Gå til innhold

Billig speilreflex for brudebilde?|


Anbefalte innlegg

God dag Oxford.

Legger ved link til to billig og bra fotografer.

www.mhkfoto.no og www.barebilder.no.

 

Personlig så ble fotograf alt for dyrt følte jeg i forhold til hva man fikk igjen for det. Mange som ikke er profe osv. Vi valgte å ta bildene med vår digital Camedia Olympus kamra. Den gamle modelen som jeg har skrinlagt tar vanvitig bra bilder.

 

Så Til en del folk over her. Så må dere vurdere om Det å ta bildene selv, at det kan være en god ting. Selv så fikk vi til et forstørelse osv og takke kort med mere en bra kvalitet. Nå vare bra motiv og bra dag å ta bilder osv.

 

:) Lykke til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så Til en del folk over her. Så må dere vurdere om Det å ta bildene selv, at det kan være en god ting. Selv så fikk vi til et forstørelse osv og takke kort med mere en bra kvalitet. Nå vare bra motiv og bra dag å ta bilder osv.

 

:) Lykke til

 

Jeg hadde ikke tenkt å ta æren for Hemmingway-allusjonen. Tenkte de fleste var kjent med den ;)

 

Men utsagnet over om at de fikk fine bilder fordi de hadde bra motiv, fikk meg til å tenke på et annet sitat, som jeg tilskriver min farfar - hvis han ikke hadde rappa det av noen andre, da! "Det nytter ikke komme til fotografen med et stygt fjes og forlange fine bilder!"

 

Eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar
Det ryktes vel at Ansel Adams ble spurt av Hemingway, da han beundret et bilde av Adams, hvilket kamera han brukte for å ta dette bildet, hvorpå Adams repliserte hvilken skrivemaskin Hemingway brukte da han skrev sin seneste roman. Akkurat som en dyr skrivemaskin ikke skriver en roman, er det heller ingen automatikk i at dyrt foto-utstyr gir gode bilder. Det er dog lettere å anta dette når det gjelder kamera.

Sammenligningen er bare halvgod, men får frem poenget. Men utstyr innen foto er viktig for en som driver proft, langt mer enn en som lever av å skrive. En god fotograf "trenger" (bevisst i hermetegn) godt utstyr for å yte sitt beste, en som skriver trenger kun noe å få ned tankene på. Problemet er de som antar at ustyret er det eneste utslagsgivende for kvalitetsforskjellen. Men som et generelt poeng så er det gjerne sånn at et bedre kamera tar bedre bilder enn et dårligere, uavhengig av fotografen, mens en skrivemaskin har lite å si på hvor bra en tekst blir (kan gjøre ting lettere dog).

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle innspill!

 

Ting ble litt mer blåst opp i denne tråden enn jeg hadde sett for meg, så jeg bør formulere omstendighetene og kravene bedre.

 

Vi skal ha en borgerlig vielse som er over på maksimum 5 minutter, så der vil det nok ikke bli tatt mange bildene, om noen. Vi skal heller ikke ha noen gedigen brylluosfest, kun ca 15 stk til middag. Brudens kjole er ferskenfarget "vanlig" kjole, så det blir forhåpentligvis ikke den samme utfordringen som en gedigen hvit brudekjole ville gitt.

 

Vi har planer om å få tatt noen bilder utendørs av meg og bruden og evt forlovere. For å få med 1 slikt bilde hjem er minstepris 5500 hos den eneste fotografen i byen (Fame i Narvik). Vi vil heller legge disse pengene i tilstrekkelig utstyr, da det kan ta mange år før vi kan få råd til kamera hvis vi brenner av penger på 1 bilde tatt av fotograf! Han tar selvfølgelig mange flere bilder, men skal vi ha flere bilder flyr det enda flere 1000-lapper avgårde.

 

Vi har i dag et dårlig HP r707, det er for tregt, har for mye bildestøy og gir ofte for uklare bilder ved 100% stabile forhold, og vil gjerne ha noe bedre for også å kunne dokumentere oppveksten til sønnen vår og evt framtidige barn på en bedre måte.

 

 

Jeg håper dette gir dere et bedre grunnlag for å vurdere vårt behov! Jeg skal ta en titt på nevnte Clas Ohlson tilbud, selvom jeg forbinder produkter derfra med billig lavkvalitets produkter...

Lenke til kommentar
Selv om jeg hater å si dette;

Fame har faktisk gratis brudefoto i studio i sommer.

Du får med en 14x18 i ramme tror jeg.

Såklart koster det deg, skjorta, buksa og brura og få bestilt opp flere bilder i ettertid, men da har dere ihvertfall mulighet. Kan gå for fame + den fotografen dere kjenner.

 

Om dette er helt gratisgratis så skader det jo absolutt ikke!

 

Med en liten, borgerlig vielse med en ikke-hvit kjole og ikke så store greiene, så bør det være mulig å få til "bra nok", om ikke eksepsjonelt med bare litt trening.

 

Du kjenner ingen som kunne tatt turen innom da, for de virkelig viktige bildene? En som har kjennskap til verktøyet han bruker (som er en dSLR) Bør jo ikke ta lange tida som du sier.

Lenke til kommentar

Jeg ser stor variasjon i kvaliteten på bilder fra såkaldte proffer...

 

Dessverre har jeg opplevd at drittunger med litt interesse i sitt dSLR tar langt bedre bilder enn "superfotografer"...

 

En ting er å bruke 10000 på bilder, og kanskje være sånn passe fornøyd, fremfor å bruke så og si nada og kanskje også være fornøyd.

 

Var i et bryllup i sommer, hvor det var innleid fotograf. Dog var det to av oss som også hadde med våre kamera, og brudeparet valgte i ettertid bilder tatt av oss to fremfor "superfotografen"...

 

Et bilde skal fortelle noe spesielt, og venner av paret er i stand til å få dette bildet langt bedre enn en superfotograf.

 

Men for all del, sjansene for å få gode bilder med en som jobber på feltet er langt større enn med en som ikke jobber på feltet. Men at man leier inn en med tittelen fotograf har lite å si på kvaliteten på bildene. Det finnes dyktige og dårlige innenfor ethvert yrke, og med tanke på at hvem som helst kan kalle seg fotograf er ikke dette et yrke med garanti om at man blir fornøyd...

 

Jeg hyler av latter når jeg ser brudebilder i enkelte fotobutikker jeg er innom. Og jeg tar mye bilder selv, og er av den formening om at tar man nok bilder blir det alltid et par som er knallbra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...