Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kinking Trødløst problem

Anbefalte innlegg

fikk en trådløs boks av tante og tenkte jippi endelig nett når jeg flytter pc fra skrivebordet til nattbordet :p men dengang ei :(

vi har et litt spess nettverksoppsett hejmme:

vi har en sentral på vaskerommet som består av modem type telenor som er aktivert som bridged enhet som kobler seg vidre til en router som igjen går til en switch som derfra går rundt i hele huset og ender i vegg utak i alle rom i huset.... vanligvis kan jeg bare koble en switch i veggutaket mitt og ha lan med flere stykker så jeg tenkte jeg kunne gjøre det samme med den trådløse boksen.

ja jeg finner det trådløse nettverket med ful signalstyrke men jeg får ingen gyldig ip eller gateway... noen som vet hvordan problemet løses? vil helst ha boksen på rommet for og få optimalt signal... nettlevrandør er telenor btw.. hvis det har noe og si :)

takker for (konstruktive) svar

-Glenn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må sette den så den ikke ruter, men kun swicher trafikken som en vanlig swich. da kan det hende du må gjøre endel endringer i oppsettet til den trådløse rutern. du må helt sikkert sette en ip på den så den har samme ip range og samme sub mask som hoved netverket.

og skru av dhcp

her er mitt oppsett på min trådløse ruter:

LAN:

MAC Address 00-19-5B-DE-F6-A0

IP Address 10.0.0.100

Subnet Mask 255.255.255.0

DHCP Server Disabled

WAN:

MAC Address 00-19-5B-DE-F6-9F

Connection Static IP

IP Address 10.0.0.138

Subnet Mask 255.255.255.0

Gateway 10.0.0.138

Domain Name Server 10.0.0.138

glemte å nevne det. modemet er ikke kobla til WAN porten på den trådløse. den er kobla til port1 som en vanlig pc.

som du sikkert forstår er 10.0.0.138 mitt adslmodem/ruter. som dermed er den eneste som ruter trafikken. og jeg kan koble meg til alle maskiner som er kobla til det modemet og alle maskiner som er kobla til det trådløse og visaversa.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Hvilken type ruter er det? (produsent og model) Kan mest sannsynlig finne ut hva default IP til ruteren er, hvis du vet det.

Finner du ut hvilken IP routeren har, så kan du sette en IP i samme range, på din egen maskin. Når det er gjort plugger du maskinen til routeren, og logger inn på routeren via web-grensesnittet slik at du konfigurere den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...