Gå til innhold

Raskere over strømnettet

Anbefalte innlegg

Hva er rekkevidden på dette? Skulle tro det var lengre enn noen tynne TP-kabler. Er det ikke mulig å levere internettaksess over strømnettet - for eksempel i strøk der man har dårlige signaler over telefonnettet? Det kan jo f.eks kobles signalforsterkere i sikringsboksene frem til destinasjonssted, så må nå det kunne gå an å levere internett langt ute i grisegrendte strøk. Noen som har noen refleksjoner rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er aksess over stømkabler i noen land ned i EU hvertfall på forsøksstadiet. Problemet er at BPL (Broadband over powerline) støyer mye på radiofrekvenser. Dette gjør at NATO og radioamatører m.fl. som bruker disse frekvensene krever at støyen skal holde seg under gitte grenser.

Disse er vanskelig å få til og det er derfor ikke særlig utbredt ennå.

Problemet er at de prøver å få strømlinjene til å gjøre noe de ikke er designet for (de er nemlig laget for å brukes med 50Hz), derfor går mye av signalene ikke der de skal men stråler heller ut til omgivelsene.

Skulle man designe et slikt medium fra scratch ville man bruke en fiber, coax eller twisted pair og fiber kan man faktisk surre rundt kraftlinjene istedet for å støye ned mye av radiospekteret.

Progress is DOCSIS 3.0.

BPL is not progress - it is garbage.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Det er sant. Mellom store knutepunkt ser jeg absolutt at fiber er veien å gå. Men hva med små endepunkt langt ute i hutiheita? Her virker det jo mye mer fornuftig å kjøre internett signal (i mangel på bedre ord) gjennom strømnettet. Fra nærmeste stasjon i strømnettet m/fiber - forsterket mellom små trafostasjoner og sikringsbokser frem til en bolig. Vet ikke om jeg gjorde meg selv så forståelig nå men?

Og hvordan er det egentlig denne teknologien fungerer? 50Hz virker jo mildt sagt en smule lavt å bruke som bærefrekvens for et datasignal :wee:

Lenke til kommentar

Ja det bruker mellom 2MHz og 80MHz (eksperimentelle frekvenser).

Jeg skjønner godt at du mener det passer godt til 'last mile'.

Her er hva et radioblad i USA sier.

BPL has dwindled as a threat to Amateur Radio and radio spectrum due to improvements in technology, better competing technologies such as cable and fiber, and an overall lack of market acceptance.

Jeg tviler på at dette kommer i Norge. Fiber er langt bedre egnet for framtiden.

Triple play med TV og skikkelig bredbåndsinternett = fiber eller coax håper jeg.

I tillegg kan man etterhvert få store hastigheter over mobilnett og Wimax. Det blir helt sikkert 100Mbit trådløst om 4-5 år.

Lenke til kommentar

Det forstyrrer også på FM (87-108MHz), men det er enda kraftigere på lavere frekvenser. Konsortiumet som har Homeplug prøver å lage en ny standard for BPL, så får vi se om de greier å hoste opp en rask og støysvak løsning. Hvis du ser på grafen her så ser du at støyen nær en slik kraftledning er utrolige 60-70dB over bakgrunnsstøyen på landsbygda!

Det er bakgrunnstøyen ganget med 10.000.000.

BPL_ITU_dBm.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...