Gå til innhold

NGentel kunder med ADSL Mega Fri Fart = 20000 ,1000?


Anbefalte innlegg

Hva måler dere hos it-avisen denne linja fra nextgentel? jeg har en mistanke om at jeg måler litt for lite, isåfall har jeg krav på tilbake betaling nå som jeg har hatt den mistanken lenge nok?

 

Hvis ikke jeg tar feil, skal ikke jeg måle rundt 20 000 kbps?

Endret av Tripod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke hvor mye modemet ditt syncer på, altså hva hastigheten din er. Jeg har Mega Fri fra NGT og jeg syncer på 12.618 / 1.085 kbps. Jeg ligger 2309 meter fra sentralen, så klarer ikke å få 20 mbps. Du må ligge veldig nære for å klare å synce så høyt.

 

For å sjekke hva hastigheten din er:

 

Kjør -> Skriv "cmd", enter -> Ipconfig -> Se hva "Default Gateway" er.

 

I nettleseren din, så skriver du 10.0.0.1 eller hva enn IP'en til Default Gatewayen din er, så trykk på "Broadband Connection", så står det hva du er syncet på.

 

For å sjekke hvor langt unna sentralen du er, så kan du gå til Kapaks og skriver inn tlf. nummeret ditt med Digital Ethernet som valg.

Lenke til kommentar
Du kan sjekke hvor mye modemet ditt syncer på, altså hva hastigheten din er. Jeg har Mega Fri fra NGT og jeg syncer på 12.618 / 1.085 kbps. Jeg ligger 2309 meter fra sentralen, så klarer ikke å få 20 mbps. Du må ligge veldig nære for å klare å synce så høyt.

 

For å sjekke hva hastigheten din er:

 

Kjør -> Skriv "cmd", enter -> Ipconfig -> Se hva "Default Gateway" er.

 

I nettleseren din, så skriver du 10.0.0.1 eller hva enn IP'en til Default Gatewayen din er, så trykk på "Broadband Connection", så står det hva du er syncet på.

 

For å sjekke hvor langt unna sentralen du er, så kan du gå til Kapaks og skriver inn tlf. nummeret ditt med Digital Ethernet som valg.

 

tatuskode: 420 Nummeret det søkes på, har ikke linjeføring. Produktvalidering ikke mulig.

 

Dette dukker opp når jeg foretar søke.

 

Hva betaler du når du mister så mye hastighet pga avstanden? fått noe pisavslag?

per måned.

 

Den er synket til

View more...

 

 

Uptime: 3 days, 5:44:03

 

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.212 / 16.301

 

Data Transferred (Sent/Received) [KB/KB]: 0,00 / 231,00

 

Så hvor mister jeg da farten, Speedtest.net viser jo at jeg mindre.

men 16.301 det er jo høgeste hastighet telenor gir da, er det kanskje slik at NTG lurer oss litt her? at de ikke er tilgjenlig en fremkomlig på 20 000.?

Endret av Tripod
Lenke til kommentar

14 mbit er ganske bra, faktisk. Det er bare de som ligger veldig nær sentralen eller har "superbra" linje som får nærmere 20. Akkurat nå syncer jeg på 13,8 ned og 1,2 opp, ser jeg. Det er ganske bra, det pleier å ligger rundt 12. Man får ikke noe prisavslag. Derimot er jeg smått irritert over at de gir nye kunder gode tilbud som eksisterende kunder ikke får. Det er dårlig kundeservice.

Lenke til kommentar

Nei, har ikke fått noe prisavslag.

 

Uansett, ja, du kan spare penger til å gå over til Telenor Turbo, 399,- for samme hastighet.

 

Hadde nok gjort det samme, men skal flytte snart og tror jeg går for Get Xtreme, litt dyr, men full 26000/1500 kbps hadde vært gøy det ja. :)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, er man ikke garantert 20.000, men man kan få det om man er nær nok sentralen. Ihvertfall når jeg fikk tilbud om det, så fikk jeg vite at hastigheten var opp til 20.000.

 

Denne tråden er for øvrig feilpostet (webshop og butikkdiskusjoner), og flyttes til riktig kategori.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å klage på best effort hvis det ikke er utrolig dårlig da..

Ikke bruk ITavisens speedometer. Bruk heller speedometeret på hw.no.

Husk også at det er ca 15 prosent forskjell på brutto (synchastighet i routermodem) og netto (TCP) som du måler på speedometre.

 

Tabellen nedenfor angir bruttohastigheter.

 

adsl2_distance.jpg

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
tatuskode: 420 Nummeret det søkes på, har ikke linjeføring. Produktvalidering ikke mulig.

 

Dette dukker opp når jeg foretar søke.

 

Søk på adresse istedenfor telefonnummer.

 

Avstand til sentralen er avgjørende i dette spørsmålet.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Nei, har ikke fått noe prisavslag.

 

Uansett, ja, du kan spare penger til å gå over til Telenor Turbo, 399,- for samme hastighet.

 

Hadde nok gjort det samme, men skal flytte snart og tror jeg går for Get Xtreme, litt dyr, men full 26000/1500 kbps hadde vært gøy det ja. :)

 

1. Nei du får ikke samme hastighet hos Telenor Turbo, Sannsynligheten til at du får 8-10mbit hos Telenor er større, da de bruker annet utstyr å levere bredbånd på.

 

2. Greit nok med store tall, men alt dette er avhengig av hvor mange av naboene dine bruker GET som levereandør. For min del blir det aldri mer levert internett over kabel så lenge kablene er underdimensjonert, har bare hatt problemer med kabel så holder meg til vanlig kobber, evt fiber når det kommer.

Lenke til kommentar

Hei takk for mange fine svar. jeg synnes at leverandøren bør egnetlig gi prisavslag når de ikke greier å levere til visse steder/avstander hastigheter kundene betaler for. Altdå jeg får jo 28 % mindre fart enn det jeg betaler for. 28% er ikke lite.

Lenke til kommentar
Hei takk for mange fine svar. jeg synnes at leverandøren bør egnetlig gi prisavslag når de ikke greier å levere til visse steder/avstander hastigheter kundene betaler for. Altdå jeg får jo 28 % mindre fart enn det jeg betaler for. 28% er ikke lite.

Man betaler vel egentlig for "så raskt som er mulig på sin linje", ikke for nøyaktig 20 mbit.

Lenke til kommentar

Har selv vært i kontakt med NGT angående dette flere ganger og det er slik det blir sagt tidligere i tråden at 22 mbit er maksimal hastighet ved perfekte forhold. Selv ligger jeg på rundt 12mbit/1.2mbit og er fornøyd med det. Men jeg hadde en periode hastighet på 6mbit inn, og da klagde jeg. De fant egentlig ingen god forklaring annet enn at det enten var linjene som hadde fått andre egenskaper pga temperaturforandringer (usannsynlig forklaring) eller at det var kommet til flere kunder som brukte samme kobber som meg. (mest sannsynlig da de overbooker linjene sine som alle andre)

Lenke til kommentar
Har selv vært i kontakt med NGT angående dette flere ganger og det er slik det blir sagt tidligere i tråden at 22 mbit er maksimal hastighet ved perfekte forhold. Selv ligger jeg på rundt 12mbit/1.2mbit og er fornøyd med det. Men jeg hadde en periode hastighet på 6mbit inn, og da klagde jeg. De fant egentlig ingen god forklaring annet enn at det enten var linjene som hadde fått andre egenskaper pga temperaturforandringer (usannsynlig forklaring) eller at det var kommet til flere kunder som brukte samme kobber som meg. (mest sannsynlig da de overbooker linjene sine som alle andre)

 

Du aner ikke hva som kan slå inn på en telefonlinje :)

Temperatur kan ha veldig mye å si på hastighet, selv har jeg varierende kvalitet på linjen min og merker at linjen er 1mbit raskere ved tørr vær enn ved regn og snø, har sjekket dette nøye og det er slik som skjer. Alt er jo selvfølgelig avhengig av kvalitet på linjen og hvor linjen ligger.

Man kan også miste hastighet på grunn av støy fra andre linjer, dette er vel den mer vanlige grunnen, men fra 12mbit til 6mbit er tvilsomt.

 

Uansett DSL leverandør som leverer 2+ linjer (de raskeste utgavene) leverer på best effort prinsippet, helt greit syns jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...