Keylar Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Jeg gjorde ferdig min førstegangstjeneste ifjor vinter. Har nå jobbet på diverse steder frem til idag men vil egentlig tilbake i militæret. Er det bare TMBN som har grenaderer? Vil helst i en infanteri avdeling og jeg likte meg også godt på rena leir i førstegangstjenesten( i de 3 månedene jeg var der før relokalisert til huseby). Hvor lenge kan man jobbe som grenader?, må jeg eventuelt ta en befals utdanning senere for ikke å bli kastet ut?. Har aldri vært typen som syntes befal stilling høres noe fint ut men likte meg godt som "grunt" soldat. Og er det vanskelig å bli tatt opp som grenader etter å ha vært tropps assistent / vakt soldat?. edit: Har de fleste stedene opptak bare 1 gang i året og er det noe jeg bør spesifikt trene for?. Er en normal fyr som lander nok på 4 på alt av krav til TMBN ihvertfall. Endret 5. mars 2008 av Keylar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Så lenge du ansettes i forsvaret fast eller for en periode vil du automatisk være grenader - som rett og slett betyr vervet. Det er samme om du sitter på et kontor, jobber som postmann, eller er i TMBN. Du kan jobbe som grenader til du er middelaldrene, men om du fortsatt jobber i forsvaret når du nærmer deg grensen, får du selvsagt tilbud om stilling som f.eks løytnant/kaptein for å beholde deg. Alternativt går du over i sivil stilling. Ta kontakt med Forsvaret for å høre hvilke roller de trenger besatt. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Opperative avdelinger som har Grenaderer er i dag TMBN, kystjegerne, marinejegerne og FSK. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Opperative avdelinger som har Grenaderer er i dag TMBN, kystjegerne, marinejegerne og FSK. Er vel flere enn det, hva med fjernoppklaring for eks? Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Har lite lyst å havne på ett kontor, vil i en nær fremtid ut på utenlandstjeneste og da blir det vel TMBN?. Men leste noe om at man kan komme fra HV til utenlandsoppdrag også hvis men er med i I-Styrken?. Lenke til kommentar
peryy Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Både Etterretningsbataljonen og Telemarksbataljonen er profesjonelle avdelinger i Hæren, (er flere men er kun kjent med disse). Varighet som grenader varer i 6 år, da må du gå i sivil stilling eller ta GBK (Grunnleggende Befalskurs) for å bli sersjant iløpet av 6års perioden Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Opperative avdelinger som har Grenaderer er i dag TMBN, kystjegerne, marinejegerne og FSK. Er vel flere enn det, hva med fjernoppklaring for eks? Jegerkp. Tropp 1 er også vervet. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Du kan også verve deg som vaktsoldat dersom du trivdesmed det. Jeg vurderer å gjøre det til neste år. Døll jobb, men grei betaling, særlig nattillegget. Dersom du foretrekker felten er nok tmbn et bra valg. Fin lønn og mange forskjellige spennende stillinger. Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Eneste jeg er redd for at jeg ikke kommer inn pga manglende grønn tjeneste, hadde en del men føler jeg gikk glipp av de største tingene en infanterist burde beherske som lag/kompani i angrep og diverse driller i lag. Da jeg var oppsatt som tropps ass ble jeg ofte oppsatt til skit oppgaver å misset mye av det jeg tror det man trenger. F.eks stilling som geværmann i de 8 man lagene på cv90(?) Jeg kan jo null og nada om å være stormsoldat i ett slikt oppsett, vil jeg da få den treningen og utdanningen jeg trenger eller vil de heller ha folk fra 2bn etc som allerede kan dette fra førstegangstjenesten?. Du kan også verve deg som vaktsoldat dersom du trivdesmed det. Jeg vurderer å gjøre det til neste år. Døll jobb, men grei betaling, særlig nattillegget. Dersom du foretrekker felten er nok tmbn et bra valg. Fin lønn og mange forskjellige spennende stillinger. Hva mener du? Vaktsoldat på leir, som å sitte i porten osv da eller? Og hvor søker du på dette?. Endret 8. mars 2008 av Keylar Lenke til kommentar
pavement Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 sjekk TMBN.no der står alt du trenger og vite Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå