Gå til innhold

Q6600 = VARM.


alfalf

Anbefalte innlegg

Jeg har en Q6600.

Den ligger på 80grader under load og rundt 60grader idle!!

Dette er altfor mye! Jeg har 3 kabinettvifter, men ser ikke ut til at det hjelper stort. Vifte på Q6600 gir 2300 Rpm. Noen tips?

Og hva er maks temperatur før det blir riktig farlig?

Hvor vanskelig er det å montere eventuelt flere vifter? (Jeg har null peil med sånt).

 

(Temperatur har blitt sjekka på speedfan og i Bios.)

 

Takker for all hjelp på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sleit med det samme selv, men jeg var riktignok "bare" på 60 grader load. Jeg hadde tatt av den spenna som holder cpuen nede for å være sikker på at den ikke var i veien, og hadde god gjennomtrekk. jeg kjøpte ny vifte, rett og slett. Den som følger med kan umulig være dimensjonert for noen firekjerners cpu ... med en av de bedre Zalman-viftene så er jeg nede i 45 grader load. har kutta ut en del av gjennomtrekken også, jeg bytter det gjerne mot stillhet.

Lenke til kommentar
Har også Q6600... Lenge har du hatt din prosessor/maskin? Har hatt min i ca. 2 måneder og den idler på ca. 45 grader...

 

 

Jeg har vel hatt den rundt i 2 måneder jeg også..

 

 

Sleit med det samme selv, men jeg var riktignok "bare" på 60 grader load. Jeg hadde tatt av den spenna som holder cpuen nede for å være sikker på at den ikke var i veien, og hadde god gjennomtrekk. jeg kjøpte ny vifte, rett og slett. Den som følger med kan umulig være dimensjonert for noen firekjerners cpu ... med en av de bedre Zalman-viftene så er jeg nede i 45 grader load. har kutta ut en del av gjennomtrekken også, jeg bytter det gjerne mot stillhet.

 

Ja, ny vifte har jeg også tenkt på. MEN, hvor lett er det å bytte vifte? Jeg kan ingenting om sånt... hehe.

Bare jeg får gradene ned på 40-50 så hadde jeg vært STOR fornøyd :p

Lenke til kommentar

Jeg har også Q6600. Sliter ikke med høy temperatur i det hele tatt, min ligger på 25-28 grader idle, under load så er vel rundt 35-45 grader. Noe som jeg ikke syns er så mye.

 

Bruker da Noctua sin kjøler, med OCZ Freeze Extreme Thermal kjølepasta. Tror det er kjølepastaen som avgjør en del.

 

EDIT: Og selvsagt kjøleren, for den Noctua sin er enorm, i tillegg med en 120mm vifte som blåser.

Endret av Wasters
Lenke til kommentar

Har løst dette problemet nå, sånn halvveis i hvert fall.

ved nærmere titt så jeg et støvlag på kjølern. Fjernet dette med Q-tip og vips. 55-60grader under load. 40-45 idle :)

 

 

Jeg har også Q6600. Sliter ikke med høy temperatur i det hele tatt, min ligger på 25-28 grader idle, under load så er vel rundt 35-45 grader. Noe som jeg ikke syns er så mye.

 

Bruker da Noctua sin kjøler, med OCZ Freeze Extreme Thermal kjølepasta. Tror det er kjølepastaen som avgjør en del.

 

EDIT: Og selvsagt kjøleren, for den Noctua sin er enorm, i tillegg med en 120mm vifte som blåser.

 

Hørtes utrolig deilig ut med så lav temp. Men da må jeg nok bytte vifte jeg også, og ikke kjøre med orginal :p

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at Intel sine kjølere er ikke noe spesielt så min sitter også i esken for tiden.

Min E6750 som er overklokket til 3.30 GHz ligger akkurat nå på 23 grader Idle ifølge ABIT sitt verktøy med Tuniq Tower 120 satt på.

Stor kjøler med mye vekt gjør utslag, litt bråk er det men sammenlignet med den gamle Athlon XP maskinen min som hadde en 80-90mm vifte som gikk på 5400-5600 RPM så er det ikke spesielt mye for meg.

 

Load messig har jeg ikke gått over 30 grader enda, men jeg vet ikke om jeg har enda klart å holde 100% belastning over lengere tid med mitt bruk siden jeg ikke har kjørt spill som har krevet en god del CPU.

Har hatt lyst på en Quad selv, men jeg tror jeg venter til April når Intel skal kappe sine priser.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Min E6600 idler på 22-23 grader og har peak temp på litt over 30 grader ved last med TRUE og nexus vifte på 120mm... Dette ved original hastighet på cpu, i et P182 med ekstra innsug og andre vifter enn originalt...

 

Q6600 blir dessverre ganske varm, du bør igrunn ikke bruke originalkjøleren om du ikke er forberedt på litt bråk...

 

Anbefaler Thermalright Ultra120 Extreme eller Ultima 90, med en god vifte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...