Gå til innhold

Trenger hjelp med å finne svakheten i mitt system !

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en ca 3 år gammel pc eller noe i den dur, og jeg vil prøve å få den så klar til age of conan for en så billig penge som mulig. Jeg investerte en hel del da jeg kjøpte den, så pcn skal være ganske ok..men føler kanskje nå det er på tide med en liten oppgradering. Har ikke så mye penger tilgjengelig, så jeg kan liste opp mine spesifikasjoner, og så om mulig , kan dere tipse meg om hvor min pc sin hemsko ligger, hvilket komponent det vil lønne seg å oppgradere først? Takker for alle svar =)

Min pc :

Prosessor: Det står slik i dxdiag : Intel Pentium 4 Cpu 3.20Ghz (2Cpus) (på enhetsbehandlig står det også to ganger inter pentium 4 cpu 3.2 ghz.. betyr dette at jeg har to 3.2 ghz prosessorer ? dette er bra ? dårlig ? har liten peiling =)

Minne : 2 gb Ram

Skjermkort:

Ati radeon x800 pro/gto

mener på det er 8x agp og 256 mb ddr3 minne

og så har jeg en 140 gb minne.

Men hvor tror dere skoen trykker i dette systemet ? Hva bør jeg investere i ? prosessor? mer minne ? bedre skjermkort? kjører xp 32 bit operativsystem...eller bør jeg investere i en helt ny pc? hva tror dere ?

All hjelp og forslag til nye komponenter mottas med stor takk =)

Mvh

backflip

Endret av backflip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713
Prosessor: Det står slik i dxdiag : Intel Pentium 4 Cpu 3.20Ghz (2Cpus) (på enhetsbehandlig står det også to ganger inter pentium 4 cpu 3.2 ghz.. betyr dette at jeg har to 3.2 ghz prosessorer ? dette er bra ? dårlig ? har liten peiling =)

Såkalt dobbeltkjernet prosessor. Sannsynligvis grei nok for nå, men blir en kandidat for utbytting på et senere tidspunkt.

Minne : 2 gb Ram

"Standard" mengde - og sannsynligvis nok i en liten stund fremover.

Skjermkort:

Ati radeon x800 pro/gto

mener på det er 8x agp og 256 mb ddr3 minne

Skjermkortet er av eldre type (AGP), og kan nok gjerne byttes snart. Nå vet jeg ikke hvilke krav spillet krever, men det vil nok kjøre om man senker kravene til grafisk opplevelse. Å bytte skjermkort vil nok ikke være så lett ettersom du bør gå over på PCI-Express, og da må du bytte hovedkort, prosessor, og kanskje rambrikker.

og så har jeg en 140 gb minne.

Du tenker på harddisk/lagringskapasitet. Om du føler du har nok plass på harddisken ledig, så trenger du ikke kjøpe inn en ekstra harddisk. Ellers er det en rimelig investering (500GB koster vel 700kr)

Om du vil bytte ut skjermkortet må du kjøpe nytt hovedkort, sprosessor og kanskje ram. Jeg ville derfor byttet dette samtidig.

Litt avhengig av hvor avhengig du er at datamaskinen din spiller Conan vil jeg tro du kan overleve med den maskinen du har i dag, og spare litt penger så du kan kjøpe nye deler f.eks neste år. Om du sparer inn 3-4000kr vil du på den tiden sannsynligvis få en veldig bra maskin.

Velkommen til forumet ;)

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, hadde jeg byttet ut det 256mb's skjermkortet du har med et 512 mb's.

Muligens en større harddisk også. Men om du bare skal spille AoC på den er vel ikke det strengt tatt nødvendig. Om den er en 5400 rpm hadde jeg byttet den ut med en 7200 rpm, men det er ikke så viktig.

noadmin har nok helt rett i at du bør kanskje tenke på å bytte ut hovedkortet.

Lenke til kommentar

Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er tydelig nevnt i toppen av denne kategorien.

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket først om maskinen din(skjermkortet) klarer å dra Conan. Du får håpe du kommer med i Betaen :p Dersom ikke skjermkortet klarer å dra spillet ville jeg investert i ny PC når spillet er ute. Ellers så ville en Raptor disk vert fint i den typen spill. God diskytelse betyr en del i MMORPG.

Lenke til kommentar

jeg håper ikke du betalte for mye for den der om det ble kjøpt for 3 mnder sia. (edit: 3 år ja, du endra det etter at jeg posta :))

jeg anbefaler å bytte hovedkort, ram, prosessor og skjermkort. PSU (strømforskyning) må sannsynligvis også byttes.

grunnen til dette er: skjermkortet er agp, dette er et utgått grensesnitt, og vil ikke støtte nyere skjermkort. hovedkortet er gammelt og støtter ikke de nye cpuene som blir produsert. P4 fra intel har vel ikke vært i produksjon på minst et år nå. logisk nok må jo da cpuen også byttes da den ikke passer i nyere hk. og når hk byttes så må sannsynligvis rammen byttes også. det er en stor sjanse for at den ikke vil passe i nye hk.

dersom dette er en ferdigpc, dvs en dell eller hp osv, så kan det være like greit å bare kjøpe en helt ny pc, da det vanligvis ikke er så lett å bytte enkeltkomponenter i ferdigpc kabinetter. de er ofte designa kun med tanke på det som skal stå i den fra samlebåndet, og har ofte dårlige muligheter for oppgradering.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Såkalt dobbeltkjernet prosessor. Sannsynligvis grei nok for nå, men blir en kandidat for utbytting på et senere tidspunkt.

I og med at han har AGP kort, så tipper jeg at han har en S478 CPU, altså ikke en Pentium D S775. Dette kan han vel sjekke med cpu-z. Årsaken til at han ser den som 2 cpuer, er at Pentium 4, S478, fra og med 2.8 800mhz, har HT (HyperThreading), altså en virtuell 2-e prosessor. Den gir i realiteten ca 10-15% max ytelsesøkning fremfor en uten HT-støtte, på samme klokkefrekvens.

Når det kommer til oppgradering, ville jeg byttet hele pcen.

Den er utdatert, gammel og ingen av hwkomponentene er verdt å satse videre på, utenom kanskje mus/tastatur og skjerm. En ny pc for 4-8.000kr vil gruse denne PC-en her.

Lenke til kommentar

Tom's Hardware har nylig oppdatert skjermkort-guiden sin.

Godt fornøyd med at x1950 fremdeles holder stand.

Har hatt kortet (AGP) i ca et år nå og syns det gjør en svært god jobb etter forholdene (Athlon 3200+).

Fikk i forrige uke anledningen til å sammenligne ytelsen mot 3870x2 i Quake Wars og Crysis. Selv om det naturligvis var merkbare forskjeller er jeg imponert over hva det gamle treskeverket mitt leverer.

Nå skal det sies at jeg mistenker Crysis for å være ganske merkelig kodet siden de råeste GPU'ene ser ut til å slite når man skrur opp øye-snopet.

Du får vel spørre deg selv hvor mye du er villig til å legge ut, samt hvor stor tro du har på at Age of Conan blir Det Store Spillet for deg i tiden fremover. Får inntrykk av at du er i en situasjon der det kan være like greit å vente litt, selv om jeg har stor forståelse for utålmodigheten som følger med trangen til å skaffe seg ny hardware. :)

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar
Men hvor tror dere skoen trykker i dette systemet ? Hva bør jeg investere i ? prosessor? mer minne ? bedre skjermkort? kjører xp 32 bit operativsystem...eller bør jeg investere i en helt ny pc? hva tror dere ?

All hjelp og forslag til nye komponenter mottas med stor takk =)

Mvh

backflip

Prosessor er det lite å gjøre med. Litt usikker på kva slags hovedkort du har, men du har helt sikkert ikkje en dobbelkjerneprosessor, men en Pentium 4 med hyperthreading som andre har sagt. Den raskeste P4 som i det hele tatt kom var vel 3800mhz. Men den er det ikkje sikkert du kan bruke på hovedkortet ditt i det hele tatt. Og den er ikkje i salg lenger i butikker, så eneste mulighet er å få tak i en brukt en. Alt i alt er en prosessoroppgradering ikkje noe å tenke på imo.

Minne. Tja, du har 2GB og det er ikkje så værst. Lite å hente egentlig her.

Skjermkort. Joda, en oppgradering til X1950 PRO som andre sier vil gi deg en god forbedring der. Men om det blir godt i forhold til dagens beste skjermkort, og i forhold til AoC er eg mere usikker på.

Eg vil ikkje annbefale deg å oppgradere, men å bytte både hovedkort, minne, prosessor og skjermkort. Dersom du ikkje føler deg kompetent til å bytte deler vil eg annbefale deg å kjøpe ny. Dersom du beholder skjermen din og bruker 5k på en ny PC så vil du få vesentlig bedre ytelse enn du har.

Lenke til kommentar

Takk for mye bra forslag..pcn går jo egentlig meget bra enda den, men jeg er blitt klar over at det straks er på tide å gå et steg opp ja, så å kjøpe ett nytt system blir nok planen..Kan dere anbefale systemet som hardware.no har satt opp på "spilleren" , eller er det noen bedre løsninger der ute ? I tillegg til de spesifikasjonene jeg har der øverst, har jeg et 5.1 kanals creative audigy 2 lydkort, og dvd brenner og 19 tommer lcd skjerm..hva tror du jeg eventuelt kunne solgt systemet mitt for i et bruktmarked, f.eks finn.no ?

Reiser i tillegg til new york om 3 uker, er det noe pc utstyr som kunne lønnet seg å plukke opp der mens jeg allikevel er der ? Takker for svar

Mvh

backflip

Lenke til kommentar

"spilleren" ser grei ut den, men jeg hadde endra en del selv.

bort med det du ikke trenger, som lydkort, musematte, tastatur og mus (med mindre du ønsker dette også nytt da.)

bytte ut:

disken med en fra western digital

dvd spilleren med en fra nec

cpu kjøleren med en fra scythe eller noctua

kabinettet med et du liker bedre/vi sier at du liker bedre :p

akkurat det med kabinettet er veldig vanskelig å anbefale. noen liker det smått og trangt og andre vil ha masse plass til å rote rundt i. selv liker jeg CM kabinetter, men bare de store som stacker og cosmos. de små er ubrukelige inni, med dårlige løsninger og liten plass. lian li er langt bedre å velge i denne klassen. antec har også noen som er brukbare.

Lenke til kommentar

Tråden stenges grunnet dårlig bruk av emnefeltet. Se forøvrig sticky/annonsering. Det fremgår klar at nevnte sticky/annonsering skal leses før en poster i denne kategorien, samt at brudd på denne vil kunne medføre stenging. Du rådes herved til å lese denne og forsøkes på nytt.

Et godt emnefelt bør si noe om busjettet ditt, hva maskinen skal brukes til. Har du bestemt deg for div. merker/produsenter (t.d. AMD/Intel, ATI/nVidia) kan dette også med fordel inkluderes. Skal du bare ha visse komponenter kan du med fordel opplyse om hvilke deler det er snakk om.

• Døme på gode emnefelt:
  • Kontor-PC til under 5000 kr. (Sier noe om bruksområde om budsjett)
  • Ny Stille-PC til 10000 kr.
  • Spill-PC AMD64 og GeForce under 15K (Valgt merke og sier budjsett).
  • Nytt HK, CPU (Intel), RAM max. 7K

Minner forøvrig om forumreglene:

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Brudd på nevnte retningslinjene, enten det gjelder dårlig bruk av emnefelt eller særs manglende informasjon i tråden, vil føre til stenging.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...