Skarphol Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Hei! Jeg har et noe underlig problem. Jeg bygde en ny PC basert på et Gigabyte P35C-DS3R og en Intel Core 2 Quad prosessor med Windows Vista Home Premium 64bit operativ-system. Dette fungerte helt fint helt til jeg kjøpte et TV-kort: "Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE PCI, Tv-kort m/radio, MCE, Retail" Jeg vet ikke om det er noen sammenheng, men etter at jeg satte inn det kortet har PC-en begynt å skru seg på om natta! jeg slår av med av-knappen i startmenyen, noe som egentlig ikke slår den av, men setter den i status med lavt strømforbruk. Den går for eksempel så langt inn i dvale at vannkjølingen fra Zalmann slår seg av. Men altså; midt på natta, stort sett mellom kl 2 og 5 slår den seg på igjen. Ikke hver natt, kanskje hver 2. - 3. natt. Noen ganger flere netter på rad. Er det noen som har aning om hva dette kan skyldes? Hvis jeg slår den helt av via startmenyen så holder den seg i ro til jeg starter den opp. Så dette problemet inntreffer kun når maskinen er i dvale. I bios'en er det en instilling som heter noe i retning av "Boot on modem traffic" eller noe slikt. Den har jeg satt til disable. Skarphol Endret 5. mars 2008 av Skarphol Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvilken strømforsyning har du ? Lenke til kommentar
Kuza Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Har du flere nettverks uttak på PC-en din? Hvis du har det, prøv å putt TP kabelen i et annen uttak. Det er nok noe Wake on LAN greier, tror ikke det fins noen andre måter å få PC-en til å starte av seg selv. Lenke til kommentar
turbo_t Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 dette problemet har mest sannsynelig sitt opphav i bios oppsettet ditt. gå inn i bios og se etter at "wake on lan, wake on ps2, wake on ring" osv står på dissabled under advaced power settings. Lenke til kommentar
Skarphol Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Hei! Takk for svar. Jeg har forøvrig en Corsair HX 620W kraftforsyning. I BIOS'en, under menyen "Power Management Setup" fant jeg bare en innstilling som jeg mener kan ha noe med saken å gjøre: "PME Event Wake up". Jeg aner ikke hva et "PME Event" er for noe, men satte den fra enabled til disabled, så får vi se om jeg får sove i natt... Det var ikke andre valg ander steder i BIOS'en som kunne tyde på at de hadde noe med saken å gjøre. Takk for hjelp så langt! Skarphol Endret 5. mars 2008 av Skarphol Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 kan ikke være at diskdefragrementering er satt til å kjøre automatisk midt på natta da? Lenke til kommentar
hamtidamti Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 hadde samme prob en gang når jeg hadde en dell. skrude jeg på strømmen ellr av på rommet eller en annet rom i nærheten gikk da dataen ut av hvilmodus var helt idiotisk når jeg gikk og la meg så vi ringte elektirker han sa det hva dårlig lednings nett, og det slo inn på strømforsyningen min Lenke til kommentar
Skarphol Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 OK, å sette "PME Event Wake up" til disabled hjalp ikke. Den slo seg på kl. 06:30. Siden tidspunktet den slår seg på varierer slik, fra 02:00 til 06:30, så antar jeg at det ikke kan være noe som automatisk skjer, i og med at denslags stort sett følger et klokkeslett. Er det andre som har forslag? Den med strømnettet er jo en mulighet, men jeg har ikke inntrykk av at jeg kan trigge dette ved å slå på og av ting andre steder i huset.. Skarphol Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Siden maskinen fungerte fint før du satte inn TV-kort. Har du prøvd å ta ut TV-kortet i noen dager og så se om det løser problemet? I så tilfelle prøv å sett TV kortet i noen andre PCI slotter. Evt sett inn TV-kortet igjen og så napp ut tv kabelen om natta og se om den våkner da. Fortsett med å gjøre en og en ting for å se om hva som evt gjør maskinen stabil igjen. Tips, noter ned hva du har prøvd, f.eks. slik: 5/3-08 Tok ut TV-kortet og lar det stå ute noen dager. Resultat = Testet maskin i 4 dager uten at den våkner om natten. Du skjønner nok tegningen. Ved å logge får du historikk på saken og lettere å huske over tid hva man har prøvd. Så må man også prøve en og en ting av gangen. Men første som slo meg er Wake on modem eller Wake on LAN innstilling i BIOS. Så prøv gjerne å nappe ut nettverkskabelen, eller sku av modem/router, eller disable trådløs kort i maskinen før du setter den i dvale som du pleier. Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Dette var spooky! Du har ikke installert Norton Ghost? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Tja har du sett under Strømstyringsfliken på TV-kortet da? (Om det har en slik) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Litt søk via Google og lesning av diverse nettsider fortelelr noe om problemet: 1) "PME Event Wake Up" is the lan wake up. 2) Har du noe som heter: "IRQ Wakeup Events". Denne går på forskjellige IRQ signaler koblet mot div. hardware. Kan tastatur mus e.l. trigge oppvåkningen fra dvale? Evt. har du en setting for oppstart grunnet strøm av/på (en strømpeak kan trigge denne). Har du Power Management software på PCen? Dette kan evt. overstyre det som er i BIOS. Lenke til kommentar
Panodil Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Kanskje off topic men det er jo ikke sikkert før du finner problemet. Hvis du ikke finner noen løsning så kan du jo prøve å ringe tvnorge/åndenes makt. Lenke til kommentar
Skarphol Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Hihi! Åndenes Makt? Vel, min noe Harry Potter-interreserte sønn mener vi har en husnisse i huset. Det kan i så fall forklare ganske mye annet også, men jeg tror egentlig ikke at det er ånder eller husnisser. Jeg sitter på jobben nå, satte PC-en i dvale før jeg gikk hjemmefra. Skal se om den er våken når jeg kommer hjem. Kanskje det skjer om dagen også? (et problem er at poden ofte slår den på når han kommer hjem fra skolen, så jeg har ikke noe særlig kontroll på det) Jeg tror nok jeg skal begynne å logge hva som skjer, og starte med å røske ut TV-kortet. Det er liksom 'prime suspect' enda jeg ikke har noen annen grunn til å mistenke det utover at problemet startet etter at det ble satt inn. Skal også dobbeltsjekke dette med "IRQ Wakeup Events", men jeg tror jeg så etter alt som hadde med Wake Up å gjøre da jeg gikk gjennom BIOS'en. Skarphol Endret 6. mars 2008 av Skarphol Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Som jeg sa du kan jo gjøre strømstyringsvalg for maskinvare i windows. ER det gjort noen spesielle innstillinger her? Lenke til kommentar
Skarphol Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Som jeg sa du kan jo gjøre strømstyringsvalg for maskinvare i windows. ER det gjort noen spesielle innstillinger her? Mja, mjo, det er gjort noen endringer her. Og det kan tenkes at det var omtrent på det tidspunktet jeg satte inn tv-kortet, fordi jeg var litt redd for at skjermen skulle slå seg av mens jeg lå i senga og brukte PC-en som TV. Jeg husker ikke akkurat hva jeg gjorde, men det gikk i alle fall ut på at PC-en skulle vente lengre før den slo av skjermer, harddisker og den slags. Kanskje jeg skulle resette alle sånne innstillinger først? Skarphol Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Du kan vertfall se om det er noen maskinvare som er konfigurert til å "Tillate å bringe maskinen ut av ventemodus" Lenke til kommentar
fastskin Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg har hatt det samme problemet, men da skrudde den seg på innen ca 2 timer. Har ikke lest alle innleggene her, men kanskje dette kan hjelpe: Har du f.eks en optisk/lasermus e.l koblet til? Hvis pcen ligger i hvilemodus og f.eks lasermusen ligger og leser på et punkt som ligger så og si midt mellom to diskrete punkter. Ettersom det alltid er litt forstyrrelser ved avlesninger av måleinstrumenter (her: laseren), kan det hende at målingen på signalet én gang i løpet av natten går over det punktet som får det diskrete signalet til å skifte verdi og dermed øker/minker et bit. Dermed vil musen tro at den har beveget seg og gir beskjed videre til dataen din, som igjen skrur seg på fra hvilemodusen. Gammeldags ball-mus (eeh...) fungerer på en litt annen måte, og dermed er det mindre sannsynlig at dette skjer med dem. Med andre ord: Prøv å trekk ut musen om natta og se om det forbedrer saken. Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Det er jo også en instilling som gjør at maskinen skrur seg på selv, om strømmen går/maskinen blir skrudd av uanmeldt. Slik at du slipper å trykke inn knappen igjen. Har du prøvd å skru av denne funksjonen ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå