Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvilken vei burde basselemente stå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvilken vei burde basselemente stå? Jeg har sett at noen biler har montert bass elementene "opp-ned" hvordan blir lyden når det står opp ned i forhold til riktig vei?

 

ingen forskjell..

 

 

Kan visst bli forskjell i banpasskasser, noe med stående lydbølger eller noe, skal vere bedre med magneten ut i det porta rommet i slike kasser. Men jeg er ingen ekspert...

Lenke til kommentar
Man må vel beregne en liter eller to mindre kassevolum, når man har magneten ut?

 

Nja kansje litt men det er nesten ubetydelig. ca 0,5l. har eg hørt. Men tegninger du får fra produsenten eller div. dataprogrammer er bare forslag, ingen fasit. Det finnes ingen perfekt kasse.

Lenke til kommentar

Når du monterer elementet med magneten ut vil jo kassen øke i volum tilsvarende mengden luft elementet fortrenger. I tillegg er membranen konkav, så man må inkludere luftmengden som får plass her også når elementet er montert med membranen innover. Med andre ord skiller det langt mer enn 0,5 liter :)

Lenke til kommentar
Når du monterer elementet med magneten ut vil jo kassen øke i volum tilsvarende mengden luft elementet fortrenger. I tillegg er membranen konkav, så man må inkludere luftmengden som får plass her også når elementet er montert med membranen innover. Med andre ord skiller det langt mer enn 0,5 liter :)

 

Kommer VELGIG an på elementet, det er stor forskjell. Men tar poenget.

Lenke til kommentar
Er liten forskjell på dette, og i de fleste tilfeller trenger man ikke ta noe særlig hensyn til antall liter heller.

 

Så det er ikke forskjell på 8 og 18"?

 

Har jeg sagt at det ikke er forskjell på det?

 

Jeg har sagt det er svært liten forskjell om man monterer subben med magneten inn eller ut av kassen..

 

Og ja, jeg har testet dette med masse subber, og vi kan sikkert lage en lang video for dere også som viser den minimale forskjellen det er..

 

Folk er så opphengt i at en kasse skal ha f.eks 17,2 liter, men om du bygger denne med 15 eller 18 liter så vil du faktisk ikke merke så veldig stor forskjell.

Og ikke kom med at ett program viser masse forskjellige kurver med sånn og sånn antall liter, for de programmene der er som oftest null verdt i bilstereosammenheng når til og med bilens konstruksjon og karosseri spiller inn på frekvenskurven.

 

Og det ble også nevnt bandpass her, skikkelige bandpasskasser har jo porter på begge sider av elementet, da har man jaggu ett stort problem hvis magneten skal stå ut i det portede delen av kassen.

 

Edit:

Skal jo også sies at jeg sjøl bygger større kasser enn anbefalt fordi dette i de fleste tilfeller spiller bedre/høyere.

Akkurat nå har jeg 2 subber i bilen og kassen er vel ca 300 liter større enn anbefalt.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

 

Og det ble også nevnt bandpass her, skikkelige bandpasskasser har jo porter på begge sider av elementet, da har man jaggu ett stort problem hvis magneten skal stå ut i det portede delen av kassen.

 

 

Skikkelige banpasskasser?? jeg sa 4. orden. det er ett lukka rom og et porta!

Men skjønner at det ikke er så nøye men det går jo ikke å si at du er fornøyd med "så ca." må jo bestemme seg for x-antall liter (gjerne likt produsentenes forslag, er det et element til bil så er det nok testet i lignende forhold, ihvertfall hos de seriøse merkene) og prøve å lage det slik. Ellers blir det fort rot.

Lenke til kommentar
Skikkelige banpasskasser?? jeg sa 4. orden. det er ett lukka rom og et porta!

Men skjønner at det ikke er så nøye men det går jo ikke å si at du er fornøyd med "så ca." må jo bestemme seg for x-antall liter (gjerne likt produsentenes forslag, er det et element til bil så er det nok testet i lignende forhold, ihvertfall hos de seriøse merkene) og prøve å lage det slik. Ellers blir det fort rot.

1. Du nevnte ingenting om hvilken orden bandpasskassen skulle være, bare at det var bandpass.

2. De oppgitte målene fra produsenten er ett snittmål etter x-antall tester i en gitt omgivelse, f.eks diverse biler.

 

Det er ingen fasit på hvordan kassene skal være, og det beste er å prøve seg frem.

 

Se f.eks på dB-drag hvor det testes og testes og testes for å få en kasse optimal til akkurat den bilen, det er fordi målene som er oppgitt av produsent sjeldent er det optimale for en bil, men skal fungere greit i de fleste biler.

Lenke til kommentar
Skikkelige banpasskasser?? jeg sa 4. orden. det er ett lukka rom og et porta!

Men skjønner at det ikke er så nøye men det går jo ikke å si at du er fornøyd med "så ca." må jo bestemme seg for x-antall liter (gjerne likt produsentenes forslag, er det et element til bil så er det nok testet i lignende forhold, ihvertfall hos de seriøse merkene) og prøve å lage det slik. Ellers blir det fort rot.

1. Du nevnte ingenting om hvilken orden bandpasskassen skulle være, bare at det var bandpass.

2. De oppgitte målene fra produsenten er ett snittmål etter x-antall tester i en gitt omgivelse, f.eks diverse biler.

 

Det er ingen fasit på hvordan kassene skal være, og det beste er å prøve seg frem.

 

Se f.eks på dB-drag hvor det testes og testes og testes for å få en kasse optimal til akkurat den bilen, det er fordi målene som er oppgitt av produsent sjeldent er det optimale for en bil, men skal fungere greit i de fleste biler.

 

 

Oki sorry det med 4.orden var i en annen tråd. men vi er vel egentlig stort sett enige i at en må prøve seg frem men at produsentenes ambefalinger er et godt utg.punkt for de som ikke driver med konkuranser eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...