Gå til innhold

Finnes det egentlig noe paranormalt?

Anbefalte innlegg

Har det noensinne skjedd et eller annet overnaturlig/paranormalt/spirituelt i verden, som virkelig har blitt dokumentert? Man leser jo til stadighet om folk som påstår at de har sett noe, og hendelser som påstås å ha tatt sted.

Hva er tingen? Er alt bare rykter og løgner?

Kan noen komme på èn eneste hendelse eller et fenomen som virkelig har vært overbevisende, og fungert som et slags "bevis" for det overnaturlige? ÈN eneste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger egentlig ikke folk som sier nei, hehe. Jeg kan si nei selv. Jeg ønsker bare at de som har noen eksempler kan stikke innom, og bare slenge dem ut her.

Tenker egentlig mest på slikt som mange har vært vitner til. Enkeltpersoner har lett for å lyve for både seg selv og andre.

Lenke til kommentar
Når jeg flytta inn på hybelen gikk det 5 lyspærer på samme uke, må nesten innrømme at jeg begynte å tenke på paranormale ting da ja:P Ikke at jeg tror det nå, hadde bare tanken!

Hehehe, sikkert tilfeldig.

Ingen andre som har noe å melde?

Lenke til kommentar
Tenker egentlig mest på slikt som mange har vært vitner til. Enkeltpersoner har lett for å lyve for både seg selv og andre.

Anekdotiske "bevis" er i særdeleshet meget tvilsomme da disse har en tendens til å endres og gjerne konvergerer om flere har "opplevd" det samme siden en da har en tendens til å snakke sammen om hendelsen og enes om et hendelsesforløp.

Angående det at flere opplever eller erfarer noe så vil jeg anbefale en kikk på hva Derren Brown kan få folk til å gjøre og tro på.

Massesuggesjon er også et kjent fenomen ;)

Lenke til kommentar

Jeg har et par eksempler. Svigermor har slitt veldig i mange år med at hun ser ting hun ikke ønsker å se. Og har også derfor ikke fortalt det til noen ettersom hun har vært redd for å bli misforstått eller i hele tatt frykt for å bli sprø :p

Men så skjedde det som endret ting litt. Hun fant ut at hun hadde et søskenbarn som er såkalt "healer". Hun har aldri egentlig trodd på sånt, men nylig var svigermor og hennes egen mor i onkelens begravelse. Og når hun kom inn i kirka så ser hun to personer som står ved siden av kista og peker på den og ler. "Herregud" tenker hun naturligvis og legger til sin forskrekkelse merke til at det er onkelen selv som peker og ler! Han som da er død. Han andre visste hun ikke hvem var. Men, hun fortalte det ikke til noen før en liten tid etter da hun overhørte søskenbarnet sitt prate til moren om at "han var der i begravelsen selv og pekte og lo på kisten".

Og dermed fikk hun en gyselig følelse nedover ryggen og fortalte at hun hadde sett det samme selv. To personer som stod på høyre side av kisten og som lo. Og begge to hadde sett det samme.

Hun har også flere eksempler på at hun ser døde folk. Moren min f. eks døde av kreft i August 2006, rundt klokken 8 sånn ca. Og jeg fikk for en liten stund siden vite at svigermor hadde sett moren min rundt den tiden akkurat på samme dag. Svigermor lå og sov i en buss som var på reise et eller annet sted. Moren min var sammen med en annen liten skikkelse med mørkt hår og som var sammensatt i strikk eller en "klump" bak. Svigermor våknet ved at moren min sa "her er da moren til svigerdatteren min" og prøvde å gå "videre til neste", men den andre skikkelsen hadde stoppet henne og sagt "se der" og pekt på svigermor. Så hadde de gått videre.

Altså, dette var nøyaktig samme dag og tid som moren min døde.

Og det litt rare er at faren min stod og pratet med en helsesøster ved siden av mor som lå døende denne morgenen. Han fortalte løst og fast om hvor mor hadde vokset opp hen og hvem som hadde tatt seg av henne. Noe som var oldemor og oldefar. Og akkurat i det øyeblikket så pustet mor sitt siste pust. Og hvordan så oldemor ut? Jo, hun var lita, hadde mørkt hår som ofte var satt bakover i et strikk eller en "ball" som de ofte hadde før i tiden.

Tror jeg på dette? Aner ikke egentlig. Er fortsatt skeptisk, men jeg må si at jeg synes dette er ganske utrolig. Samme skjedde med svigermor når Diana døde. Moren hennes satt og så i Se og Hør tilfeldigvis og svigermor hadde plutselig utbrutt "Nei!" uten å helt forstå hvorfor. To timer etterpå var det på nyhetene at Diana hadde dødd i bilkrasj. Altså, hva i all verden?Svigermor er ikke av typen som bare forteller sånt for å skrøne. Spesielt ikke det med moren min da det er en ganske sår ting å skrøne om.

Lenke til kommentar

Selv er jeg delvis åpen for at det foreligger en mulighet for enkelte av slike ting, men er i utgangspunktet skeptisk og vil prøve å forklare det på en helt «naturlig» måte, gjerne psykologiske symptomer som hallusinasjoner forårsaket av stress, traume e.l. På nøyaktig samme måte er enkelte andre mer villig til å gi det en «overnaturlig» forklaring. Det bunner ut i hvilket verdensbilde man støtter seg til, noe som igjen blir sterkt påvirket av følelser som frykt og trygghet, sosial aksept, ego osv.

At det skjer mye i verden som man har vanskeligheter med å forklare er ikke å komme bort i fra. Likevel er det oppsiktsvekkende det som James Randi driver med, og at det ennå ikke er noen som har kunnet påvise paranormale/overnaturlige fenomener. Av det kan det foreløpig konkluderes med at det høyst sannsynlig er snakk om noe helt ordinært, men at vedkommende som det angår (samt familie, venner) som oftest ikke har forutsetningene for å gi det en korrekt forklaring. Universet og ikke minst mennesker er tross alt uhyre komplekse, og senest i går hørte jeg en astronom/kosmolog hevde at kosmologi er mye enklere enn psykologi.

Det er også viktig å huske at selv om vi ikke kan forklare det vitenskapelig (i dag) betyr det ikke at det er snakk om et overnaturlig fenomen som f.eks. ånder/spøkelser.

Lenke til kommentar

Jeg tror en av hovedgrunnene til at det ikke har blitt bevist er det at det er utrolig vanskelig å faktisk gjøre dette. Hvordan i all verden skal hvem det måtte være få til å bevise noe sånt? Det er jo ikke akkurat som at man kan ta bilder av et "spøkelse" eller hva det måtte være. Dersom det faktisk stemmer at noen får til å se sånne så har det jo mer med at disse personene har en slags "6.sans" som selvfølgelig et kamera ikke har.

Lenke til kommentar
Jeg tror en av hovedgrunnene til at det ikke har blitt bevist er det at det er utrolig vanskelig å faktisk gjøre dette. Hvordan i all verden skal hvem det måtte være få til å bevise noe sånt? Det er jo ikke akkurat som at man kan ta bilder av et "spøkelse" eller hva det måtte være. Dersom det faktisk stemmer at noen får til å se sånne så har det jo mer med at disse personene har en slags "6.sans" som selvfølgelig et kamera ikke har.

Eller så fins det mennesker som sliter med at hjernen lager feilaktige signaler. I kontrollerte forsøk har man klart å fremprovosere "ut-av-kroppen-opplevelser" ved å sette opp bestemte elektriske felt i hjernen. Noen mennesker ser tall som farger, og det har man klart å påvise skjer ved at sentrene i hjernen for tallforståelse og fargegjengivelse ligger tett opptil hverandre og har ved en feil opprettet nervebaner mellom seg. Alle paranormale fenomener man har klart å teste i kontrollerte omgivelser har enten vist seg å være tull, eller et biprodukt av at hjernen ikke fungerer som normalt.

Lenke til kommentar

det har vel aldri blitt bevist ved "troverdig" materiale. det finnes hauge vis av folk og programmer som mener det skjer spirituelle ting som å bo i et hjemsøkt hus av en ond ånd osv...

Anekdotiske "bevis" er i særdeleshet meget tvilsomme da disse har en tendens til å endres og gjerne konvergerer om flere har "opplevd" det samme siden en da har en tendens til å snakke sammen om hendelsen og enes om et hendelsesforløp.

Angående det at flere opplever eller erfarer noe så vil jeg anbefale en kikk på hva Derren Brown kan få folk til å gjøre og tro på.

Massesuggesjon er også et kjent fenomen ;)

Derren Brown er et veldig bra eksempel! jeg driver selv med NLP og illusjoner, og han har velig mye som man kan lære av. det gir et helt annet syn på paranomale ting som dere diskuterer her.

men han kan ikke brukes som et bevis for at det ikke finnes! det må man huske på :) han skal ha at han er en veldig bra illusjonist, og jeg kan en del av triksene hans selv, men selvfølgelig, alt er relativt ;)

Lenke til kommentar

Så hun reagerte ikke på at det sto to personer å pekte og lo i en begravelse? DET var jo normalt.... Det første jeg ville gjort var jeg deg var å sjekke denne personens medisinske rulleblad, tror du kan finne en del der. :D . Kan hun "se" dette skal det være mulig å ta bilde av det også, for så vidt jeg vet klarer et foto apparat å fange opp det samme som vi klarer å se.... i det samme spektret da, om jeg kan si det sånn...

Og i og med at dette aldri er bevist, ikke en eneste gang, er det jo litt rart at dette skulle eksistere, ikke sant? Har aldri sett eller hørt noe paranormalt i mitt liv, ikke en eneste gang i løpet av førti år, men så har jeg aldri hørt stemmer inne i hodet heller, så jeg tror IKKE på dette! Det som slår meg i sånne historier er at vedkommene "spøkelse" alltid er påkledd og ser ut sånn som de som "ser" dem husker dem. Mystisk! Hvorfor har "sjelen" på seg klær? Nei, unnskyld at jeg er skeptisk, men jeg syntes at jeg har grunn til det! Er alt for mange som "tror" både det ene og andre uten fnugg av bevis på noe som helst og spøkelser har jeg aldri sett, hørt eller følt, ikke engang da jeg var sammen med ei dame og satt flere kvelderpå kirke gården og leste bøker mens jeg ventet på henne (eneste stedet det var lys...), hun jobbet på et gate kjøkken... Så ingen der jeg, ingen levende og ingen døde, men jeg så ikke etter noen heller.......

Så mye som folk "ser" er det utrolig at dette ikke en eneste gang har kunnet bevises, syntes ikke dere det også? Og bedre blir det ikke med alle disse dårlige programmene som går på TV nå heller, tvert i mot...

Lenke til kommentar

Vel. For de mer vitenskapelig rettede er det ikke snakk om å motbevise direkte. Det er snakk om sannsynlighet.

Hvis jeg sier at det er en tekanne som går i bane rundt Mars – de fleste vil nok ikke tro på det. Hvorfor ikke? Fordi det høres utrolig ut, eller med andre ord usannsynlig.

Hvis du sa at denne tekannen vil skyte med laser på jorda hvis du nekter å tro på den, skal du ikke se bort i fra at noen har trodd på det.

Hadde du pakket inn denne teorien i masse skremmende tullball likt det som står i Bibelen eller Koranen, er det nesten garantert at det ville oppstått sekter rundt omkring: Bow before the Martian Teapot, repent your sins or be condemned to eternal damnation! :p

Gi det et par tusen år med stadig økende støtte, ikke så rent lite skremselspropaganda og andre ting, og vips har du en ny verdensreligion.

Det handler ikke alltid om å bevise eller motbevise. Det handler om å forholde seg til den virkelige verden slik vi kjenner den i dag, og utsette alt annet for objektiv analyse, eksperimenter, dokumentasjon av observasjoner etc., og finner vi ikke ut av noe i dag får vi kalle det «ukjent» og eventuelt legge det på is inntil vi står bedre rustet til å finne ut av det.

Eksempelvis tror/vet forskere i dag at Universet består av 4% synlig materie (0,4% stjerner, planeter osv.; 3,6% interstellare gasser), 23% mørk materie og hele 73% mørk energi. De vet per i dag ikke hva mørk materie består av, da denne ikke reflekterer lys på samme måte som alt vi er kjent med til nå og kan kun observeres gjennom effektene (gravitasjon) den har på ting rundt seg som stjerner (rundt galakser) og ikke minst bøying av lys (ellers i Universet), men de har diverse teorier som er under utforsking. Mørk energi er noe man har kommet på for å få regnestykket til å gå opp, noe det ikke gjør uten, men man har rett og slett ikke peiling på hva det kan være.

Mørk materie har man tross alt observert indirekte, på samme måte som sorte hull, mens mørk energi har man ennå ikke påvist. Skal man da hoppe på en fantastisk teori om at denne mørke energien kanskje er åndelig energi? Det blir det samme som å hoppe på teorien om tekannen rundt Mars. Man kan ikke gå rundt og tro på alt. Det er langt mer sannsynlig at vedkommende har en eller annen feil på hjernen, eller at det er snakk om psykologiske symptomer forårsaket av traumer (noe som er slett ikke utenkelig, det er tross alt snakk om folk som har dødd).

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Samme skjedde med svigermor når Diana døde. Moren hennes satt og så i Se og Hør tilfeldigvis og svigermor hadde plutselig utbrutt "Nei!" uten å helt forstå hvorfor. To timer etterpå var det på nyhetene at Diana hadde dødd i bilkrasj. Altså, hva i all verden?

Det tok rundt fire timer fra ulykken hendte til Diana ble konstatert død, media var fort ute med hendelsen og rapporterte direkte fra ulykkesstedet. Og om jeg husker rett nå så ble ikke dødsfallet gjort kjent med det samme. Svigermoren din kunne altså ha visst om hendelen i forkant. Uansett, dersom Diana ikke hadde omkommet eller det ble vist en annen trist nyhet akkurat denne dagen så ville kanskje svigermoren din ha koblet utbrytelsen med noe annet, uten ha noen spesiell grunn for å gjøre det. Diana var ikke den eneste uheldige den dagen, men likevel så antar hun at sitt spontane "nei" må ha noe med Dianas død å gjøre. Hvorfor det egentlig?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...