Gå til innhold

Tilbakemelding på design og kode.

Anbefalte innlegg

Hei.

Begynte såvidt å snuse på hmtl og scc en tid før jul, men det dabba litt ut.

Nå har jeg fått interessen tilbake og har forsøkt å lage en hjemmeside for å lære og for

å prøve å utvikle den videre.

Jeg er egentlig ganske fornøyd med det er omtrent den første siden jeg har kodet

og fått opp på nett. Har tatt sånn validerings test og da har jeg en feil, men den vet jeg ikke hvordan jeg skal fikse.

Når det gjelder css koden så er den sikkert dårlig, men jeg er i en nybegynnerfase.

Jeg studerer musikk så tenkter at siden skal dreie seg om det osv. skrive litt om hva jeg driver med for tiden,

annonsere for konserter og kanskje reklamere litt for meg selv med tiden.

link: http://skbauge.freehostia.com/?id=index

jeg har bare brukt den i firefox, så den vil nok ikke se pen ut i opera eller IE.

Håper på ris, ros og tips.

kakesjef.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koden virker oversiktelig og semantisk. Validerer gjør den også.

Design:

- På en slik minimalistisk side liker jeg de tre knappene, men jeg tror kanskje jeg hadde likt det bedre om fargene var "edlere". Kunne f.eks. hatt nyanser av gull/brunt. Da hadde det passet bedre med bildet, men det er bare min mening.

- Jeg synes du kan gjøre litt mer ut av headeren. Den kan trenge litt mer whitespace oppom teksten, og hva mer er opptil deg.

Siden vises forøvrig likt i Opera og Firefox. IE har jeg ikke testa.

Lenke til kommentar

Det med fargene har du kanskje rett i, men foreløpig er jeg fornøyd med dem.

Når det gjelder headeren er det veldig godt mulig at jeg kan gjøre mer ut av den, men jeg vet liksom ikke

helt hva jeg skal ta meg til... er fortsatt ganske blank når det kommer til photoshop osv...

Blir kanskje mer etterhvert som jeg lærer.

Lenke til kommentar

Absolutt mer enn man kan forvente av en som nettopp har startet med webdesign. Positivt overrasket :thumbup:

Eneste jeg kommer på å kritisere i farta var footeren. prøv å gjør litt mer ut av den. Akkurat nå virker den veldig enkel. Trenger for all del ikke være noe voldsomme greier, men kanskje litt mer markert enn selve innholdet. Kanskje også vertikal midstilling av teksten.

Ville nok ha laget siden litt bredere om jeg var deg, men er bare smak/behag. Vil nok uansett komme ganske naturlig når du får mer innhold på siden, og dermed større menyutvalg, og behov for mere plass.

Lenke til kommentar

Syns det var et bra førsteforsøk!

Det er noe litt rart med koden din. Du har en div "header", som du har satt en fast høyde på, 44px. Samtidig som du har plassert menyen i samme div, men den går jo utenfor diven? Her er det noe som ikke stemmer. Det du egentlig har, er en header, en meny, en body og en footer. En bedre måte er altså å dele opp headeren din i en meny og en header. De tre meny-bildene dine legges best ut i en liste, der hvert listeelement flyter. Her er et skoleeksempel på hvordan man lager menyer slik.

Gjør du om på dette, blir det enklere å legge innhold på en fornuftig måte i body-delen (Din index). Registerer at du blant annet i den ene p-taggen din har en topmarg på 190px, dette kan du da gjøre om på. Også bruken av <br>-taggen der er ikke helt bra, et bedre tips er nok padding.

Lenke til kommentar

Vil bare si med en gang at den fungerer ikke som den skal i Internet Explorer 7 og uansett hvor lite FireFox brukere liker IE så er flertallet av brukerene IE brukere uansett hvorvidt FF-brukere liker det eller ikke, så ser ingen grunn til å se bort ifra det for førsteinntrykket mitt ble helt borte siden alt ikke kommer opp i det hele tatt.

http://browsershots.org/

Se om ikke dette her kan være til hjelp, har ikke prøvt det så vet ikke.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

skjønner akkurat hva du mener Scheherazade, skal fikse på det.

og julepils, jeg vet godt at den ikke fungerer i IE,

Men jeg har bare ikke helt fundet ut hvordan jeg skal få

den til å vise forskjellig css kode i IE enn i FF (for jeg renger med

at jeg må lage en annerledes kode som vil fungere i IE, og få

den til å bli brukt hver gang noen åpner siden i IE?)

Sono: hvordan vil du anbefale jeg gjør det? jeg vet bare om den måten.

noen link til guide for akkurat det?

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne lage en selv like så godt. Hadde alt klart fra en annen css-guide, så det var bare å fikse litt. Beklager at hover-bildet er av så dårlig kvalitet, men orket ikke lage noe mer enn å invertere fargene i paint. :p

Link:

http://2dropsdesign.com/ydf/

Foklaring:

Dette funker sånn at man slår sammen standard og hoverbildet til ett. Høyden på bildet settes så til den størrelsen standardbildet har, så bildet blir i praksis kuttet. Så legger man på at hoveren skal vise bakgrunnsbildet, men nå i posisjonen bottom center (altså bunnen). Da får man den siste halvdelen av bildet.

Står en forklaring i css-fila også, men tenkte jeg kunne forklare her også.

Lenke til kommentar

Ja det kommer da fram noe, men ikke i helt riktige proporsjoner.. skal prøve å

få det til å se ordentlig ut i IE også etterhvert.

Jeg tror hosten er litt treig...men sono nevnte jo noe med en annen rollover metode

så kanskje det vil fungere bedre når jeg får prøvet det ut..

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Det er litt vannskelig å gi skikkelig tibakmelding på dette utkastet, da du ikke har vist hvordan du forestiller deg siden med innhold.

Det du har laget er ett rammeverk rundt innholdet.

Jeg har problemer med å lese teksten på knappene dine. Den fonten du har benyttet er ikke lettlest.

Du har også for høy kontrast mellom tekst og bakgrunn, samt at du har en svært mørk bakgrunn rundt den hvite. Det vil bli slitsomt å lese denne siden da du benytter for høy kontrast mellom elementer.

Jeg stusset også på høyden på innholdet. Den høyden du har nå egner seg dårlig for lite innhold, da den tomme hvite bakgrunnen skriker litt for mye i mine øyne.

Du har kun tre knapper til navigering, hvordan skal det fungere? Hvis du skal ha mer enn tre sider, hvordan skal du løse dette?

Lenke til kommentar
Det er litt vannskelig å gi skikkelig tibakmelding på dette utkastet, da du ikke har vist hvordan du forestiller deg siden med innhold.

Det du har laget er ett rammeverk rundt innholdet.

Jeg har problemer med å lese teksten på knappene dine. Den fonten du har benyttet er ikke lettlest.

Du har også for høy kontrast mellom tekst og bakgrunn, samt at du har en svært mørk bakgrunn rundt den hvite. Det vil bli slitsomt å lese denne siden da du benytter for høy kontrast mellom elementer.

Jeg stusset også på høyden på innholdet. Den høyden du har nå egner seg dårlig for lite innhold, da den tomme hvite bakgrunnen skriker litt for mye i mine øyne.

Du har kun tre knapper til navigering, hvordan skal det fungere? Hvis du skal ha mer enn tre sider, hvordan skal du løse dette?

Forstår at det ikke er så lett å gi skikkelig tilbakemelding, i og med at selve innholdet på siden har veldig mye å si.

Men jeg er mest på et vil lære stadium, så det med innhold på siden er vel litt i bakgrunnen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal fylle ut siden med for øyeblikket, men det kommer sikkert litt etterhvert... Jeg driver vel egentlig ikke med denne siden fordi jeg har veldig bruk for en hjemmeside for øyeblikket, men for gøy.

Det er jo sant alt du sier. Det med kontrastene og høyden på indexen (som du mener?) er jo lett å fikse på og jeg skjønner godt hva du mener. Hvis jeg skal ha flere knapper, sider, så da må jeg vel finne på et nytt design med andre knapper eller eventuelt dele inne disse knappene i flere.

SOno: den nye hover måten fungerer utmerket her hos meg hvertfall. Nå har ikke jeg slik venting på effekten

og at bildet plutselig forsvinner litt osv.

Tusen takk :)

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...