Gjest medlem-128014 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvilke våpen kan du kjøpe uten våpenkort/godkjennelse fra lensmann? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvilke våpen kan du kjøpe uten våpenkort/godkjennelse fra lensmann? paintball gæver. aitsoftgevær luftgevær. and thats about it Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 du kan også kjøpe våpen laget før 1885 så lenge de nettopp er det. du kan ikke kjøpe moderen replikaer av disse våpnene uten våpen kort Lenke til kommentar
havfal Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 du kan også kjøpe våpen laget før 1885 så lenge de nettopp er det. du kan ikke kjøpe moderen replikaer av disse våpnene uten våpen kort Må de ikke da være plomberte? Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 du kan også kjøpe våpen laget før 1885 så lenge de nettopp er det. du kan ikke kjøpe moderen replikaer av disse våpnene uten våpen kort Må de ikke da være plomberte? Nei, men pistoler må være fra 1878 eller tidligere IIRC. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 ja det er noe sånt. reglene er helt idiotiske, du kan kjøpe en Winchester lever action uten problemer så lenge den er orignal, men å kjøpe en replica munnlader trenger man våpenkort for, helt tullete. men vet ikke hvordan det er å få ammo til det. tviler på at du bare kan gå inn å kjøpe ammo til våpenet uten noen tilatelser. disse våpene bruker svart krutt og tåler ikke det høyere trykket fra moderne krutt. så du trenger egen ammo til dem Lenke til kommentar
Gunslinger Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Hvilke våpen kan du kjøpe uten våpenkort/godkjennelse fra lensmann? paintball gæver. aitsoftgevær luftgevær. and thats about it pil og bue og sprettert hehe Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 pil og bue og sprettert hehe FOR 1963-01-25 nr 9722: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon: § 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1 Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter. [...] Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 jeg fant nettop ut at jeg har brutt noen regler... Lenke til kommentar
langkaas Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 jeg fant nettop ut at jeg har brutt noen regler... Hvem av reglene har du brutt? Lenke til kommentar
Xpi Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 jeg fant nettop ut at jeg har brutt noen regler... Et lite gullkorn der. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 jeg fant nettop ut at jeg har brutt noen regler... Hvem av reglene har du brutt? Han brøt regelen Hans! Hvem regel? Gå å legg deg, det heter hvilken. Uansett så er reglene helt fine slik de er. Hvis man vil ha en replica munnlader som du snakker om så hvorfor ikke bare søke da? Er lite problemer å få gjennom denne. Lenke til kommentar
langkaas Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 jeg fant nettop ut at jeg har brutt noen regler... Hvem av reglene har du brutt? Han brøt regelen Hans! Hvem regel? Gå å legg deg, det heter hvilken. Uansett så er reglene helt fine slik de er. Hvis man vil ha en replica munnlader som du snakker om så hvorfor ikke bare søke da? Er lite problemer å få gjennom denne. Oy sorry for at jeg skreiv feil.. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Er det mulig å få godkjennelse fra onkel til å kjøpe hagle dersom man er voksen men ikke har avlagt jægerprøven? Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Er det mulig å få godkjennelse fra onkel til å kjøpe hagle dersom man er voksen men ikke har avlagt jægerprøven? hagle til jakt: Nei, ikke med mindre du har vært registrert i Jegerregisteret før det kom krav om jegerprøven. Men er du medlem i en skytterklubb og skyter der, kan du få kjøpt hagle til konkurranse. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Hmm... Det har seg nemlig sånn at jeg bare er 16 og skal "kjøpe" hagle. Min far/mor er ikke jegere, men min bror er. Cluet er at han bor i Oslo og jeg bor rundt Bergen. Dermed er det ingen måte jeg kan få hagle og ta den med på skytebanen og trene? Det blir jo litt kjedelig å ikke kunne prøve haglen min før jeg skal på jakt i høst. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hmm... Det har seg nemlig sånn at jeg bare er 16 og skal "kjøpe" hagle. Min far/mor er ikke jegere, men min bror er. Cluet er at han bor i Oslo og jeg bor rundt Bergen. Dermed er det ingen måte jeg kan få hagle og ta den med på skytebanen og trene? Det blir jo litt kjedelig å ikke kunne prøve haglen min før jeg skal på jakt i høst. Du kan låne hagla til broren din i inntil 4 uker med en skriftlig bekreftelse, men noe annet blir vanskelig. Om han har hagle selv fra før, får han heller neppe tillatelse til å kjøpe en til, og så deretter selge den videre til deg når du har tatt jegerprøven -det er relativt strengt på å få tillatelse til å eie flere våpen med samme bruksområde\kaliber.. Lenke til kommentar
lolidude Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hvilke våpen kan du kjøpe uten våpenkort/godkjennelse fra lensmann? paintball gæver. aitsoftgevær luftgevær. and thats about it pil og bue og sprettert hehe Sprettert er da ulovelig? Lenke til kommentar
langkaas Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hvilke våpen kan du kjøpe uten våpenkort/godkjennelse fra lensmann? paintball gæver. aitsoftgevær luftgevær. and thats about it pil og bue og sprettert hehe Sprettert er da ulovelig? Ja trur faktisk det er det Lenke til kommentar
Jaukim Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Til trådstarter: Meld deg på jegerprøven, da får du samtidig vite nyttige ting om sikkerhet og våpen, du kan søke om hagle til rypejakt fks, og når du er 16 må foreldrene skrive under på våpensøknaden får å få dispensasjon fra 18-årsregelen. Jeg er 17 nå og har selv 3 våpen, to rifler og en hagle, disse fikk jeg før jeg ble 17. Les gjennom denne siden og linkene som ligger der, http://kammeret.no/viewtopic.php?f=8&t=78, og registrer deg på kammeret.no og spør der. Les på lovene slik at du forstår deg på sikkerheten og lovene. Endret 29. mai 2008 av Jaukim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå