Audere Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Barnet vet ikke sitt eget beste. Visse valg må foreldrene ta inntil barnet er voksent nok. Jeg sier ikke at dette er et nødvendig valg, for barnet vil siden kunne bestemme seg for at det vil ta operasjon. men det er heller ikke noe gant i det. Ingen vil jo se ut som et adapterhode. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg skjønner at tungeoperasjoner etc. på barn med Downs kan øke livskvaliteten, fordi det gjør det lettere for dem å snakke. Og det forstår jeg godt at folk vil gjøre, men da snakker vi jo heller ikke om en skjønnhetsoperasjon. En "fordel" med Downs syndrom er jo nettopp at man har ganske tydelige ytre karakteristika som viser at man har sykdommen. Dette kan være greit i sosiale sammenhenger. Sånn sett vil man gjerne gjøre det vondt verre for ungene dersom man skjuler nettopp disse tegnene. Så å forandre på utseendet er jeg imot, men skjønner at man opererer tunge for å forbedre taleevne. Det ser jeg ikke på som "forkastelig" i det hele tatt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Det kan godt være at det er et poeng at det ikke vil hjelpe med operasjon, fordi da vil ikke folk forstå hvorfor de er unormale. Jeg tror faktisk at de med Downs kunne oppføre seg som normale mennesker, men jeg vet ikke nok om Downs til å si det sikkert. Uansett er argumentet om at vi ikke følger det naturlige, eller at barnet ikke får lov til å bestemme selv latterlig. Vi føler at vi har retten til å bestemme om et barn skal dø eller leve, men operere det får vi ikke lov til. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Forkastelig, nei! Det er jo kjempebra at barnet får muligheten til å se ordentlig ut! Man har ingen garanti for at plastikk-operasjonen forbedrer utseende da. Finnes det nok av eksempler på -- Om man bør utsette en med Downs Syndrom for denslags hazard-spill, er vel høyst diskutabelt. Har de ikke hatt problemer før, så får de det i alle fall da Endret 11. mars 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Dette er jo mennesker som har tatt operasjonene til det helt ekstreme, og antageligvis har flere enn en omfattende operasjon. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Plastisk kirugi er kommet til et stadie hvor en profesjonell, dyktig kirurg ikke vil gjøre skade slik de bildene, som er resultat av alt for mange operasjoner, der en del av dem var mislykket. Mastema: Rent kosmetiske operasjoner øker livskvalitet, det finnes det utallige eksempler av. Damen som fikk ansiktet bitt av av en hund var en stor sak for noen år siden, hareskåroperasjoner er helt vanlig og en del brannskader blir fikset på. Dette er ikke fordi de ikke hadde klart å leve uten operasjonen, men fordi så mye av livskvaliteten er aksept og selvtillit og hvordan man fungerer i samfunnet. That being said, så er jeg enig i det Smårips sier. Utseendet til en med Downs er ikke det som skiller dem ut fra samfunnet, det er det mentale - slik sett er det greit at utseendet fungerer som en indikator, slik at man ikke ender opp i en situasjon hvor man behandler en med Downs helt likt en som ikke har det, noe som kan skape en del problemer. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Dette er vel opptill den enkelte forelder å bestemme? Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 For et samfunn vi lever ikke. Skjønner virkelig ikke at foreldre i det hele tatt tenker tanken på å gjøre ungen sin med downs "penere", når jeg tviler på at de oppfatter seg selv som stygge. Dette må i såfall være ytterst sjeldent. Nei. TVI! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Opp til hver enkelt forelder å bestemme ja, men så spørs det hva slags typer plastiske kirurger som vil være villige til å gjennomføre slike typer inngrep. Jeg vil tro at en del vil være skeptiske til å utføre inngrep som kamuflerer den mentale sykdommen som siden utseendet vanligvis, som tidligere nevnt er en sosial buffer, og inngrepene ikke gir noen funksjonell forbedring (som tungeoperasjonene). I tillegg er det en del fysiske forskjeller på dem med Downs syndrom på innsiden også, og dersom man kamuflerer disse kan det også være farlig dersom man f.eks. kommer ut for en ulykke etc. Det brukes som et argument at utseendet blir et problem for dem senere (leste en som mente det skulle bli et problem i senere jobbsøking, bla) men da må man kanskje ha i bakhodet at en person med Downs syndrom ikke vil konkurrere med "vanlige" folk om jobber uansett, og da faller dette argumentet på sin egen urimelighet. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Mastema: Rent kosmetiske operasjoner øker livskvalitet, det finnes det utallige eksempler av. Damen som fikk ansiktet bitt av av en hund var en stor sak for noen år siden, hareskåroperasjoner er helt vanlig og en del brannskader blir fikset på. Dette er ikke fordi de ikke hadde klart å leve uten operasjonen, men fordi så mye av livskvaliteten er aksept og selvtillit og hvordan man fungerer i samfunnet. Hareskåroperasjoner er ikke rent kosmetiske operasjoner siden hareskår ofte fører til både tale og spiseproblemer. Uansett, envher operasjon på små barn, spesiellt så små som det er her snakk om, skal etter min mening kun foregå om det er tungtveiende medisinske grunner til det. Operasjoner som skjer fordi forelderene ikker her hlet fornøyd med utseende til barnet er helt forkastelig. Om denne personen selv velger en kosmetisk operasjon når han er myndig skal ikke jeg legge meg opp i det, men han kan ikke foreta noe selvstendig valg akkurat nå. Om en synes at foreldre skal kunne opere på sine barn som de selv lyster kan vi like godt bygge en omskjæringsklinikk først som sist, og kanskje innføre barneavdelinger på tatvoringssjappene. Endret 11. mars 2008 av Mastema Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Dette er jo mennesker som har tatt operasjonene til det helt ekstreme, og antageligvis har flere enn en omfattende operasjon. var forsåvidt ekstreme eksempler ja (Joan Van Ark + Jocelyn Wildenstein) har blitt styggere og styggere for hver gang de har belastet Visa-kortet Men, hvis kirurger greier å ødelegge ansikter som var pene i utgangspunktet, er det da ikke fare for at de kan rote det enda mer til med "kompliserte ansikter" som hos de med Downs? Noen vil kanskje si at sluttresultatet kun kan bli bedre/penere, siden de er "stygge" i utgangspunktet, men det er i alle fall ikke jeg overbevist om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Om en synes at foreldre skal kunne opere på sine barn som de selv lyster kan vi like godt bygge en omskjæringsklinikk først som sist, og kanskje innføre barneavdelinger på tatvoringssjappene. Å lemleste små barn er da helt uproblematisk i vesten, så lenge vi holder oss til guttene Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Om en synes at foreldre skal kunne opere på sine barn som de selv lyster kan vi like godt bygge en omskjæringsklinikk først som sist, og kanskje innføre barneavdelinger på tatvoringssjappene. Å lemleste små barn er da helt uproblematisk i vesten, så lenge vi holder oss til guttene Siden det tydeligvis er helt greit å opere på barna sine uansett hva det gjelder ser jeg ikke hvorfor det skulle være problematisk å gjøre det på jentene også. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Men, hvis kirurger greier å ødelegge ansikter som var pene i utgangspunktet, er det da ikke fare for at de kan rote det enda mer til med "kompliserte ansikter" som hos de med Downs? Legene som opererte på disse ekstremtilfellene var sannsynligvis ikke helt enig i hva kunden ønsket, men gjennomførte likevel operasjonen, da det ikke er legen som skal bestemme hvordan kunden skal se ut. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Men, hvis kirurger greier å ødelegge ansikter som var pene i utgangspunktet, er det da ikke fare for at de kan rote det enda mer til med "kompliserte ansikter" som hos de med Downs? Legene som opererte på disse ekstremtilfellene var sannsynligvis ikke helt enig i hva kunden ønsket, men gjennomførte likevel operasjonen, da det ikke er legen som skal bestemme hvordan kunden skal se ut. Bull, en plastisk kirug er ikke forpliktet til pumpe inn tonnevis av silikon inn folk. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Men, hvis kirurger greier å ødelegge ansikter som var pene i utgangspunktet, er det da ikke fare for at de kan rote det enda mer til med "kompliserte ansikter" som hos de med Downs? Legene som opererte på disse ekstremtilfellene var sannsynligvis ikke helt enig i hva kunden ønsket, men gjennomførte likevel operasjonen, da det ikke er legen som skal bestemme hvordan kunden skal se ut. Bull, en plastisk kirug er ikke forpliktet til pumpe inn tonnevis av silikon inn folk. Det var ikke det jeg påstod, så sånn sett er vi enig. Det jeg sier er at de gjør som de får beskjed om, altså opererer de Michael Jackson sin nese når de selv vet at den ser helt jævlig ut, fordi han selv ba om det. Det var ikke kirurgene som ødela nesen hans, det var han selv som ikke var fornøyd og hele tiden skulle ødelegge den. Derfor vil ikke det som har skjedd med ekstremtilfellene skje med disse barna, da (forhåpentligvis) vil ikke foreldrene ødelegge dem gjennom mangfoldige operasjoner, men bare de som anbefales og som legen ser på som forsvarlige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Plastiske operasjoner kan gå åt helvete like mye som alle andre operasjoner. Det er på ingen måte noen garanti for et perfekt resultat, og komplikasjoner kan oppstå, men det er faktisk sjansen man tar når man legger seg under kniven. Sjansene går selvfølgelig også da opp mye mer når man gjør det mange ganger. Skrekkeksemplene på plastisk kirurgi faller ofte under sistnevnte kategori, og er gjerne knyttet opp til noe psykisk rusk. Selvfølgelig skal en plastisk kirurg med etikk og moral i behold da avvise denne pasienten, og det gjøres også i mange tilfeller. Men vil man det nok, går man til kirurger helt til en av dem sier ja. Eller reiser på kirurgi"ferie" til et land der de ikke er så nøye på det. Lenke til kommentar
Crex Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Ja. Hvilken rett har foreldrene til å bestemme hvordan barnet deres skal se ut? Har barnet ingen rettigheter selv? Og hvorfor skal det være opp til foreldrene og legene å definere hva som er vakkert; kommer ikke det an på øyet som ser? ok hvis du skal velge om du vil se ut som en med downs eller en som er mer normal (ikke slemt ment mot folk med downs) hva ville du valgt? Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Ja. Hvilken rett har foreldrene til å bestemme hvordan barnet deres skal se ut? Har barnet ingen rettigheter selv? Og hvorfor skal det være opp til foreldrene og legene å definere hva som er vakkert; kommer ikke det an på øyet som ser? ok hvis du skal velge om du vil se ut som en med downs eller en som er mer normal (ikke slemt ment mot folk med downs) hva ville du valgt? Idioteque er antageligvis myndig og istand til å velge om hun/han vil ta en plastisk operasjon, et barn med Downs er ingen av delene. Lenke til kommentar
Crex Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 nei... det var bare en måte å si at alle ville egentlig valgt å ta plastisk kirurgi da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå