Gå til innhold

Compilere LAMP fra source. (Nyeste builds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første:

Jeg vil ikke anbefale deg å kompilere alt selv. Ihvertfall ikke når du bruker Debian, som har et meget godt pakkesystem.

 

Når du kompilerer selv, må du patche opp alle sikkerhetshull selv også, og det blir et lite helvete å holde alt oppdatert.

 

Bruker du pakkesystemet, blir alt slikt tatt hånd om for deg. Debian bruker svært stabile pakker, men de kan være litt "gamle" (men de er alltid oppdatert med sikkerhetsfikser). De bør uansett fungere til det aller meste, dog.

 

Så, om du ikke har noen helt spesielle grunner til å måtte kompilere alt fra source, så ville jeg lagt inn Debian, og hentet alt fra pakkesystemet.. pga. at det rett og slett er enklest, IMO.

 

 

Trenger du mer oppdaterte pakker, ville jeg gått for en annen distro, som Fedora, Arch, etc. Her har du også pakkesystemer som oppdaterer ting for deg, men pakkene er mer oppdatert enn i Debian.

Lenke til kommentar

Har dog kommet langt. Satt oppe til kl. ni i dag tidlig. Tukler med serveren, lærte om CFLAG, fPCI, osv. Så er nok på godt vei.

 

Birger :)

 

Ed1t: Det jeg har lagt til så langt;

gettext

libtools

ncurses

gawk

openssl (Opplever dog probler med MySQL, kanskje jeg ikke trenger SSL støtte i MySQL?)

zlib

tcl

libiconv

ntp

 

Skal nå starte på Apache og MySQL. Må også ikke glemme SQLite.

Endret av MindTooth
Lenke til kommentar

Kort fortalt kommer problemene du vil støte på til å være noe sånt som dette :

 

1. Program x har dependencies som Program y ikke liker.

2. Program w må oppdateres pga. en sikkerhetsfiks, men det gjør at program v slutter å funke.

3. Du har kompilert et program, men det mangler noen vesentlige funksjoner du har bruk for. Du må kompilere på nytt, men legge på riktige configure flags.

4. Når du har kompilert program x på nytt med riktige configure flags, slutter program t å funke.

 

.... osv ad infinitum.

 

Jeg har vært igjennom dette helvetet selv, dog i "gamle dager", når RedHat 6.0 eller deromkring var "state of the art", og pakkesystemene ikke var så mye å samle på som de er idag.

 

Nå har jeg ikke kompilert noe på lange tider, og jeg savner det absolutt ikke.

 

Prøv gjerne om du har lyst, men ikke forvent at det skal være enkelt. Og ikke glem at du må holde hele opplegget oppdatert med sikkerhetsfikser, hvis ikke er det som å be om at noen rooter boksen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...