Kvinnorna Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Fikk følgende spørsmål i operativsystem eksamen: En web-server som er implementert etter "de facto" standarder skal alltid svare på en spørring fra en klient med : a) en TCP/IP header som inneholder informasjon om web-serveren b)en korrekt utformet HTTP respons som spesifisert i HTTP spesifikasjonen c)med en TCP ACK melding slik at klienten kan gjennomføre 3-way handshake d)kun med en gyldig tekst formattert som HTML Etter å ha søkt en del rundt finner jeg ut at "de facto" standarder sier bare hvordan det burde være i praksis, med andre ord ingen direkte fasit svar. Håper noen kan hjelpe *edit: skrivefeil Endret 5. mars 2008 av pralinaen Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) b)en korrekt utformet HTTP respons som spesifisert i HTTP spesifikasjonen Den sier seg nesten selv. I utgangspunktet kan man jo bare telnete seg mot apache og se hva som skjer når man spør etter en webside. Spørring: kpolberg@bender ~$ telnet milena 80 Trying 192.168.20.1... Connected to milena.fluxxx.lan. Escape character is '^]'. GET /seti/index.php HTTP/1.1 Host: www.olberg.name User-agent: Telnet/1.0 Svar: HTTP/1.1 200 OK Date: Wed, 05 Mar 2008 11:59:35 GMT Server: Apache/2.0.55 (Ubuntu) PHP/5.1.6 X-Powered-By: PHP/5.1.6 Content-Length: 3250 Content-Type: text/html; charset=utf-8 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en"> Endret 5. mars 2008 av kpolberg Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 HTTP er en protokoll som ligger oppå TCP og IP. Den skal dermed ikke blande seg opp i hva de underliggende protokollene driver med. A og C kan dermed utelukkes. Da står du igjen med B og D.. og det sier seg vel egentlig selv? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Dægen, jeg glemte jo konklusjon i posten min Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 godt der er noen som kan dette ! Takker for svar. Jeg var sikker på c var riktig, men ikke i denne sammenhengen. C) blir vel riktig ved bruk av TCP som er three way handshake? Lenke til kommentar
MrLure Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 C) blir vel riktig ved bruk av TCP som er three way handshake? Nja, ikke helt. Den skal da svare med SYN ACK, ikke bare ACK. Klienten som startet oppkoblingen vil da til slutt svare med ACK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå