Tripod Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Hva måler dere hos it-avisen denne linja fra nextgentel? jeg har en mistanke om at jeg måler litt for lite, isåfall har jeg krav på tilbake betaling nå som jeg har hatt den mistanken lenge nok? Hvis ikke jeg tar feil, skal ikke jeg måle rundt 20 000 kbps? Endret 5. mars 2008 av Tripod Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvor langt er du fra sentralen? Linjeavstand har også noe å si? Lenke til kommentar
Kuza Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Du kan sjekke hvor mye modemet ditt syncer på, altså hva hastigheten din er. Jeg har Mega Fri fra NGT og jeg syncer på 12.618 / 1.085 kbps. Jeg ligger 2309 meter fra sentralen, så klarer ikke å få 20 mbps. Du må ligge veldig nære for å klare å synce så høyt. For å sjekke hva hastigheten din er: Kjør -> Skriv "cmd", enter -> Ipconfig -> Se hva "Default Gateway" er. I nettleseren din, så skriver du 10.0.0.1 eller hva enn IP'en til Default Gatewayen din er, så trykk på "Broadband Connection", så står det hva du er syncet på. For å sjekke hvor langt unna sentralen du er, så kan du gå til Kapaks og skriver inn tlf. nummeret ditt med Digital Ethernet som valg. Lenke til kommentar
Tripod Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Du kan sjekke hvor mye modemet ditt syncer på, altså hva hastigheten din er. Jeg har Mega Fri fra NGT og jeg syncer på 12.618 / 1.085 kbps. Jeg ligger 2309 meter fra sentralen, så klarer ikke å få 20 mbps. Du må ligge veldig nære for å klare å synce så høyt. For å sjekke hva hastigheten din er: Kjør -> Skriv "cmd", enter -> Ipconfig -> Se hva "Default Gateway" er. I nettleseren din, så skriver du 10.0.0.1 eller hva enn IP'en til Default Gatewayen din er, så trykk på "Broadband Connection", så står det hva du er syncet på. For å sjekke hvor langt unna sentralen du er, så kan du gå til Kapaks og skriver inn tlf. nummeret ditt med Digital Ethernet som valg. tatuskode: 420 Nummeret det søkes på, har ikke linjeføring. Produktvalidering ikke mulig. Dette dukker opp når jeg foretar søke. Hva betaler du når du mister så mye hastighet pga avstanden? fått noe pisavslag? per måned. Den er synket til View more... Uptime: 3 days, 5:44:03 Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.212 / 16.301 Data Transferred (Sent/Received) [KB/KB]: 0,00 / 231,00 Så hvor mister jeg da farten, Speedtest.net viser jo at jeg mindre. men 16.301 det er jo høgeste hastighet telenor gir da, er det kanskje slik at NTG lurer oss litt her? at de ikke er tilgjenlig en fremkomlig på 20 000.? Endret 5. mars 2008 av Tripod Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 14 mbit er ganske bra, faktisk. Det er bare de som ligger veldig nær sentralen eller har "superbra" linje som får nærmere 20. Akkurat nå syncer jeg på 13,8 ned og 1,2 opp, ser jeg. Det er ganske bra, det pleier å ligger rundt 12. Man får ikke noe prisavslag. Derimot er jeg smått irritert over at de gir nye kunder gode tilbud som eksisterende kunder ikke får. Det er dårlig kundeservice. Lenke til kommentar
Kuza Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Nei, har ikke fått noe prisavslag. Uansett, ja, du kan spare penger til å gå over til Telenor Turbo, 399,- for samme hastighet. Hadde nok gjort det samme, men skal flytte snart og tror jeg går for Get Xtreme, litt dyr, men full 26000/1500 kbps hadde vært gøy det ja. Lenke til kommentar
majcrofi Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Min syncer på: 1.411 / 21.142 Jeg sitter rundt 700m fra sentralen, hvis jeg husker riktig. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Det er vel en grunn for at det er ganske billig i forhold til hastigheten på helt enkle abo. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Så vidt jeg vet, er man ikke garantert 20.000, men man kan få det om man er nær nok sentralen. Ihvertfall når jeg fikk tilbud om det, så fikk jeg vite at hastigheten var opp til 20.000. Denne tråden er for øvrig feilpostet (webshop og butikkdiskusjoner), og flyttes til riktig kategori. Endret 5. mars 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Litt vanskelig å klage på best effort hvis det ikke er utrolig dårlig da.. Ikke bruk ITavisens speedometer. Bruk heller speedometeret på hw.no. Husk også at det er ca 15 prosent forskjell på brutto (synchastighet i routermodem) og netto (TCP) som du måler på speedometre. Tabellen nedenfor angir bruttohastigheter. Endret 5. mars 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
KAS Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) tatuskode: 420 Nummeret det søkes på, har ikke linjeføring. Produktvalidering ikke mulig. Dette dukker opp når jeg foretar søke. Søk på adresse istedenfor telefonnummer. Avstand til sentralen er avgjørende i dette spørsmålet. Endret 5. mars 2008 av KAS Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Nei, har ikke fått noe prisavslag. Uansett, ja, du kan spare penger til å gå over til Telenor Turbo, 399,- for samme hastighet. Er man student får man NGT til bare 398,- Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Nei, har ikke fått noe prisavslag. Uansett, ja, du kan spare penger til å gå over til Telenor Turbo, 399,- for samme hastighet. Hadde nok gjort det samme, men skal flytte snart og tror jeg går for Get Xtreme, litt dyr, men full 26000/1500 kbps hadde vært gøy det ja. 1. Nei du får ikke samme hastighet hos Telenor Turbo, Sannsynligheten til at du får 8-10mbit hos Telenor er større, da de bruker annet utstyr å levere bredbånd på. 2. Greit nok med store tall, men alt dette er avhengig av hvor mange av naboene dine bruker GET som levereandør. For min del blir det aldri mer levert internett over kabel så lenge kablene er underdimensjonert, har bare hatt problemer med kabel så holder meg til vanlig kobber, evt fiber når det kommer. Lenke til kommentar
Tripod Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Hei takk for mange fine svar. jeg synnes at leverandøren bør egnetlig gi prisavslag når de ikke greier å levere til visse steder/avstander hastigheter kundene betaler for. Altdå jeg får jo 28 % mindre fart enn det jeg betaler for. 28% er ikke lite. Lenke til kommentar
Tripod Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Nextgentel 10.3.1 http://www.nextgentel.no/ressurser/vilkaar...kaar-privat.pdf i polisien. Direkte tap. Skal ikke dem orden oppe i dette egentlig? kjøre opp hastigheten til 26 mbps så får jeg nærme 20 mbps inn. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Hei takk for mange fine svar. jeg synnes at leverandøren bør egnetlig gi prisavslag når de ikke greier å levere til visse steder/avstander hastigheter kundene betaler for. Altdå jeg får jo 28 % mindre fart enn det jeg betaler for. 28% er ikke lite. Man betaler vel egentlig for "så raskt som er mulig på sin linje", ikke for nøyaktig 20 mbit. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Har selv vært i kontakt med NGT angående dette flere ganger og det er slik det blir sagt tidligere i tråden at 22 mbit er maksimal hastighet ved perfekte forhold. Selv ligger jeg på rundt 12mbit/1.2mbit og er fornøyd med det. Men jeg hadde en periode hastighet på 6mbit inn, og da klagde jeg. De fant egentlig ingen god forklaring annet enn at det enten var linjene som hadde fått andre egenskaper pga temperaturforandringer (usannsynlig forklaring) eller at det var kommet til flere kunder som brukte samme kobber som meg. (mest sannsynlig da de overbooker linjene sine som alle andre) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Tror ikke det er så mye snakk om overbooking. Når det blir mange DSL-kunder på en kabel vil man få mere overhøring mellom parene og det gjør det vanskligere å synce like høyt som før fordi signal/støyforholdet minker. Med NGT på 650M hadde jeg dønn stabil 18,5Mbit på hver eneste måling. Utrolig bra vil jeg si. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Har selv vært i kontakt med NGT angående dette flere ganger og det er slik det blir sagt tidligere i tråden at 22 mbit er maksimal hastighet ved perfekte forhold. Selv ligger jeg på rundt 12mbit/1.2mbit og er fornøyd med det. Men jeg hadde en periode hastighet på 6mbit inn, og da klagde jeg. De fant egentlig ingen god forklaring annet enn at det enten var linjene som hadde fått andre egenskaper pga temperaturforandringer (usannsynlig forklaring) eller at det var kommet til flere kunder som brukte samme kobber som meg. (mest sannsynlig da de overbooker linjene sine som alle andre) Du aner ikke hva som kan slå inn på en telefonlinje Temperatur kan ha veldig mye å si på hastighet, selv har jeg varierende kvalitet på linjen min og merker at linjen er 1mbit raskere ved tørr vær enn ved regn og snø, har sjekket dette nøye og det er slik som skjer. Alt er jo selvfølgelig avhengig av kvalitet på linjen og hvor linjen ligger. Man kan også miste hastighet på grunn av støy fra andre linjer, dette er vel den mer vanlige grunnen, men fra 12mbit til 6mbit er tvilsomt. Uansett DSL leverandør som leverer 2+ linjer (de raskeste utgavene) leverer på best effort prinsippet, helt greit syns jeg. Lenke til kommentar
probin Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 ikke klag .. jeg hadde ngt 20 mbit linja.. og jeg kan bare få 6 mbit her jeg bor :( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå