Gå til innhold

Nikon D40x, Raw og Jpeg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok... Men når man converterer senere blir det vell ca fine kvalitet? Om man konverterer på pcen etterpå?

 

Eller hva med en Nikon D80? Eller passer ikke denne en "ny" fotograf?

På PCen med Nikons programvare kan konventere til flere forskjellige kvaliteter. Nikon D80 er ett ganske godt kamera, men husk at det som du liker best å bruke selv. Og det er også veldig viktig med gode objektiverer for å få de beste bildene :)

Lenke til kommentar
Ok... Men når man converterer senere blir det vell ca fine kvalitet? Om man konverterer på pcen etterpå?

 

Du kan selv velge hvor hardt du skal jpg-komprimere (kvalitet) når du konverterer fra raw-format. Forskjellige konvertere har forskjellige løsninger, men jeg felles for dem alle er vel at du selv kan velge kvalitet.

Lenke til kommentar
Eller hva med en Nikon D80? Eller passer ikke denne en "ny" fotograf?

Den passer alldeles utmerket til en "ny" fotograf. Den "sitter" bedre i grepet også....

 

Jpeg Fine + RAW

Jpeg Basic + RAW

Jpeg Normal + RAW

 

Alle tre går fint med D80 :D

Endret av stapal
Lenke til kommentar
Eller hva med en Nikon D80? Eller passer ikke denne en "ny" fotograf?

Nikon D80 er et bedre kjøp enn D60 for en som vil ha full kontroll og bli en så dyktig fotograf som talentet tillater. Om du kjøper D80 først, så slipper du å oppgradere om et år når du har vokst fra D60'en din. Men: Pentax K10D er et bedre kjøp i samme prisklasse som D80, for K10D tåler mer juling og mer uvær og D80 har få unike fordeler overfor K10D (som jeg vet om, Nikonikere må gjerne korrigere meg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...