Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei , som tittelen sier er jeg nybegynner med Java , og det er også mitt første programmeringsspråk , og jeg har noen spørsmål.

1. Jeg sliter litt med å få kjørt fila i kommandovinduet (skal kompilere så jeg får en .class fil).

Er det noe spesielt sted jeg må legge den lagra kodingen min ?

Programmet heter EnkeltProgram , og når jeg prøver å kjøre > Javac EnkeltProgram.java i kommandovinduet får jeg bare fram : EnkeltProgram gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando , noen som kan hjelpe ? : ) takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker du linux? Hva skjer når du kun skriver javac?

Slik skal det ihvertfall gå for seg:

1: > javac EnkeltProgram.java

2: (Filen EnkeltProgram.class blir opprettet)

3: > java EnkeltProgram

Når jeg kun skriver javac kommer det opp at det ikke gjenkjennes som en ekstern eller intern kommando >_>

Jeg bruker windows xp, men når jeg kun skriver java kommer det opp en hel "meny" med kommandoer.

Har det noe å si hvor jeg har teksten som inneholder kodingen ?

Lenke til kommentar

finn ut om du har lastet ned jre eller jdk. jre har ikke javac.exe (cimpilern) bare java virtual machine og noen hjelpe programmer. Etter hva jeg husker ligger dette et sted c:\program files\java\jdk-xxx eller noe lignende.

Hvis du har development versjonen og du ikke får skrevet javac i kommandolinje modus er du nødt til å legge til dette i classpath på brukeren din. Se: http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/tooldocs.../classpath.html

i siste fall kan du spesifisere hele path'en til javac.exe typisk

c:\program files\java\jdk-xxx\javac.exe MittProgram.java

Lenke til kommentar
Når jeg kun skriver javac kommer det opp at det ikke gjenkjennes som en ekstern eller intern kommando
Da ligger ikke javac.exe i path-en din.

Finn ut om du har en fil som heter javac.exe. Det er den du må bruke for å kompilere. Hvis ikke du har den, last ned JDK fra sun.com.

Lenke til kommentar

Ja jeg brukder JDK , nå får jeg kjørt >javac EnkeltProgram.java , men .class filen blir ikke opprettet , istedet åpner jeg bare notepad fila der jeg har java'n (?) teksta. Jeg legger den ut så dere kan se om det er en feil iden >_>

public class ep {

public static void main(String[] args) {                      

System.out.println("Et kjent ordtak:");

String ordtak = "Øvelse gjør mester!";                     
   System.out.println(ordtak);
   int antallTegn = ordtak.length();                           

System.out.println("Ordtaket har " + antallTegn + " tegn.");  
 					} 
}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...