Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva skjer når man skatter for mye?

Gjest Slettet+1374861

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1374861

Er ganske fersk på reglene for skatt og ulike scenarier du kan havne i her.

Uansett, spørsmålet mitt går på å skatte for mye. Jeg har en følelse av at mange skatter for mye fordi en smell svir værre enn å få igjen penger senere.

Men hva skjer med pengene du får igjen? Si at jeg skatter 5000kr for mye iløpet av 2008. Får jeg da 5000kr i 2009?

For i utgangspunktet så er jo det ett tap, i og med at man kunne regnet med renter på den samme summen.

Håper noen har ett godt svar på dette. Renteprosenter, konsumprisindeksen og lignende er vel muligens aktuelle ting her? Alle svar er velkomne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg meiner du taper eventuelle renter på det du får på restskatt ja, men med mindre det er snakk om store bedrifter eller inntekter er det ikkje noko stort tap. Det er betryggande å vite at du får igjen penger snarane enn å måtte betale. Det eri tillegg på sommaren, då er det godt med nokre ekstra kroner.

For min del betaler eg eit par prosent over det eg skal, om det går litt i pluss eller minus betyr ikkje så mykje for min del sidan eg har ganske god økonomi. Hadde eg derimot telt på knappane kvar månad ville eg unngått ein skattesmell. Betre å betale litt for mykje kvar månad og få igjen enn å betale for lite og måtte betale fleire tusen på ein gang neste år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Hmm okay... Hadde vert greit om noen andre kunne verifisere?

For folk flest så blir det vel lite om å gjøre hvis man skulle tape det ja... Men det er jo enkelte som slår til med 50% og får tilbake en haug, da kan det jo utgjøre noe, selvom man naturligvis blir glad over å få en haug med penger når sommeren kommer.

Sånn ut fra konsumprisindeksen så ser jeg jo at en øke iløpet av ett år ikke utgjør mer en 0.8%, som er helt ubrukelig, men ved å ha det i banken kunne man jo forventet vertfall 3,5% rente, om ikke mer.

Lenke til kommentar

Og for de som ikke gidder å trykke på linken å lese der, kan jeg fortelle at de 5000 kronene dine blir utbetalt med et tillegg på 3,6% rente p.a.

Forstår jeg det riktig får du da cirka halvparten tillagt utbetalingen ettersom at du bare får renter for halvåret fra 1/1 - 31/6.

Lenke til kommentar

Litt småtragisk rente. :-(

For min del blir det 360,- i avkastning på lånet mitt til staten. Men det er uansett ikke så mange kronene, hadde fått ca. 240 ekstra dersom de hadde stått til 6% rente det halvåret.

*mumle noe om å ikke gjøre samme feilen i år*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...