mrkorsnes Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Skal "forlik" i Forliksrådet bli loggført for eventuelt senere å kunne bli brukt som bevis ? Når det bli oppnådd "forlik" i Forliksrådet, fungerer dette som en "dom" som en har rett på blir fullbyrdet/satt ut i livet ? Min "motpart" i en husleietvist gikk nå med på å si opp leieforholdet. Forliket gikk ut på at han skulle sende meg en skriftlig oppsigelse innen 10 dager. Kan jeg stole på dette ? Hva kan/bør jeg gjøre dersom han bare ignorerer dette "besøket" i Forliksrådet? Og bør jeg eventuelt gjøre noe fort? Dvs har jeg eventuelt tidsfrister på meg? Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Skal "forlik" i Forliksrådet bli loggført for eventuelt senere å kunne bli brukt som bevis ? Når det bli oppnådd "forlik" i Forliksrådet, fungerer dette som en "dom" som en har rett på blir fullbyrdet/satt ut i livet ? Min "motpart" i en husleietvist gikk nå med på å si opp leieforholdet. Forliket gikk ut på at han skulle sende meg en skriftlig oppsigelse innen 10 dager. Kan jeg stole på dette ? Hva kan/bør jeg gjøre dersom han bare ignorerer dette "besøket" i Forliksrådet? Og bør jeg eventuelt gjøre noe fort? Dvs har jeg eventuelt tidsfrister på meg? Det var et utrolig merkelig forlik. Forliket går altså ut på at leietager skal si opp? Det er jo helt meningsløst. Forliket burde vært at han skal flytte ut innen en angitt dato. Avtaler bør helst være enkle å fullbyrde. Jeg er for trett til å vurdere om en slik avtale kan fullbyrdes, evt. hvordan den må tolkes. Det er også vanskelig å si noe konkret uten å ha sett avtaleteksten. Generelt: Hvis man inngår et rettsforlik i forliksrådet, har dette virkning som dom. Se særlig tvisteloven § 6-8, jf. § 8-2 annet ledd, jf. § 19-11. Rettsforlik kan tvangsfullbyrdes. I husleieforhold vil det praktiske være tvangsfravikelse, se særlig tvangsl. kapittel 13. Merk at ikke ethvert forlik i forliksrådet er et rettsforlik. Det må oppfylle vilkårene i § 19-11. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Det var et utrolig merkelig forlik. Ja, det må jeg si meg enig i. Hvor i verden vil man finne på slike forlik? Enten har trådstarter formulert seg litt feil eller forliket kan anses som mer dissensskapende enn resultatorientert løsning. Endret 11. mars 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Et slikt forlik fører bare til enda mer tivster og ressursbruk. Greit at du skal sende en oppsigelse innen 10 dager, men fortsatt så må du forholde deg til husleielovens regler for at oppsigelsen ska lvære gyldig. Dette innebærer at du må ta risikoen med å gå til sak hvis leier protesterer mot oppsigelsen. Man har også en tre måndersfrist som vil løpe først fra 1. april, hvis du sender oppsigelsen i mai. I realiteten betyr det at vedkommende først skal være ute i juni hvisa alt går på skinner. Ender dere derimot opp i forliksrådet igjen så vil det sikkert ta enda lengere tid. Nei, da er det bedre å sette en fast dato der vedkommende skal ha flyttet ut. Denne burde selvsagt være rimelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå