enurweb Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hei folkens! Innledning: Jeg har i dag en Thermaltake Silent Purepower 680W, 2 vifter, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin strømforsyning som er kjøpt på Komplett.no. Denne tror jeg uten å være 100% sikker må erstattes da den er litt snål, jeg skal prøve å forklare litt om oppførselen så dere skjønner problemstillingen. Problemstillingen: Strømmen i leiligheten min går jo av og til som i de fleste norske hjem og det kan virke som om dette har skapt litt problemer for Thermaltake PSU-en min. Tingen er den at jeg må liksom hver gang strømmen går drive å dra ut og inn strømkabelen på maskinen til jeg til syvende og sist visst nok gjør ett eller annet som får den til å virke. Det sitter en minnekortleser i fronten av kabinettet som skal lage ett bitte lite rødt lys når det er strøm på maskinen og kortleser ikke er i bruk. Det er veldig ofte lyset er vekke fra kortleser når jeg driver med strømmen og da vil altså maskinen ikke på. Når det røde lyset er i minnekortleseren er det 50/50 % sjanse for at maskinen starter. Av og til lyser det både rødt og grønt fra kortleser og da får jeg ikke på maskinen. Ellers så kommer det av og til også en liten tikke lyd når strøm plugges i på nytt, tikker kanskje 4-5 ganger før det stopper. Tikking nesten som en klokke. Det kan se ut som om maskinen starter opp etter en del timers hvile men det er heller ikke helt sikkert. Hvert fall utrolig irriterende dette her, men maskinen fungerer ypperlig når bare ikke strømmen går. Den står på nesten hele tiden og det er aldri noe annet tull hverken i spill eller andre ting maskinen brukes til. Vurdering: Jeg har vurdert både det ene og det andre men jeg finner ikke ut av en fullgod løsning på dette problemet. Komplett.no har sagt seg villige til å ta inn PSU-en til testing og eventuelt refundere penger men det er jo slett ikke sikkert det er PSU-en det er noe galt med? I tillegg vil jo innsending og testing ta tid, noe jeg ikke synes er så kjekt. Flere har anbefalt meg å kjøpe ny PSU ettersom om de virker skråsikre på at det er der problemet ligger og jeg tygger veldig på denne muligheten da Komplett.no kommer til å refundere penger dersom de finner feil på den gamle, eneste kjipe er om det ikke er feil på den gamle og jeg plutselig sitter med 2 stk PSU-er. Jeg vurderte også lenge i tillegg til ny PSU en UPS av typen Riello Plug Dialog 550VA men fikk jo etter hvert vite at denne ikke er kraftig nok til å drive en PSU som jeg sitter med. En siste ting jeg har vært inne på er vern mot lynnedslag, det er jo dumt at ikke det finnes i en og samme boks som en UPS. PC konfigurasjon: - ASUS M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2, 2xGbLAN, ATX, 2xPCI-Ex16 - AMD Athlon 64 X2 4600+ 2,4Ghz Socket AM2, 1MB, Typhoon CPU kjøler - Samsung SpinPoint T133S 400GB, SATA2 16MB 7200RPM - 2 stk Gainward GeForce 7600GT 256MB 1.2ns DDR3, PCI Express - Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit - NEC DVD brenner ND-3550 - Vantec USB2 multikortleser - Thermaltake Silent Purepower 680W, 2 vifter, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin strømforsyning Ønsker: 1. Ny strømforsyning da jeg tror jeg kjøper en ny før jeg sender inn den gamle til Komplett om ingen mener noe annet. Jeg tror jo da at den nye må være omtrent like kraftig som den gamle (680W) men er ikke sikker. En ny PSU burde være rimelig stille, stabil, må kunne dra ut en del varme og ikke selv varme så veldig. Gjerne kom med anbefalinger! 2. Setter pris på anbefalinger til en eventuelll UPS som ikke koster så allverdens, tenker da maks 1500 kroner. 3. Eventuelt et vern mot lynnedslag, anbefalinger til dette. Setter pris på alle tilbakemeldinger og anbefalinger som kan komme! Setter også pris på forslag til oppsett dersom det kommer forslag om både det ene og det andre av ønskene mine. Vær så snill å kikk på PC konfigurasjonen før dere svarer da jeg ikke har allverdens med kunnskaper og vil nødig sitte å måtte sortere ut en hel rekke svar som egentlig ikke er relevant. På forhånd en STOR takk! Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Jeg har lest litt rundt å snuser litt på disse 2: Corsair TX 750W Corair HX 620W Dog skulle jeg gjerne hatt alternativer og jeg er usikker på om disse er rett for mitt oppsett med tanke på blant annet SLI skjermkortene mine. Er også usikker på om 620 watt PSU-en holder til oppsettet mitt tatt i betraktning at den som stod i maskinen var 680W. Endret 5. mars 2008 av enurweb Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Ser for meg at Corsair HX 620W PSU-en er den som er mest riktig om den er kraftig nok da. Tenker da sammenliknet med mine tidligere 680W. Eneste jeg ikke har snøring på men som jeg ser i testen av PSU-en er kommentaren med "Litt dårlig +5V-linje". Noen som vet hva det vil si eller har meninger rundt dette? Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Funderer også litt på disse lynvernene til tross for litt stiv pris synes jeg. Lynvern HiFi Lynvern PC Andre forslag? Til bedre priser? Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 HX620 defintivt! Selv om TX-serien kom senere, så er nok HX best. Men, "strømmen går av og til", hvor often skjer det? Strømmen skal ikke bare "gå" med mindre det er lynnedslag eller andre problem hos kraftleverandøren eller i trafoautomaten. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 HX620 defintivt! Selv om TX-serien kom senere, så er nok HX best. Men, "strømmen går av og til", hvor often skjer det? Strømmen skal ikke bare "gå" med mindre det er lynnedslag eller andre problem hos kraftleverandøren eller i trafoautomaten. Takker for svar Tror du HX 620 er kraftig nok for mitt oppsett? Kanskje jeg spør veldig dumt nå Ellers kanskje du også vet om det har noe å si at den er litt dårlig på +5V-linjen? Har den innvirkning på noe spesielt? Det med strømmen er var spesielt i vinter da det var en del snøfall på en gang på sørlandet og trær falt over strømledninger og slike ting. I de andre årstidene har det hendt at strømmen plutselig kutter noen sekunder for å så komme tilbake ganske snart. Jeg tror det er derfor min eksisterende Thermaltake PSU begynner å vakle. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Maskina di bruker ikke mer enn rundt 300W, så den har nok mer enn nok saft. Tror ikke den er dårlig på 5V+ linja, og hvis den er det så har nok det ingen invirkning. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Skjønner... Da ser jo HX 620-en fra Corsair ut som en ganske het kandidat hvert fall om ikke jeg egentlig trenger mer enn 3-400W. Så får jeg satse på at den PSU-en jeg har i dag faktisk er defekt og jeg får penger tilbake for den som Komplett/Norek har sagt jeg får om den er ødelagt. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Da som ny PSU på det nærmeste er bestemt har noen meninger om lynvern og UPS? Kikket litt på denne: Belkin SurgeMaster Maximum Den er vel sikkert kjekk til både PC og Hifi utstyr med plasma TV? Nå vet jeg ikke om en slik enhet hjelper noe spesielt for strømforsyningen i en PC eller plasma TV når strømmen plutselig bare går. Men det burde jo hvert fall hjelpe litt mot lyn og den slags ulumskheter? Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Fikk nylig en Zalman ZM85-HP idag og er overrasket hvor stille den er. Med 850watt så er SLI alternativet heller ingen problem. Den koster litt, betalte 1300kr hos Amentio, men anbefales på det sterkeste. http://www.techpowerup.com/reviews/Zalman/ZM850-HP/5.html Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 En HX620 er nok midt i blinken her, 850W er totalt overkill... Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Fordelen med 850w kontra 620w er at den er mer fremtidsrettet. Tviler også på at HX620 er stillere en zalmans. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Det er bra med flere synspunkter Men om HX620 er kvalitet, holder til systemet mitt samt at den tåler en mindre oppgradering en gang så virker Corsair sin ganske bra. Mål nr 2 for meg er å prøve å forhindre at samme ting skjer med den nye PSU-en som skjedde med den gamle. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Duqe: Trenden på nyere komponenter er faktisk lavere strømforbruk, så det er jeg ikke veldig bekymret for. Corsair HX620W er en velprøvd PSU, denne zalman-saken din er vel ganske ny på markedet? Vil også heller anbefale å se på www.silentpcreview.com om du vil ha pålitelige støymålinger, 10cm unna vifta gir ikke et særlig realistisk tall på hva du kommer til å oppleve når psuet er montert i maskinen. Ellers er HX-serien til Corsair bygget av Seasonic, med seasonic sitt design, men med bedre spesifiserte komponenter og 5 års garanti, så det er rimelig solide saker. Har selv tre HX520W og et VX450... (to av HX520W'ene er til nåværende filserver og ny filserver, den siste står i ws'en min) Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Wibla: du har ikke noen tips til UPS eller lynvern da? Må jo eventuelt kunne takle denne HX620. Lurer også på hvordan man best kan kombinere en UPS og lynvern om det da ikke finnes en boks et sted som gjør begge deler. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Da bestillte jeg nettopp: 1 stk Corsair HX620W 2 stk Belkin Surgemaster Maximum, en til TV og stereobenken og en til PC utstyret Takker for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå