Glenn90 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hei hei Jeg sliter kraftig med tysken for tiden, og jeg vet ikke om jeg kommer til å så til eksamen (kunskapsløftet ) Vet jeg har grunn i dette selv, og at det ikke er noen snarvei til suksess. Er det noen som har noen kjekk tips? Linker, viktige grammatikk tema som bør læres? TIPS generelt!?!? Trenger som sagt bare nok kunskap til å stå Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Tysk har vanskelig grammatikk, men til gjengjeld enkle ord. Mitt tips er å lese mye og prøve å forstå det som står der. Hvis du har mulighet, se også på tyske filmer, tv, musikk og alt annet du kommer over. Bare sug til deg så mye info du klarer Lenke til kommentar
synsing Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Selv synes jeg grammatikkpugginga skolen legger opp til er pisskjedelig. Løsningen for min del ble å høre på "German with Michel Thomas", et cd-kurs bestående av tre deler hvor man lærer tysk fra bunnen av på en enkel og grei måte. Hvis du har hatt tysk fra før kan (hvertfall det første kurset) bli litt vel enkelt, men jeg fikk mye ut av det faktisk. Grunnkurset er fulgt opp av et advanced-kurs og en languagebuilder. Alt på engelsk (og tysk da såklart). Du trenger imidlertid ikke være spesielt god i engelsk for å få noe ut av det. Det er MYE morsommere å lære på den måten og i mitt tilfelle mye mye mer effektivt enn tyskundervisninga på skolen, hvor det har blitt alt for lite praktisk tysk. I stedet for å analysere seg frem til setningene "hører" man etterhvert hva som er riktig, og ting blir mye greiere. Michel Thomas-tyskkurset (German with Michel Thomas) fungerer slik at han har to studenter med seg som han lærer tysk fra bunnen av, og man er hele tiden "med" i undervisningen, gjentar og formulerer setninger etterhvert som man holder på. Han gjør ting veldig enkelt og greit. Setningsstruktur og verb spesielt. Ordforråded i kursene har ikke vært allverdens hittil, men når man har setningsstruktur og verb nede, er det enkelt å bygge på med nye ord selv. Kan være en idé å sjekke ut. Endret 5. mars 2008 av firstperson Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Nå vet jeg ikke helt hvilke lærebøker og annet stoff dere bruker i undervisningen på skolen, men vi bruker veldig mye: Cappelens tyskbøker VG1 Cappelens tyskbøker VG2 Kragerø VGS sin side klikk deg inn på fagsider, så tysk Verdt å titte på hvertfall Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Det finnes flere gratis podcaster med tyskundervisning også Det er finfine greier. De er gratis, og du finner dem uten mye stress hvis du søker litt i iTunes. Ellers er det en stor fordel å pugge grammatikk, det er kanskje kjedelig, men du får mye igjen for det. Rot med tid, verb- og substantivbøyning, preposisjoner etc. gjør en ellers rettskrivningsmessig fin eksamensoppgave uleselig, og da kommer stryken luskende før du aner. Det er trolig for sent å få noe særlig intuitiv forståelse før eksamen i vår, og da må man pugge i stedet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå