Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ny reform - karakterkravene synker!

Anbefalte innlegg

Etter den nye reformen kan man ikke få fordypningspoeng ( tidligere 4p), man mister ett poeng for militærtjeneste (fra 3 til 2p) og realfagspoengene blir redusert (fra 6 til4p). Dette vil i praksis si at mulighetene for å skaffe seg poeng reduseres med 7poeng.

Ifjor var snitte for å komme inn på NHH 5,8, hvor langt ned tror dere det kommer til å synke?

EDIT: ser også at noen fag har lavere krav på ordinærkvoten, enn i primær. Hvorfor /hvordan kan det bli sånn?

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan bli sånn fordi søkere som har gode nok karakterer til å komme inni begge kvoter blir plassert i primærvitnemålskvoten.

Snittkravet for å komme inn på NHH var neppe 5,8 - mulig poengkravet var 58, som er noe ganske annet. Det kommer nok til å synke i hvert fall til 54 og sikkert enda litt til. Vanskelig å spå nøyaktig.

Ellers: Karakterkravene synker IKKE, men det er klart at endringene er til fordel for noen og til ulempe for andre.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
Det kan bli sånn fordi søkere som har gode nok karakterer til å komme inni begge kvoter blir plassert i primærvitnemålskvoten.

Snittkravet for å komme inn på NHH var neppe 5,8 - mulig poengkravet var 58, som er noe ganske annet. Det kommer nok til å synke i hvert fall til 54 og sikkert enda litt til. Vanskelig å spå nøyaktig.

Når du sier til 54 gjør dette meg ufattelig lykkelig, jeg blir atm fylt med en ubeskrivelig deilig følelese.

Jeg tror også dette selv, men tør ikke håpe.

Jeg har planer om å forbedre karaktere i noen fag, og ta noen andre fag jeg ikke har hatt før. Dette vil føre til at jeg får 2en/3en, 2bi/3bi, 2mx/3mx og 2fy/3fy. dette kommer til å bli sjukt seigt, men jeg tror det er verdt det.

Når det kommer til poengkravet er det på 58, som du sier. Jeg kommer sånn ca. til å få et snitt på 4,4 - 4,6 og 10 tillegspoeng etter den nye reformen. Så da skal jeg begynne å leve i håpet :)

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Skjønner ikke hva alle jubler etter.... Det kommer jo til å synke like mye for alle, så de reelle forskjellene blir jo de samme selv om poengene blir lavere.

Og så er det greit å få dunket inn en gang for alle:

Det er ikke noe poengKRAV for å komme inn verken på NHH eller andre steder, det er noen fagkrav, men poengene representerer bare poengsummen til sistemann som kom inn på det studiet. Enkelt og greit.

Dessuten ser det ut som om enkelte ser bort ifra at kullene som skal konkurrere om studieplasser i årene som kommer (89, 90, 91) er mye større barnekull enn f.eks 84/85 kullet som jeg konkurrerte med, som var de minste barnekullene siden depresjonen. Jo flere om beinet -> jo høyere poengkrav, med mindre populariteten til et studie går ned. Så jeg tror ikke jeg ville gamblet på at poengene ville gå ned så mye. Men det er ikke nødvendigvis alle som kjenner til dette.

Jeg har i hvertfall fått fra flere forelesere at de gleder seg til 90/91-kullet begynner å studere, for da får de mye flinkere studenter :wee:

Lenke til kommentar
Og så er det greit å få dunket inn en gang for alle:

Det er ikke noe poengKRAV for å komme inn verken på NHH eller andre steder, det er noen fagkrav, men poengene representerer bare poengsummen til sistemann som kom inn på det studiet. Enkelt og greit.

Hva snakker du om? Er ikke noe krav om å ha 56 poeng, men idet du MÅ ha minste 56 poeng for å komme inn blir jo det er KRAV! Jeg stiller meg også tvilende til at 90/91 kullet er mye større enn 89...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ja den som kom sist inn den hadde 56 poeng. Men det betydde ikke at de ble vurdert ut fra poengkriteriet "bedre enn 56". Det bestemmes av søkingen og karakterene fra år til år. Det vil si at man ikke kan komme med noen konkrete poengkrav. Hvis man har et krav, betyr det at hvis du har mindre enn 56, så blir du ikke vurdert (omtrent som lærerskolen som har et krav på 3 i ulike fag, etc)

Still deg tvilende til du blir blå i ansiktet, men la oss nå forholde oss til fakta her. I forhold til 88 kullet (som er tallene du sitter på nå) kommer det med 89-kullet en økning med 1777 søkere, året etter nærmere 3500 flere søkere når 90-kullet skal søke, i forhold til karaktertallene du har nå, og nesten like mange i 91kullet. Med mindre utdanning på NHH plutselig blir upopulært (naturlig nok helt usannsynlig), så vil det etter all sannsynlighet bety at kravene vil stige, eller i hvertfall ikke synke like mye som man ville tro av regelendringen alene. Selvfølgelig kan man blånekte at en økning i antall søkere vil gi høyere nivå på de som klarer å komme inn, eller anta at SSB sine tall lyver, men det er lite konstrukivt

Lenke til kommentar

SSB forteller oss at det var en topp i 1991, og at 1993 og 1994 vil ligge på høyde med 1988. Men du må også ta med i beregningen at det kanskje kommer mange fra 1991-kullet som sprer seg utover 92-, 93- og 94-kullet siden de ikke kom inn med 91-kullet.

Kanskje vi må regne med litt innvandring også, men der er det vanskelig å si om det er barn eller voksne som innvandrer. Statistikkbanken gir oss bare intervaller som 0-15, 16-25, osv.

Edit: Utdanningsinstitusjonene kan vel også øke eller redusere antallet studieplasser fra år til år, så ingenting er egentlig sikkert.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...