Mazeking Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvor kompakt og lite er det mulig å lage en stuepc/htpc med "standard" komponenter Dvs et kabinett det er mulig å kjøpe og man ikke må fram med sveiseapparat og vinkelsliper og lage det selv. Har tenkt til å kjøre mediaportal og stappe inn tunerkort med cam for canal digital kabel-tv samt et ATI HD kort så jeg kan kjøre lyd og bilde ut via HDMI. Hadde ikke tenkt å ha så mye disk i systemet med heller streame over nett. Det viktigste er at boksen ikke bygger så mye i dybden. Heller en "kort" men firkantet boks en en som er så lang/dyp at den nesten tipper ut av racket. Vurderer shuttle men ser at de fleste kabinettene er litt for dype. Plasserer gjerne PSU utenfor kabinettet hvis det hjelper på plassen. Kabinetter med Mini-itx standard finner jeg lite av. Vet heller ikke om de er kapable til å kjøre den hardwaren jeg skal ha inn. Skal sef også kunne spille av HD video helt smooth. Vet at panorering kan være en prøvelse for noen maskiner. Spilling er IKKE aktuelt på denne. Det har vi andre PC-er og ps3 til :-) Lenke til kommentar
NewGUY Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Kommer helt ann på hva slags HD skal du spille av. Skal du spille av de populære 1080p mkv filene, eller er det bare Blu-ray plater du skal spille av? https://prisguiden.no/product.php?productId=91028 Er nok hovedkortet du er ute etter, med dette så trenger du ikke noe ekstra skjermkort da det har innebygget skjermkort med HW-decoding (Obs! HW-decodingen fungerer ikke på mkv-filer med mindre de er laget på rett måte noe de fleste av de du finner på nettet ikke er). Du trenger med andre ord en relativt rask CPU også, og her oppstår problemet. Hovedkort med dette brikkesettet finnes så langt bare med AM2(+) sokkel, og AMD har pr dags dato ikke en god CPU til HTPC'er. Ghz er foreløbig viktigere enn antall kjerner. Har selv testet Phenom 9500@ca 2.6 Ghz med FFDShow, men den sliter med tunge scener, Intel E6300 og [email protected] klarer jobben. Du kan bruke enten CoreAVC for avspilling av MKV-filer, eller du kan bruke FFDShow, CoreAVC krever mindre resurser, men FFDShow gir litt bedre bilde. Med andre ord, det ultimate hovedkortet pdd er ett kort basert på 780G-brikkesettet til AMD, men det er mangel på gode CPUer til disse kortene enda, men det kan endre seg nå når de nye AMD CPUene kommer. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Kommer helt ann på hva slags HD skal du spille av. Skal du spille av de populære 1080p mkv filene, eller er det bare Blu-ray plater du skal spille av? https://prisguiden.no/product.php?productId=91028 Er nok hovedkortet du er ute etter, med dette så trenger du ikke noe ekstra skjermkort da det har innebygget skjermkort med HW-decoding (Obs! HW-decodingen fungerer ikke på mkv-filer med mindre de er laget på rett måte noe de fleste av de du finner på nettet ikke er). Du trenger med andre ord en relativt rask CPU også, og her oppstår problemet. Hovedkort med dette brikkesettet finnes så langt bare med AM2(+) sokkel, og AMD har pr dags dato ikke en god CPU til HTPC'er. Ghz er foreløbig viktigere enn antall kjerner. Har selv testet Phenom 9500@ca 2.6 Ghz med FFDShow, men den sliter med tunge scener, Intel E6300 og [email protected] klarer jobben. Du kan bruke enten CoreAVC for avspilling av MKV-filer, eller du kan bruke FFDShow, CoreAVC krever mindre resurser, men FFDShow gir litt bedre bilde. Med andre ord, det ultimate hovedkortet pdd er ett kort basert på 780G-brikkesettet til AMD, men det er mangel på gode CPUer til disse kortene enda, men det kan endre seg nå når de nye AMD CPUene kommer. Takk for svar. Det har ikke noen hast med dette prosjektet, men jeg tenkte det var greit å bruke litt tid på planlegging. Nå står jo våren snart for tur så for min del så venter jeg heller til høsten og går for 45 nm prosessorer hvis de er bedre til dette enn å sette opp en løsning nå som jeg blir misfornøyd med. Planen er å først og fremt bruke dette til mediastreaming over Gbit nettverk fra en filserver. Det er derfor viktig at den kan spille av alle typer mediafiler uten framdrops i panorering osv. På sikt så blir jeg vel nødt til å installere et tunerkort med CAM for CD-kabelnett og sonefri blurayspiller. Ser at Mediaportal også nå er i alpha/beta i en versjon 2. Blir spennende å se hva det byr på av utvidet funksjonalitet. I følge bloggen deres har de nå gått tilbake til directX for avspilling da de andre teknologiene de brukte (kjenner ikke hvilke) bød på en del problemer. Det som er litt viktig for meg å å kabinettet som hovedkortet skal sitte i minst mulig. Kjører gjerne med ekstern PSU hvis det er mulig. Får google litt på microatx og se hva jeg finner av små kabinetter. Med 2 pci-express porter ser jo dette kortet geniat ut i forhold til å sette på et ATI HD dekoderkott og et tunerkort (hvis de da kommer i PCI-Express)- Endret 6. mars 2008 av Mazeking Lenke til kommentar
NewGUY Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Ja, er mye spennende som skjer fremover nå. Venter selv på neste generasjon av mediasenter progamvare. - Mediaportal 2 - MeediOS - VMC Fiji (mer en oppdatering enn en ny versjon) Har selv testet MS XP MCE og Vista MC (begge med MyMovies), Meedio og Mediaportal, men er små ting med alle som gjør at jeg ikke er helt fornøyd. Micorsoft+MyMovies er best for film, men suger på TV-serier Mediaportal er best for TV-serier, men har mangler på film, og kjører nå Meedio som er en plass midt i mellom. Bedre på TV, men dårligere på film enn MS/MyMovies og Dårligere på TV men bedre på film enn Mediaportal. Endret 6. mars 2008 av NewGUY Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Meedio er død. Antar at du refererer til MeediOS konsekvent? MediaPortal har ellers en plugin som heter MyFilms. Vet ikke om den "fyller noen hull" siden du ikke skriver hva som mangler ... Lenke til kommentar
NewGUY Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Meedio er langt fra død, så nei, jeg snakker ikke om MeediOS. Den siste versjonen før oppkjøpet ble frigitt og det er fortsatt folk som arbeider med Plug-ins til programmet. Vet at MP har MyFilms, men foretrekker Meedio med MovieNight. Endret 7. mars 2008 av NewGUY Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Kikket litt på , og det så bra ut. Selv har jeg ikke mer store krav til slik. Den skal vise hvilken film det er - gjerne si litt om den (IMDB) og vide den med så god kvalitet som mulig. Hva annet trenger man? Lenke til kommentar
NewGUY Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Enkelhet er ett litt dårlig norsk ord, men simplicity som det så fint heter på engelsk, og beskriver det jeg ønsker. Forskjellen ligger først og frems i arbeidet med oppsettet. I Meedio setter man enkelt opp en import som automatisk kjører gjennom de utvalgte mappene og legger inn filmene med informasjon. Og såvidt jeg fikk med meg når jeg testet ut MP så måtte man først bygge opp databasen i ANT før man importerte denne i My Films/MP, men er mulig jeg gikk glipp av noe der. My Movies slår begge på dette området, greit nok at oppsettingen av databasen er semi-manuell, det går stort sett uten problemer. Og på toppen av dette igjen, så har den en ypperlig server/client oppbygging som gjør at den passer ypperlig om man har flere maskiner man ønsker å knytte den opp mot. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Og for de som ikke vil låse seg helt fast i Windows (selv om den snart dukker opp der også) så har vi jo XBMC for Linux som holder på å seile opp som en veldig bra outsider. Den har ikke opptaksfunksjon enda though. Vil påstå at XBMC har de lekreste skinnene og den beste skinningmotoren av alle de ovennevnte. Samt at mediabiblioteket til XBMC er av de bedre (med ferdig innebygde scrapere for IMDB, tv.com, thetvdb.com, amazon.com osv osv.) -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå