet, og det bunner til syvende og sist i størrelsen på ego og hvordan man takler frykten for det ukjente; det er skummelt å få hele verdensbildet sitt totalt forandret, og er ærlig talt ikke noe som kan gjøre i løpet av noen få diskusjoner. Endret 6. mars 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Personen jeg diskuterte med er Amerikansk og lærer på en kristen skole, så selvsagt vil jeg aldri kunne få denne personen til å tro på dette. Men legge frem hva jeg tror og hvilket grunnlag jeg har for å tro det. Det skal sies at dette er en av de få religiøse amerikanerne det faktisk er hvert å diskutere med. Kommer med ikke usaklige kommentarer og håpløse meninger, selvom han er kristen og følger biblen. Lenke til kommentar
Audere Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Er han kreasjonist? I så fall er det ingen vits å diskutere med han. 5000 år er nesten ingenting. Vi har forandret oss veldig lite de siste 100 000 årene. Vi har nok blitt noe høyere og fått forskjelig hud-, øyne- og hårfarge, men vi er praktisk talt de samme. Et menneske som levde for 5000 år siden ville ikke blitt lagt merke til på gata, for å si det sånn. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Stemmer han erkreasjonist. Som sagt så vet jeg at jeg aldri kan få han til å tro på evolusjon, men det er faktisk interessant å diskutere å komme opp med poenger som gjør at han står fast. Hvor langt tilbake må man gå for å se forskjell? Endret 6. mars 2008 av SurfingElite Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Har lest at den delen i hjernen som er med på å styrer hvor mye psykiske påkjenninger du tåler har vokst, eller noe i den duren... Ikke helt sikker, men tror det sto i illustrert vitenskap for noen år siden. Men om det stemmer vet jeg ikke.. Endret 6. mars 2008 av The_Free_Man Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Hjelper meg lite at en person fra et forum ''mener å ha lest'' Jeg trenger bevis eller kilder. Takk for hjelp uansett Lenke til kommentar
Audere Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Fant dette på Yahoo answers: "It is strongly believed (by many people and scientists alike) that humans will not keep evolving. This is mainly because there really is no need for Homo Sapiens (Humans) to do that any more. get what i mean? We humans are perfectly fine and happy the way we are. Our species really has no need to evolve in order to survive and keep our species from becoming extinct." Vet ikke om det stemmer, men det høres rart ut om vi skal slutte å uvtikle os. Vi er jo langt fra perfekt tilpasset dagens livsstil. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Fant dette på Yahoo answers: "It is strongly believed (by many people and scientists alike) that humans will not keep evolving. This is mainly because there really is no need for Homo Sapiens (Humans) to do that any more. get what i mean? We humans are perfectly fine and happy the way we are. Our species really has no need to evolve in order to survive and keep our species from becoming extinct." Vet ikke om det stemmer, men det høres rart ut om vi skal slutte å uvtikle os. Vi er jo langt fra perfekt tilpasset dagens livsstil. Det er ingen som kan BESTEMME seg for å slutte med det. Dette er åpenbart tull og har ingenting med hva som faktisk skjer med oss å gjøre, uten at jeg spesifikk kan si hva dette er. Etter hva jeg har lest er våre barn 15% smartere enn oss... Mine barn har enn så lenge IKKE bevist dette ovenfor meg, men det er mange flere områder en kan være smart på i dag enn for bare femti år siden også... Kanskje grunnen til at vi fikk fingre er at vi skulle skrive på et tastatur Et bevis på at mennesker evolverer er at eskimoene er de eneste som kan klare seg helt uten grønnsaker og at folk i nord europa tåler ku melk bedre enn resten av verden, så har du NOE å begynne med mener jeg. ... Dette er nemlig også evolusjon....... Endret 6. mars 2008 av strayder Lenke til kommentar
Audere Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Etter hva jeg har lest er våre barn 15% smartere enn oss... Kilde? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Ordet "smartere" er kanskje litt å ta i. Men det ligger nok noe bak. Onkel-ungen min på 5 år er nesten like datakyndig som meg selv. Noe jeg definitivt ikke var da jeg var 5 år. Slike ting påvirker nok litt. Men jeg tror ikke vi kommer til å utvikle oss noe spesielt fysisk sett ihvertfall. Ta krokodiller og aligatorer som et eksempel. De er lik nå som de var på dinosaurenes tid og kommer nok ikke til å endre seg særlig i fremtiden heller. Men som strayder er inne på, vi kommer nok til å bli smartere fremover. Én ting som garantert kommer til å påvirke dette er noe så enkelt som keisersnitt. Tenk på det, før i tiden, hvis et barn hadde for stort hode til å kunne komme ut den "vanlige" veien ville barnet og moren dødd. Dette skjer ikke så ofte i dag grunnet keisersnitt. Og hva skjer da når disse barna får vokse opp? Jo, de har jo faktisk større hode og med det, mulighet for en større hjerne. Dette er faktisk et punkt som mange forskere er dønn sikker på at kommer til å spille en viktig rolle og at vi dermed kommer til å utvikle oss til å ha mye større hoder enn før. Endret 6. mars 2008 av Kenny Bones Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Så lenge forholdene rundt oss forandrer seg vil vi tilpasse oss forandringene og med det aldri slutte å utvikle oss. Jeg vil nå heller påstå at vi utvikler oss raskere i dag enn vi gjorde for 50 000 år siden, ettersom verdens og samfunnets utvikling har akselerert noe voldsomt de siste tusen årene. At vi utvikler oss på en annen måte derimot er nok tilfelle. Det går kanskje mye mer på den mentale utviklingen enn fysisk utvikling, men jeg kunne sverget på at f.eks. ungdom i dag tilpasser tomlene for skriving på mobil; mange som jobber mye med data tilpasser hånden sin til formen på musa osv. Men dette er individuelle forskjeller og i hvor stor grad dette så blir videreført igjennom genene – om i det hele tatt – er vanskelig å si da jeg ikke er kjent med prosessene som bestemmer dette. Det er viktig å merke seg forskjellen på tilfeldig genetiske mutasjoner som skjer ved unnfangelse (noe arves fra mor og far, mens noe blir tilfeldig «generert» omtrent som man stokker en kortstokk – dette fordi det har vist seg å være nyttig for artens overlevelse med et slikt mangfold), og fysisk og mental utvikling gjennom livet. Så lenge disse tilfeldige forandringene ikke får alvorlige konsekvenser for om vi overlever lenge nok til å få egne barn vil vi kunne oppleve større og større mangfolk i tiden framover. Noen ytterst få dør likevel pga. genetiske problemer, men det skal i dag veldig mye mer til enn for 50 000 år siden. Evolusjonen pågår for alltid, enten det foreligger forandringer eller ikke. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Vi har stort penis-kompleks! Gjennomsnittet om 100 år er 30cm! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå