Gå til innhold

Sniktitt på Gran Turismo 5 Prologue


Anbefalte innlegg

Nå er det jo så absolutt multiplayer på GT5: Prologue. Racingfølelse handler også om det visuelle, og der er LFS ganske langt bak GT5, gitt.

Man vil aldri få samme teamspirrit og community i et racing spill på konsoll som man kan få med en simulator på PC. Se bare på Forza Motorsport 2 og hvordan det er å kjøre online der.

Er man uheldig å kommer borti en, så får man denne personen i hundre og helvete i ræva etterpå. Kan nesten sammenligne oppførselen der som i Counter Strike.

90% av folket som kjører der kan heller ikke generelle racing regler, så her bruker man biler for å holde seg på veien, for å bremse. Man roper gjerne av full røst også igjennom voice communication. Så for min del. Nei takk.

 

Får da håpe at GT5 communitiet vil være litt annerledes. Men jeg har mine tvil.

Spillet blir jo laget som folk sier, for allmen. Det blir rett og slett for mange folk som spiller det for at det skal kunne ha et godt community.

 

Når det gjelder det visuelle så tar jeg heller LFS grafikk over GT grafikk når det vil gi meg dobbelt så mange spillere online samtidig.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er snakk om to VELDIG forskjellige spill, og jeg liker BEGGE deler. GT-serien er uansett mange hakk over NFS og slikt, om ikke på linje med LFS, dette såklart FYSIKKmessig. Visuelt sett, og som en totalopplevlelse er det veldig annerledes, og GØY! :)

Spillene har litt forskjellige mål; LFS prøver å gjengi racing mens GT serien skal være gøy å spille. Jeg tror ikke du vil få skikkelig fysikk i GT noengang fordi det faktisk blir mindre moro for de fleste spillerene.

 

Der er usannsynlig vanskelig å kjøre fort med f.eks en formel 1 bil. Grensen for gasspådrag er syltynn og det er svært lett å bomme på en nedbremsing. Dersom GT serien skulle innføre reéll fysikk ville spillet rett og slett blitt for vanskelig for folk som ikke spiller mye.

 

Det å utvikle fysikken for de få som ønsket det (meg blant annet) vil ikke lønne seg økonomisk fordi det hadde kostet for mye i utviklingstid.

 

Men syns du det er gøy å spille GT så er det fint for deg og for de som lager det. Jeg syns LFS er morsommere og da har vi det moro begge to. :)

 

Tingen er jo at de kunne ha laget fysikken på høyde med LFS sin, for så å sette på hjelpemidler og lignende for folk som ikke får dette til ordentlig. Da hadde GT vært et konge spill verdig den tittelen utviklerne bruker for å selge spillet.

Lenke til kommentar
det virker som om hele denne diskusjonen starta pga utsagnet "the real driving simulator". jeg (og sannsynligvis de fleste andre her også) er enig i at det er litt missvisende, men det er få spill som er bedre på dette, og de selger mye dårligere. og når var det sist et spil kom ut uten en kommentar som ikke var misvisende?

Ja, og det var vell egentlig hele greia. "The real driving simulator" passer rett og slett ikke til GT serien.

 

Godt at du er enig, men det er faktisk andre som påstår at dette spillet ER "The real driving simulator" og da er det jo klart at folk som vet bedre reagerer.

jeg er enig i det ja.

 

om du vet bedre er er kanskje å ta litt i, men at du har dine meninger er helt greit.

Regner da med at du har testet andre spill som faktisk da er å regnes som en racing simulator slik at din mening veier litt tyngre enn min?

jeg har vært borti rfactor og lfs ja, men ikke mye. det jeg egentlig mente var at uttrykket "folk som vet bedre" kan fort tolkes som drittslenging til de som ikke mener det samme som deg. derfor er det ofte bedre å formulere det i en annen rettning.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Nå har jo GT levd en del lenger enn LFS da. Ikke rart det er bedre.

Hva er det du snakker om? På forrige side så viste du ikke hva LFS var engang. Les tråden og prøv spillene det er snakk om før du uttaler deg.

 

jeg har vært borti rfactor og lfs ja, men ikke mye. det jeg egentlig mente var at uttrykket "folk som vet bedre" kan fort tolkes som drittslenging til de som ikke mener det samme som deg. derfor er det ofte bedre å formulere det i en annen rettning.

Det var da på ingen måte for å være "slem". Det var bare fakta. Spør en hvilken som helst person som faktisk har brukt litt tid på å sette seg inn i div. racing simulatorer og han/hun vil si det samme som meg.

 

Søk etter "Racing Simulator" på Wikipedia f.eks. så vil du finne endel spill, men GT serien er ikke blandt dem.

Lenke til kommentar

Satt i går og kjørte GT5:Consept og LFS om hverandre. Det er en forskjell, helt klart - men jeg tror dere som ikke har prøvd GT5 enda, skal vente litt med å uttale dere for skråsikkert. Jeg har ikke selv prøvd GT4, men antar at GT5 har lagt listen mye høyere når det kommer til fysikk.

 

Jeg tror jeg kommer til å spille GT5 mer når det blir sluppet, enn LFS. :-)

Lenke til kommentar
Nå har jo GT levd en del lenger enn LFS da. Ikke rart det er bedre.

Hva er det du snakker om? På forrige side så viste du ikke hva LFS var engang. Les tråden og prøv spillene det er snakk om før du uttaler deg.

 

jeg har vært borti rfactor og lfs ja, men ikke mye. det jeg egentlig mente var at uttrykket "folk som vet bedre" kan fort tolkes som drittslenging til de som ikke mener det samme som deg. derfor er det ofte bedre å formulere det i en annen rettning.

Det var da på ingen måte for å være "slem". Det var bare fakta. Spør en hvilken som helst person som faktisk har brukt litt tid på å sette seg inn i div. racing simulatorer og han/hun vil si det samme som meg.

 

Søk etter "Racing Simulator" på Wikipedia f.eks. så vil du finne endel spill, men GT serien er ikke blandt dem.

Jeg bare antar at siden det er ett online spill og det ikke fantes internett tror jeg når Gran Turismo en var så tenker jeg det sånn. Hvorfor er liksom LFS så mye bedre enn GT?

Lenke til kommentar
Jeg bare antar at siden det er ett online spill og det ikke fantes internett tror jeg når Gran Turismo en var så tenker jeg det sånn. Hvorfor er liksom LFS så mye bedre enn GT?

Hæ? Så siden Gran turismo fantes før LFS så er altså Gran Turismo bedre?

Hvor ligger logikken i det? Fantes det ikke internett når GT kom ut? Altså i 1997?

 

Gammal er du?

 

Messo: Du som har fått testet begge spillene, hva er "forskjellig"?

Lenke til kommentar
GT er ikke noe dårlig spill.

Jeg synes toern er veldig gjennomført og jeg kaller denne serien original bilserie i forhold til NFS og det der.

Har jeg noensinne sakt at GT er et dårlig spill?

Denne diskusjonen har handlet om spillets fysikk og uttalelsene til spillutviklere og spillanmeldere om at dette er "the ultimate driving simulator" noe jeg (med fler) sier meg totalt uenig i.

Lenke til kommentar
Ja, delvis enig men jeg har ikke noe problemer med at GT kaller seg det da.

Nei det er jo klart, du har jo ikke testet noen racing simulator heller.

 

Det blir vell det samme som shampoo reklamene som reklamerer for vitamin q-tips som kloner håret slik at man får en svær og flott manke. Uttalelser som bare er sprøyt som er der for å selge produktet.

Lenke til kommentar

Har testet LFS og Rfactor nå. Likte LFS.

Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive forskjellen mellom gt5p og lfs.

Men lfs krever endel høyere presisjon av føreren enn gt5p. Men jeg syns gt5p er bedre til å formidle til spilleren hva som skjer med bilen. Er bilen iferd med å overstyre f.eks. merker man dette før i gt5p enn lfs. Men det kan jo ha med instillinger på bilen og ratt å gjøre.

 

Uansett GT5p/gt5 blir et glimrende spill, gleder meg:)

Lenke til kommentar
Messo: Du som har fått testet begge spillene, hva er "forskjellig"?

 

Det er jo litt vanskelig å sette fingeren på, både pga forskjellige biler og at det er en litt subjektiv opplevelse. Gknapp setter nok fingeren på noe vesentlig når han siter at man lettere "kjenner" og forstår hva bilen gjør i GT5. Vet ikke helt hvorfor. Ellers virker det som om veldig mye er likt. Testa å kjøre utfor veien med ett (og to) dekk i GT5, og man kjenner tydelig at det påvirker kjøring. Man kjenner det i rattet (blir lett), og må jobbe for at bilen ikke skal komme ut av kontroll.

 

Jeg kjører GT5 uten noen hjelpemidler, og har satt rattinnstillingene til "simulator".

 

Min konklusjon er at LFS ligger et hakk over i realisme pga at flere faktorer påvirker kjøringen (temp på dekk, mengde drivstoff, antall folk i bilen, vind under kjøring osv osv. Men ser man bort i fra disse finessene så mener jeg at GT5 holder bra følge når det gjelder fysikk og kjørefølelse.

 

LFS er mer utfyldene når det kommer til detaljer, mens GT5 (så langt) har sattset på en balanse mellom realisme og tilgjengelighet. Så enkelt er det egentlig. Så kan det bli spennende å se hva som skjer i den endelige GT5 utgaven. Kan være de legger til en større dybde i spillet for de som er intressert i det ... siden de har gått ut med slagordet "the real drving simulator".

Lenke til kommentar

GT 4 hadde variasjon i veigrep alt etter hvor kraftig dekka var slitt. optimalt var fra de ble grønne til de var i gul-orange stadie. for og etter dette punktet var det merkbart dårligere veigrep. om det var en temperatur faktor med vet jeg ikke.

 

GT 4 mangler derimot mulighet for flere i bilen og vindforhold. jeg tror ikke drivstoff mengde hadde noe å si heller. jeg merka ikke noe til det i alle fall.

Lenke til kommentar
Hmmm racing simulator?? Er ikke GT det?O_O

Går du rundt i din egen lille verden eller hvordan er det?

Har du i det hele tatt lest et ord i denne tråden?

 

GT 4 hadde variasjon i veigrep alt etter hvor kraftig dekka var slitt. optimalt var fra de ble grønne til de var i gul-orange stadie. for og etter dette punktet var det merkbart dårligere veigrep. om det var en temperatur faktor med vet jeg ikke.

 

GT 4 mangler derimot mulighet for flere i bilen og vindforhold. jeg tror ikke drivstoff mengde hadde noe å si heller. jeg merka ikke noe til det i alle fall.

Vell, det som jo var teit med dekkfysikken til GT4 var jo at dekket kun ble varmt.

Dekkene ble varme likt på dekkene bak eller forran. Kjører man i en oval bane så ble liksom ikke dekkene som kjører i ytterkant varme, alle dekkene ble det.

 

Når de ble varme så kan man heller ikke "slappe" av i kjøringa for å få dem kalde igjen. Ble de varme så ble de varme ut løpet.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Dekkene ble varme likt på dekkene bak eller forran. Kjører man i en oval bane så ble liksom ikke dekkene som kjører i ytterkant varme, alle dekkene ble det.

Det stemmer faktisk ikke.

 

Men jeg skal absolutt være enig i at dekkfysikken i LFS er utrolig bra, og mye bedre enn GT4. GT5 vet jeg jo ikke enda, men LFS ligger nok noen hakk foran der også.

Endret av Mytola
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...