Gå til innhold

Vil skjønnhetsoperere Downs-barn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmmm dette er noe som kan slå begge veier, har både noe positivt og negativt. Jeg er litt delt ang. denne saken selv, men jeg tror det kan føre til mye mindre mobbing hvertfall.

Mener du at folk skal ta operasjoner for å unngå mobbing? Er du fullstendig sinnsyk?!?!??!? Hvis det er noen som burde under kniven så er det mobberen, en lobotomi hadde gjort susen! Jeg er fullstendig uenig i dine meninger om den saken!

Lenke til kommentar

Dobain: Det folk snakker om her er gjennomførbare tanker om at enkelte utsatte skal få operere seg til bedre utseende og bedre selvtillit. Det du snakker om er urealistisk og tåpelig og helt umulig å gjennomføre, for ikke å snakke om ulovlig og uetisk. Har du ikke noen konkrete løsninger, noen gjennomførbare alternativ? Noe litt mer saklig?

Lenke til kommentar
Hmmm dette er noe som kan slå begge veier, har både noe positivt og negativt. Jeg er litt delt ang. denne saken selv, men jeg tror det kan føre til mye mindre mobbing hvertfall.

Mener du at folk skal ta operasjoner for å unngå mobbing? Er du fullstendig sinnsyk?!?!??!? Hvis det er noen som burde under kniven så er det mobberen, en lobotomi hadde gjort susen! Jeg er fullstendig uenig i dine meninger om den saken!

DET har jeg aldri sagt haha. Jeg mener at hvis de med downs syndrom vil få litt bedre liv og har mulighet til å ta dette valget selv, så vær så god. Mobbingen av kun et eks. Mobbing er helt patetisk naturligvis, jeg har selv ved flere tilfeller stoppet det når jeg kunne.

Endret av SynSwitch
Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert barnet blir direkte lykkeligere men hvis foreldrene vil ha et pent barn, så vil de sannsynligvis være bedre med det. Selv om det er dumt at man skal gi plastisk kirurgi til Downs-barn tror jeg egentlig ikke at barnet tar så veldig mye skade av det. Kanskje litt kjipt å gå med bandasje noen uker men hvis foreldrene gir henne mer omsorg, tror jeg det veier opp.

hva hvis foreldrene dine hadde egentlig ønsket seg ei kinesisk jente når du ble født. Hadde du likt det hvis de hadde kappet av deg kuken og sydd sammen øynene dine? Eller hadde du foretrukket å vært den du er?

Nei, det hadde ikke vært noe greit. Så har vel akkurat kjønnsoperasjon lite å gjøre med å få noen til å se normale ut. Man MÅ ikke være kvinne for å være normal vet du ;) Men om jeg hadde hatt en stygg nese og mamma og pappa hadde operert den hadde jeg satt stor pris på det.

Foreldrene er jo åpenbart forfengelige. Om de vil operere barnet gjør det neppe skade på barnet. Hvis de ikke tåler å ta i et stygt barn, er det vel greit at de får et pent et de faktisk gidder å ta i?

Om de med Downs opererer seg eller ikke tror jeg er et fett for dem, og de fleste foreldren bryr seg vel lite om hvordan barnet ser ut. Men det fins unntak, og hvis de har midler til å fikse problemet, hvorfor ikke?

INGEN fortjener å bli mobbet. Om de kan rette på det fra tidlig alder, hvorfor ikke? Og mobbere er ikke alltid rent onde mennesker som drømmer om å ødelegge jorda med en super-laster, ofte vet de ikke selv at de mobber.

Lenke til kommentar
Dobain: Det folk snakker om her er gjennomførbare tanker om at enkelte utsatte skal få operere seg til bedre utseende og bedre selvtillit. Det du snakker om er urealistisk og tåpelig og helt umulig å gjennomføre, for ikke å snakke om ulovlig og uetisk. Har du ikke noen konkrete løsninger, noen gjennomførbare alternativ? Noe litt mer saklig?

Når ble lobotomi ulovlig? Det blir jo praktisert den dag i dag, så sånn er det med den saken. Hvorfor skal det være urealistisk og tåpelig og helt umulig å gjennomføre lobotomi på en som ikke passer inn i samfunnet (mobberen), når det har blitt/blir gjort på så mange andre. Det er jo vel så komplisert å ta plastisk kirurgi på folk med downs syndrom.

Er det hvordan samfunnet vil reagere du tenker på (for det hadde jo ikke blitt et ramaskrik om foreldre begynte å endre utseende på sine kjære små :hmm: )?

Jeg synes det like tåpelig å operere barn med downs syndrom som ikke har noe de skulle ha sagt, så lenge det ikke er fare for liv og helse. La de ta det valget sjøl når de blir eldre!

Lenke til kommentar

Lobotomi er forbudt i en rekke land, og ville vært det i enda flere hvis det var noen som ennå praktiserte det i sin opprinnelige betydning. Men det har vi ikke gjort på 30-40 år her i landet. Psykiaterne kom rett og slett et lovforbud i forkjøpet og sluttet med det av egen fri vilje. De lobotomerte, det vil si de som fortsatt var i live, fikk vel erstatning fra staten mange år senere. Det er vel et signal om at politikere og helsevesen mente det var galt, og neppe kommer til å innføre det på nytt...

Edit: Hvor er det lobotomi praktiseres den dag i dag?

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Edit: Hvor er det lobotomi praktiseres den dag i dag?

Geir :)

Rundt tusenårsskiftet (siste altså) ble det i hvert fall gjennomført et lite antall kapsulotomi-operasjoner i Sverige. Hvorvidt det eksisterer en lignende praksis i Sverige i dag skal jeg ikke si for sikkert, men det har i hvert fall blitt utført i overkommelig fortid.

Man kan vel også merke seg at kapsulotomi ikke er det eksakt samem som lobotomi, men flere regner dette som en moderne variasjon.

;)

EDIT: Fant en liten link på evnet, utdatert som fy, men det får gå:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/09/22/220176.html

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Jeg har en del med barn med Downs Syndrom å gjøre og de fleste har aldri vist noen tegn på dårlig selvtillit eller lav livskvalitet, snarere tvert imot. Barn og voksne med Downs Syndrom mangel på/lave forståelse på enkelte ting (som dette kroppshysteriet) kan være deres velsignelse. Selvsagt så er alle forskjellige og da spesielt på hvor langt de har kommet mentalt (en voksen kan gå opp til en 14-16 åring, men går opp og ned etter situasjonen).

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt dette med at det er med tanke på barnets beste man gjør dette.

Har dere møtt et barn med downs? Det er få som er så lykkelige som de.

Eneste grunnen foreldrene kan ha til dette er at de ikke ønsker et "stygt" barn, og det er forkastelig.

Lenke til kommentar

Denne saken representere hvordan "moral-idioter" ser livet.

For det første føder de et samfunnsbyrde, som var, absolutt unødvendig.

Jada! :closedeyes: De er like verdt og de er mennesker. (argumenten)

Med dette, ta de ikke "det naturlige" inn som faktor. Mao: rent religiøs-svada.

Nå vil de "operere" disse fortapte fosteret, bare for å tilpasse våres menneskelige idealer?

Ironiet er så tykt og dypt at man drunker i det.

Dette er samme grupper folk som er imot abort, men for krig.

"Religiøse moral idioter", eller på godt amerikansk: "Ultra Conservative"

Someone EDUCATE THESE PEOPLES!!!

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
ang om en person med downs er smart eller ikke:

Jeg ville ikke spillt sjakk med en for å si det sånn

finnes mange typer intelligens da.

du har jo f.eks autister.

Kim Peek er en type autist, som går under betegnelsen multi savont.

Han leser 1 side med hvert øye når han leser, leser alt lynraskt og husker 98% av det han har lest for resten av livet.

denne karen kan det meste.

men kan han kle seg el lage mat? nei

faren hans i 80 åra må gjøre alt for han.

karen er utrolig smart, men samtidig veldig dum, kommer helt ann på hvordan du ser på det.

så kan godt være en person med downs er dreven i sjakk, men det betyr ikke at han nødvendigvis er smart.

Autister er ikke super intelligent.

Deres hjerne er "feilkoblet" til en hvis spesialitet.

Akkurat som en blind person har utrolige høresans. Er de superduper til å høre da?

Samtidig sier jeg ikke, at de er dum, intelligent tilbakeholdt som de med downsyndrom.

Men dessverre, lever autistene i en "twilight zone" av definert intelligens.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Er det noen som forstår hva vaio babler om?

On topic: Ser virkelig ikke poenget med at man skal operere Downs syndrom barn. Gi meg et godt argument på at det er behov for det.

Jeg skjønte det heller ikke helt :p

Men tror det går på at han tror det er "multi-moralister" (de som er i mot abort å syke barn) som ønsker å skjønnhetsoperere downs-barn, og at dette er dobbeltmoralskt. (Riktig vaio? :p)

Eller så var det bare masse rare ord.

Jeg er forøvrig både en "multi-moralist", altså jeg er mot å abortere syke barn, og jeg mener det er helt idiotisk å skjønnhetsoperere barn med downs. Det er ihvertfall ikke av hensyn til barnet man gjør det.

Lenke til kommentar
Men tror det går på at han tror det er "multi-moralister" (de som er i mot abort å syke barn) som ønsker å skjønnhetsoperere downs-barn, og at dette er dobbeltmoralskt. (Riktig vaio? :p)

Eller så var det bare masse rare ord.

Vet du hva.. Du er en geni!!! Du forsto faktisk norsken min.... Whoaa! :thumbs:

Riktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...