fattigstudent Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hoi. Jeg skal til malaysia om en ukes tid, og vurderer å kjøpe et canon hv30 videokamera der... Er det noen som vet hvordan det er med garanti og sånne ting når man kjøper i utlandet? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Les her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=9704486 Ja du får garanti. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Les her:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=9704486 Ja du får garanti. Men reklamasjonen mister man. Og er prisene mye lavere der da? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Et års garanti, og mulig du må sende kameraet til Malaysia om feil oppstår i løpet av garantitiden. Kjøper du i Norge, får du fem års reklamasjonsrett som dekker fabrikasjonsfeil og feil oppstått som følge av fabrikasjonsfeil. Norge er faktisk et av de billigere landene på elektronikk, og med tanke på at du må betale moms for å få varen inn i landet (om du har med verdier for mer enn totalt 6000 kroner), så er det sjelden særlig mye å tjene på å kjøpe det i utlandet. Fem års reklamasjonsrett og de andre godene man får ved å kjøpe i Norge, veier opp for de små summene denne besparelsen gjerne utgjør. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Det er riktig som du sier Super8 at man skal betale moms for å få varen inn i landet, men hvem gjør dette i realiteten? Det er jo bare å si at kameraet er kjøpt i Norge og at du ikke tok med kvitteringen til Malaysia da du dro. Er vel egentlig ingen som gjør dette når de har vært i utlandet og handlet? Endret 6. mars 2008 av Rookie_NO Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Det er riktig som du sier Super8 at man skal betale tollavgift for å få varen inn i landet, men hvem gjør dette i realiteten? Det er jo bare å si at kameraet er kjøpt i Norge og at du ikke tok med kvitteringen til Malaysia da du dro. Er vel egentlig ingen som gjør dette når de har vært i utlandet og handlet? Det ligger faktisk opp til den reisende å bevise at kameraet er kjøpt i Norge, og tatt med til utlandet. Man må fylle ut et skjema ved utreise, for at dyre gjenstander skal kunne tas tollfritt inn i landet igjen. Har man glemt det, så kan tollerne noen ganger sjekke serienummer opp mot produsentens dokumentasjon og finne ut hvor det er solgt. Slik kan man slippe unna det om man bare har glemt det, og ikke prøver å smugle. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Aldri hørt om noe slikt før, tviler på at de gjør det heller og satser heller på alkoholsmuglerne. Har jo kjøpt, bærbare, mp3 spillere med mer på samme tur men ingen som spørte om hvor jeg hadde kjøpt det ifra. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Aldri hørt om noe slikt før, tviler på at de gjør det heller og satser heller på alkoholsmuglerne. Har jo kjøpt, bærbare, mp3 spillere med mer på samme tur men ingen som spørte om hvor jeg hadde kjøpt det ifra. En bærbar mp3-spiller blir noe annet da. Prøv heller å komme inn med en ny laptop med utenlansk tastatur. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Super8 : Jeg spiller innebandy for bedriftslaget til tollerne her i Oslo så jeg kjenner relativt godt til reglene rundt dette her og som jeg har sagt så har du helt rett i rutinen for å gjøre dette, men praksisen er en helt annen. Jeg har ALDRI hørt om tollere som har stoppet noen i tollen med en f.eks bærbar datamaskin de har kjøpt i utlandet og avkrevd dokumentasjon slik du viser til, dette gjøres rett og slett ikke da dette blir ansett som den minst alvorlige formen for smugling. Selv tollere tar med seg varer for over 3000,- etter en snartur til Sverige edit: snillekim: Tror du den jevne toller ser forskjell på et norskt og et utenlandsk tastatur? Ved kontroll ser de gjennom kofferten din etter alkohol og tobakk, skulle du ha med en bærbar ser de ikke 2 ganger på denne i 99,99% av tilfellene. De vil nok heller se 2 ganger på kopiklokka du kjøpte på stranda i syden som du har lagt ned i kofferten... Hvis du fortsatt har den bærbare i esken du kjøpte den i blir saken en helt annen... Endret 6. mars 2008 av Rookie_NO Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Hva som er normal praksis eller ikke, blir forsåvidt uinteressant det øyeblikket en toller velger å sjekke litt nærmere. Men nå er det kanskje greit å ikke diskutere det nærmere, da det i praksis ikke er lovlig å oppfordre til ulovlige handlinger/tipse om hvordan man utfører ulovlige handlinger med liten sjanse til å bli tatt. Også forumreglene sperrer for å tipse om/oppfordre til ting som er regnet som straffbare handlinger (det får imidlertid en annen moderator ta seg av, da jeg er med i diskusjonen og inhabil). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå