Gå til innhold

har kjøpt Pentax k100d super, for tregt minnekort?

Anbefalte innlegg

Hei,

har gått til innkjøp av et Pentax k100d super, og har et Sandisk SDHC minnekort som er såkalt class2, altså har det en overføringshastighet på minimum 2MB/s. Når jeg har tatt et bilde synes jeg kameraet bruker veldig lang tid før jeg kan ta neste bilde, er dette på grunn av minnekortet? Har lest at kameraet skal kunne ta 2,8b/s, noe jeg ikke er i nærheten av overhodet. Jeg er heeeeelt nybegynner på speilreflekskamera, forøvrig :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har en buffer som ikke blir full før du har tatt 5jpg bilder eller 3raw, så uansett om minnekortet er snegletregt så skal du kunne ta 5/3 bilder med 2.8bps.

Men om autofokusen begynner å prøve å fokusere eller lignende så kan det gjøre at det tar lengre tid.

Prøv å sett på manuell fokus er altså tipset

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar! Har nå prøvd med manuelt fokus, men samme greia der. Jeg tar altså bilder med den nybegynnerinstillingen (auto), og når jeg har tatt et bilde lyser et gult lys ved skjermen ihvertfall ett sekund før bildet kommer opp på skjermen. Når bildet så har kommet opp kan jeg ta et nytt bilde. er det spesielle instillinger man må gjøre for å få tatt bilder i serie? Skal det kunne gå ann å holde inn utløserknappen og på denne måten ta flere bilder? :)

Lenke til kommentar

Må sette det i seriemodus ja, Fn knappen når du er i fotomodus, og piltast opp. Velg den med flere bilder mener jeg å huske.

Da vil du kunne trykke knappen ned, og den tar bilder i serie.

Men, minnekortet bør jo ha litt hastighet, for hvis kortet kun svelger 2 mb/s, så er jo ett bilde i RAW 10 mb, så med 2 Mb/s vil det jo måtte ta 5 sek å lagre hvert bilde etter bufferen er full.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått stilt inn på seriebilder, men det går fortsatt veldig seint, mer som 2,8 bilder på 10 sekunder vil jeg anta. Finner ikke noe i manualen rundt dette heller, skjønner ikke hva som er galt... Noen som har andre forslag?

Lenke til kommentar
For meg høres det ut som feil på kamera eller minnekort. Har du noen andre kort å prøve?

Har du prøvd å formatere kortet fra kamera?

Tom

Nei, hva vil det si? Hvordan gjør man det? Forresten er det samme greia om det ikke er minnekort i kameraet, om det sier noe, ift den bufferen og sånn :)

Endret av Rookie99
Lenke til kommentar
For meg høres det ut som feil på kamera eller minnekort. Har du noen andre kort å prøve?

Har du prøvd å formatere kortet fra kamera?

Tom

Nei, hva vil det si? Hvordan gjør man det? :)

Det er et valg i menyen, verktøy-menyen kanskje - jeg har ikke Pentax, så jeg kan ikke detaljene. Bare pass på å kopiere de bildene du har over på PC-en først.

Tom

Lenke til kommentar

Pass på at kamera er i manuell fokus-modus og seriebildemodus før du sjekker om du oppnår de 2.8 bildene per sekund. Det første fordi du da eliminerer en mulig feilkilde, og det siste fordi det 2.8 bps kun funker i seriebildemodus.

Om du ikke får til 2.8pbs i manuell fokus-modus og seriebildemodus, så har du en feil med kameraet ditt. Kameraet skal nemlig lagre noen bilder i bufferen før hastigheten på minnekortet får noen konsekvenser.

Men 2megabytes/sekund er utrolig tregt, da. Kjenner du noen med et raskere kort, slik at du kan teste om jeg tar feil?

Lenke til kommentar

Hei. Lurer på om du kan ha stilt billedkvaliteten på RAW. Det er ikke dumt det, men bildefilene blir veldig store og trenger lang tid på å bli prosessert. 3 bilder pr. sekund får du bare når kameraet er innstilt på JPG (still inn f.eks på *** under Quality Level i Menu.) Håper du får glede av kameraet ditt!

Lenke til kommentar

Jeg har bestillt pentax k100d super, og det kommer vel i posten i morgen eller noe sånt. Da kan jeg jo sjekke om jeg har samme problemet. 5 sekund mellom hvert bilde hørtes ganske tregt ut :p Noen som vet ca hvor lang tid det tar mellom hvert bilde hvis det ikke er i seriemodus?

Lenke til kommentar

Tiden mitt K100D bruker på å få et bilde i RAW ut av bufferen (satt på visning av bufferkapasitet i søkeren), nærmer seg seks sekunder. Dette er med et SD-kort fra en merkefabrikant, skrivehastighet i kortleser målt til 4,6MB/s.

For JPEG er tiden noe under et sekund.

(RAW-filer er typisk ca. 9,7MB, en JPEG-fil ca. 2MB.)

Lenke til kommentar

har nå fått mitt pentax k100d super. Får til sånn ca 2 bilder eller litt mer per sekund i jpeg, best kvalitet. Nå tror jeg minnekortet mitt er av lavere kvalitet. 525mb, kjøpt for 2-3 år siden. Er tregere med blitz, ca et bilde i sekundet, kanskje litt under. Hvis det er på enkeltbildemodus, tar det ca 2 sekund før jeg kan ta neste bilde. Synes det er ganske raskt jeg (er vant med tregt gammelt kompaktkamera :p) Men hvordan slår man av preview? Finner det ikke jeg :/

Lenke til kommentar

Hvordan du slår av preview husker jeg ikke, siden vi ikke har K100D i familien lenger. Det jeg husker er at det er mye å tjene på å kjøpe et hurtig minnekort, så det bør stå øverst på ønskelisten din. Det kortet du har er greit som backup i felten, hvis du skulle gå tom for plass fortere enn planlagt. Spander 3-500 på et nytt kort så går alt mer smurt, men blitsladetiden kan det naturligvis ikke gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...