YattaYaoiFan Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Hei ^w^ :!: Jeg er kjempe glad i å tegne drager, men jeg er ikke så flink på detalier (spesielt små)^^; Så jeg lurte på om jeg kunne fått noen tips om hvordan jeg kan forbedre tegne egenskapene mine!? Jeg ser mye på bilder og tegninger som andre har sett på også og tar idèr fra dem, men det er ikke nokk, det lissom noe som mangler.... >.< Og jeg klarer ikke å tegne etter fantasien min, si at jeg får et drit kult/rått bilde i huet mit så klarer jeg ikke å tegne det! Det driver meg til vanvidd =.= Så jeg hadde blitt veldig glad vis noen kunne gitt med noen idèr om hvordan jeg kan bli bedre ^3^ Her er et bildet som jeg har tegenet... lissom et eksempel >w< Endret 5. mars 2008 av YattaYaoiFan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Og jeg klarer ikke å tegne etter fantasien min, si at jeg får et drit kult/rått bilde i huet mit så klarer jeg ikke å tegne det! Det er bare trening; etter noen ti-tusen tegninger er du der. Se på hva andre har tegnet (bøker / internett) og lær tekninkker eller eventuellt gå et tegnekurs. Det viktigste er dog trening og atter trening; når du kan tegne ettehvert det du ser med øynene kan du også tegne det du "ser" inne i hodet. Lenke til kommentar
YattaYaoiFan Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Og jeg klarer ikke å tegne etter fantasien min, si at jeg får et drit kult/rått bilde i huet mit så klarer jeg ikke å tegne det! Det er bare trening; etter noen ti-tusen tegninger er du der. Se på hva andre har tegnet (bøker / internett) og lær tekninkker eller eventuellt gå et tegnekurs. Det viktigste er dog trening og atter trening; når du kan tegne ettehvert det du ser med øynene kan du også tegne det du "ser" inne i hodet. --- Jeg øver jeg... har blit littl bedre en det jeg var før... Men takk for tipse uansett da >w< Lenke til kommentar
emero Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Ikke si deg ferdig med tegninger for raskt er min enkle policy... Her er min fremgangsmåte for bilder fra fri fantasi: - Lag en enkel skisse, gjerne på et eget ark, som utgangspunkt. - Grovtegn deretter opp settingen med svake streker, for så å kunne flytte streker mer og mer mot det ideelle bildet du har i hodet. - Når omrisset er på plass, kan du forsterke disse linjene, for så å begynne på detaljer. Husk at man aldri kan få nok detaljer, om man ikke er tegneserietegner da. - Om du synes bildet begynner å se komplett ut, kommer det kanskje viktigste punktet av alle: Lys, eller kanskje heller fraværet av lys. Fyll inn skygger alle steder der lyset naturlig ikke ville kommet til. Gjør du dette riktig, vil bildet med en gang se mange ganger bedre ut. Hvilken teknikk du bruker for skygger er valgfritt, men selv velger jeg å gni ut blyantstreker med viskelær eller en fuktig finger. Dette krever presisjon, så et spist viskelær er å foretrekke. Dette er bare måten jeg jobber på, så det er ingen fasit. Det viktigste er å ta seg tid til å jobbe med tegningen, og ikke bare stoppe etter konturene er i boks, eller gi opp fordi formen ikke er slik du vil ha den. Selv har jeg ofte sittet 10-15 timer med en tegning før jeg er noenlunde fornøyd. En ting jeg kan anbefale er å bruke et transfer til et rent ark etter du har skisset formen slik du vil ha den. Dermed slipper du skissestreker overalt. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 som nevnt er det kanskje viktig å se på prosessen din: For min egen del bruker jeg en god del tid på kjappe skisser først.. slik kan jeg prøve å danne meg et bilde av hvordan jeg kan få til en best mulig komposisjon, bildevinkel, positur, lyssetting osv. osv. Jeg synes tegningen din av dragen oppleves litt statisk/flat- Du kunne med fordel utforsket andre vinkler og perspektiv. Jeg kan se for meg at du ønsker at dragen skal oppleves fryktinngytende og diger? Samtidig er det nok en del å hente i ren detaljering av teksturer/lys og farge før du klarer å fange stemninger. Ellers kan det være fint å utforske å jobbe litt digitalt også om du synes det er litt skremmende å skulle brutalt hugge løs på skissene dine med farger og endringer. Jeg har lagt ved et eksempel på hvordan en av mine håndskisser har blitt utgangspunkt for en dataskisse i photoshop. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Hei! Se på masse videoundervisning på youtube feks: videotutorials Så er det som Tiltman sier, etter titusener ganger er du der nesten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå