Gå til innhold

Normalobjektiv til Nikon D80

Anbefalte innlegg

I tillegg til 18-70, en billig Sigma 70-300 og en Tamron 11-18 mm, har jeg kjøpt mitt første fastbrennviddeobjektiv, Nikkor 50 mm 1.8, og har fått litt dilla på lyssterke fastobjektiver.

Nå er det et objektiv på rundt 30 mm som står for tur, altså tilsvarende et normalobjektiv. Jeg har først og fremst

Sigma 30 mm 1.4

Nikkor 28 mm 2.8

i tankene. Sigmaen rundt 3500, Nikkoren rundt 2000. Har noen erfaringer med begge disse objektivene, og value for money?

De ekstra blenderstegene til Sigmaen frister jo, men Sigmas litt opp-og-ned-rykte, og den lavere prisen og tryggheten i at det er Nikkor taler jo litt til dens fordel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vurdert den - men den er ørlite granne for trang, tror jeg, når jeg har 50 mm fra før. 35 mm i crop blir vel ca 52-53 - og jeg tror jeg har lyst på noe som er litt videre.

Det er egentlig både innendørsmuligheter og skarphet som frister med fast brennvidde.

Endret av uhuruguy
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra Nikon 50mm F1.8 til Nikon 28mm F2.8, men egentlig så kunne jeg like godt ha kjøp f.eks Sigma 18-50mm F2.8 EX DC.

Har du planer om å bruke 3.500 på Sigma 30mm F1.4. ville jeg vurdert om du virkelig trenger et så lyssterkt objektiv, og om du ikke burde gå for Sigma 18-50mm F2.8. Den ligger på ca 4.000 på fotovideo.no

Personlig synes jeg 28mm kan være litt trangt til tider også, og tenker at 18-50mm hadde vært perfekt. Men det blir ikke fastobjektiv da...

Lenke til kommentar
Jeg gikk fra Nikon 50mm F1.8 til Nikon 28mm F2.8, men egentlig så kunne jeg like godt ha kjøp f.eks Sigma 18-50mm F2.8 EX DC.

Har du planer om å bruke 3.500 på Sigma 30mm F1.4. ville jeg vurdert om du virkelig trenger et så lyssterkt objektiv, og om du ikke burde gå for Sigma 18-50mm F2.8. Den ligger på ca 4.000 på fotovideo.no

Personlig synes jeg 28mm kan være litt trangt til tider også, og tenker at 18-50mm hadde vært perfekt. Men det blir ikke fastobjektiv da...

Lefdal har nevnte 18-50 mm f/2.8 til 2995;- hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

Hvis du trenger f/1.4 så er det ikke noe å lure på.

Jeg ville sterkt vurdert en f/2.8 zoom istedet for Nikkor 28 mm f/2,8 som ikke er noe stjerneobjektiv. Så for et litt større utlegg får du et objektiv som er mye mer fleksibelt og like lyssterkt.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Lefdal har nevnte 18-50 mm f/2.8 til 2995;- hvis jeg ikke husker helt feil.

Stemmer, gjelder visst denne uken, og neste om "ryktene" er sanne...hehe

Dette hadde vært interessant. Jeg finner imidlertid ikke dette objektivet på nettsidene deres. Gjelder tilbudet kun for butikker?

Lenke til kommentar

Ah, fant den på ukens avis. Ser jo bra ut, billig gitt. Er vel ørlite gran skeptisk til å handle på Lefdal når det gjelder Sigma. Har selv erfart at de har dårlig kvalitetskontroll, så det er viktig å kunne levere defekt vare tilbake uten for mye krangling. Noen som har erfaringer med Lefdal mtp. objektiver?

Lenke til kommentar
Ah, fant den på ukens avis. Ser jo bra ut, billig gitt. Er vel ørlite gran skeptisk til å handle på Lefdal når det gjelder Sigma. Har selv erfart at de har dårlig kvalitetskontroll, så det er viktig å kunne levere defekt vare tilbake uten for mye krangling. Noen som har erfaringer med Lefdal mtp. objektiver?

Camera og videoteknikk er stedet du henvender deg hvis du har problemer. Akkurat som en hvilken som helst annen butikk.

Lenke til kommentar

Dette er vel ikke nyeste versjon av objektivet? Det nyeste har vel HSM så vidt meg bekjent. Dette er vel nyeste versjon tror jeg Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro HSM. Finner ikke dette så veldig mange steder billig. Ser også at andre av objektivene der er gamle versjoner, ett eksempel er 50-150 (som forøvrig er knallbra).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Noen som har erfaringer med Lefdal mtp. objektiver?
Camera og videoteknikk er stedet du henvender deg hvis du har problemer. Akkurat som en hvilken som helst annen butikk.
Ser dette er en gammel tråd jeg tilfeldigvis kom over, men jeg måtte svare på dette innlegget.

For dette er feilinformasjon, da det virker som man må levere direkte til verkstedet om man ønsker å levere produktet til reparasjon. Det ble unnlatt et meget viktig punkt her:

Du har full anledning til å levere direkte i butikken, og butikken har plikt til å ta i mot produkter til reparasjon om det er kjøpt i den butikken. De er også ansvarlig ovenfor kunden, og man står sterkere mtp. rettigheter om man leverer produktet der man kjøpte det.

Mulig enkelte elkjeder som Lefdal helst avviser kundene med problemer og sender de videre til verkstedet, men i garanti og reklamasjonssaker skal kunden i utgangspunktet verken betale porto eller bruke sin tid på å skrive skademelding, pakke produktet og få det postet. Dette kan man overlate til butikken, og dette er noe vi gjør der jeg jobber, uten at vi prøver å avvise kundene på denne måten.

Men kunden kan, om han eller hun VIL, levere/sende direkte til verkstedet, ikke at man SKAL gjøre det, som det kan virke som i Cobans innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...