Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en slår seg på midt på natta!

Anbefalte innlegg

Hei!

i går gikk jeg gjennom alt av valg i strømstyringsinnstillingene, og slo av alt som kunne sette maskinen i gang igjen der. Ingen bedring, den slo seg på i natt igjen. Kona slo den av, jeg vet egentlig ikke helt når det skjedde. Tredje natt på rad, nå. Ny rekord.

Jeg har en optisk mus, men i BIOS'en har jeg slått av alle funksjoner som minner om "Wake on keyboard" etc. så jeg tror ikke det kan være den. Men fortsetter dette kan jeg jo selvfølgelig nappe ut musa. Jeg ser jo at musa står og lyser rødt hele natta, selv om PC-en er i hvilemodus.

Den funksjonen at PC-en slår seg på om strømmen går har jeg ikke lagt merke til. Må se om jeg finner ut av den. Men jeg tror ikke strømmen har blunket, klokka på feks mikrobølgeovnen går fremdeles, og den har ikke noe back-up batteri.

Skarphol

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

i går gikk jeg gjennom alt av valg i strømstyringsinnstillingene, og slo av alt som kunne sette maskinen i gang igjen der. Ingen bedring, den slo seg på i natt igjen. Kona slo den av, jeg vet egentlig ikke helt når det skjedde. Tredje natt på rad, nå. Ny rekord.

Jeg har en optisk mus, men i BIOS'en har jeg slått av alle funksjoner som minner om "Wake on keyboard" etc. så jeg tror ikke det kan være den. Men fortsetter dette kan jeg jo selvfølgelig nappe ut musa. Jeg ser jo at musa står og lyser rødt hele natta, selv om PC-en er i hvilemodus.

Den funksjonen at PC-en slår seg på om strømmen går har jeg ikke lagt merke til. Må se om jeg finner ut av den. Men jeg tror ikke strømmen har blunket, klokka på feks mikrobølgeovnen går fremdeles, og den har ikke noe back-up batteri.

Skarphol

Du må gå i enhetsbehandling og slå av under strømstyringen på enheter som tastatur, mus, lan osv som kan slå på maskinen igjen.

Sjekk også under Oppgavebehandling. Er det satt opp win update, defrag osv der vil maskina starte opp om den står i hvilemodus (STR) og på noen systemer også i dvalemodus (STD). Dette er oppgaver som skal startes automatisk til gitt tid.

Lenke til kommentar

Hei vis du har vista operativ system, er dette en kjent sak, at man setter pcen i hvilemodus, og den starter opp av seg selv, har skjedd mine pcer x antall ganger, jeg hvet ikke hvorfor. men dette er kjent hos microsoft også, men man kan jo fysisk slå av selve maskinen, altså velge avslutt da kommer den ikke på igjen.

Lenke til kommentar
Hei vis du har vista operativ system, er dette en kjent sak, at man setter pcen i hvilemodus, og den starter opp av seg selv, har skjedd mine pcer x antall ganger, jeg hvet ikke hvorfor. men dette er kjent hos microsoft også, men man kan jo fysisk slå av selve maskinen, altså velge avslutt da kommer den ikke på igjen.

Det stemmer det, men det er fordi det er en del ting som default er satt til å kunne reaktivere. På en laptop kan dette faktisk ødlegge den, om den starter opp i en tett ekse, så den overoppheter. Det er varmesikringer, men uansett skal sånt unngås. I tillegg er det også kjedelig å tappe batteriet.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Takk for alle svar og forslag! Jeg tror vi kan se bort fra søvngjengere og poltergeister.

Jeg har jo Vista Home Premium 64-bit operativsystem. Er det altså en kjent feil i operativsystemet som kan gjøre dette?

Jeg får ta en kikk på hjemmesidene til Microsoft for å se om det står noe der.

I mellomtiden skal jeg prøve å snu musa noen netter. Den setningen hørtes forresten litt rar ut..

Skarphol

Lenke til kommentar

OK, å snu musa hjalp ingenting, den fyra seg opp i natt igjen.

Jeg finner ikke noe særlig hjelp om dette på sidene til MicroSoft heller.

Strøm-innstillingene til skjermsparer er nok noe som må sjekkes nøye. Skal se om om det går an å resette dem til utgangsverdi. Jeg har ikke lyst til å reinstallere Windows ennå, det gir ganske mye ekstra arbeid..

Skarphol

Lenke til kommentar
OK, å snu musa hjalp ingenting, den fyra seg opp i natt igjen.

Jeg finner ikke noe særlig hjelp om dette på sidene til MicroSoft heller.

Strøm-innstillingene til skjermsparer er nok noe som må sjekkes nøye. Skal se om om det går an å resette dem til utgangsverdi. Jeg har ikke lyst til å reinstallere Windows ennå, det gir ganske mye ekstra arbeid..

Skarphol

Det er dessverre mye arbeid med reinstallering av windows, men du har jo fra før sikkert brukt mye tid på å finne ut av problemet? Men plussen er at du lærer mer av å finne ut av problemet enn å reinstallere windows. ;)

Lenke til kommentar

Har du vista, gjør følgende:

I Søkefeltet, sriv CMD, eller finn det under program menyen. Høyreklikk den og velg kjør som administrator.

Skriv inn følgende:

powercfg -devicequery wake_armed [enter]

Om det da er noe som er aktivert til å kunne starte maskinen i hvile eller dvalemodus da, vil det komme opp her. Kommer det ikke noe, så er det ikke noen enheter som som kan gjøre det.

Om Hybrid sleep er slått på, vil maskinen starte opp, når det har gått så lang tid som det står det skal ta før den skal entre dvalemodus (dvs tid for dvalemodus - tid for hvilemodus), for å kunne gå fra hvilemodus til dvalemodus (den skal lagre innholdet i ram til hiberfile.sys på disken).

Siden ingen maskiner er av, med mindre man bruker knappen bak på PSU i moderne pcer, så har jeg vært borti at litt svingninger på strømnett kan være nok til å starte de opp, spesielt på billige strømforsyninger. For noen er det nok med at man har et lite spenningsfall.

Lenke til kommentar

Hei Logiman!

Forslaget ditt ga følgende svar:

HID-compliant mouse (001)

High Definition Audio-kontroller

eHome Infrared Receicer (USBIR)

Jeg er litt usikker på hvor denne "High Definition Audio-kontroller"en kommer inn i bildet, men "eHome Infrared Receiver" er mottakteren til fjernkontrollen som fulgte med TV-kortet.

På den sto det huket av for "Tillat at denne enheten reaktiverer datamaskinen" Den er nå slått av, og jeg venter i spenning på hvordan det går til natta.

Takk for tipset!

Skarphol

Endret av Skarphol
Lenke til kommentar
High Definition Audio-kontroller er lydkortet, merkelig at det har noe med problemet ditt?

Det er fordi de fleste modem i dag er kun et softmodem. Det er stort sett bare en rj11 tilkobling mot lydkort, resten er software. Nå har han nok ikke modem på den maskinen, men det er nå sånn generic greier eller noe.

Siden musa står på vil den starte pc ved minste bevegelse, så greit å deaktivere der og, enten den ligger på hue eller ei.

Lenke til kommentar

OK, å slå av oppstart-funksjonen til IR-mottakeren hjalp ikke mer en èn natt, og det er ikke nok...

Jeg kikket litt på dette med "Mus og andre pekeenheter"

Der er jeg av en eller annen grunn satt opp med intet mindre enn 4 møss. De tre første heter "HID-compliand mouse" mens den siste heter PS/2-kompatibel mus. Jeg innbiler meg at det er den siste der jeg bruker og som ligger på pulten. Uansett, den midterste av de tre "HID-compliant" møssene hadde et strømstyringsalternativ, og også der kunne jeg slå av funksjonen "Tillat at denne enheten reaktiverer maskinen".

Når det gjelder lydkontrolleren "Realtek High Definition Audio" så har ikke den noen strømstyringsalternativer som jeg kan se.

Vi får se hvordan det går til natta med den ene musa nå litt justert.

God natt!

Skarphol ut

Endret av Skarphol
Lenke til kommentar
OK, å slå av oppstart-funksjonen til IR-mottakeren hjalp ikke mer en èn natt, og det er ikke nok...

Jeg kikket litt på dette med "Mus og andre pekeenheter"

Der er jeg av en eller annen grunn satt opp med intet mindre enn 4 møss. De tre første heter "HID-compliand mouse" mens den siste heter PS/2-kompatibel mus. Jeg innbiler meg at det er den siste der jeg bruker og som ligger på pulten. Uansett, den midterste av de tre "HID-compliant" møssene hadde et strømstyringsalternativ, og også der kunne jeg slå av funksjonen "Tillat at denne enheten reaktiverer maskinen".

Når det gjelder lydkontrolleren "Realtek High Definition Audio" så har ikke den noen strømstyringsalternativer som jeg kan se.

Vi får se hvordan det går til natta med den ene musa nå litt justert.

God natt!

Skarphol ut

Du finner High definition enhet under systemenheter, ikke under lydenheter.

Lenke til kommentar
Du finner High definition enhet under systemenheter, ikke under lydenheter.

Jajamen, der var den!

Nå har jeg slått av at den også kan fyre opp maskinen min, så får vi prøve litt lenger.

PC-en slo seg ikke på i natt, når den "HID-Compliant"-musa var blitt endret. Men èn natt i ro betyr jo ikke nødvendigvis at problemet er løst.

Skarphol

Lenke til kommentar

Du har sikkert prøvd det, men har du avinstallert Tv kortet? eller tatt det vekk fra sin plass?

Jeg vet ikke noe særlig om Tv kort, men kan det kanskje hende at tv kortet har satt opp innstillinger til å ta opp ett eller annet program om natten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...