Gå til innhold

Hva misunner du de andre kameramerkene? Hvorfor valgte du ditt merke?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker på tredje året min første digitale speilrefleks, og det tar gode nok bilder til at jeg ikke har blitt mobbet bort fra bildekritikken enda.

Canon Eos 20D har vært min base siden jeg migrerte fra film. Jeg er nok mer opptatt av at andre skal trives med sitt nye kamera, slik at gløden tennes, enn at jeg skal ha noe spesielt godt utstyr selv. Så lenge det jeg har gjør jobben, så får jeg utløp for mine idèer. Jeg har derfor ikke kjøpt noe nytt siden mai 2005, sett bort fra et minnekort, en kortleser og en liten bag.

Hvis jeg skulle startet på scratch så hadde jeg valgt ut fra dagens magefølelse, og vært fornøyd med det. Budsjett hadde nok bestemt valg av hus, for optikk til noenlunde riktig pris tilbyr alle. Kanskje jeg hadde satset på en enkel E420 + 25mm, eller jeg hadde besøkt en Prix eller to med AK47 og investert i en D3 i steden.

Jeg valgte i sin tid Canon fordi jeg liker bildefilosofien deres, og fordi utvalget på den tiden var begredelig. Valget stod i praksis mellom Nikon D70 og Eos 10D, og et godt tilbud førte meg til Canon. Jeg vurderte det også som mest egnet som partner til min Nikkor 105/2,5 på den tiden, siden Canon kan måle lys på nedblending.

Det jeg misunner andre mest er antishake og en støvfjerning som faktisk virker, samt en mye mindre radikal jpg-komprimering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket merke har du i dag?

Olympus

Hvilket kamera har du i dag?

Olympus E-510

Hvilke dSLR har du hatt før?

Ingen

Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag?

Prøvde litt forskjellige kameraer - Har disponert min far sin gamle Olympus SLR (OM-system om jeg ikke tar helt feil) - var ganske fornøyd med Olympus og fortsatte like godt med det.

Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt?

Hadde gjerne valgt Olympus igjen, men Pentax sine kamera med god værtetting til en relativt billig penge er fristende.

Hva liker du best med ditt eget kameramerke?

Bildestabilisering i huset er fint, liker også ergonomien godt - i tillegg er kameraet lite og nett og kjapt å ta med seg.

Hva misunner du de andre merkene?

Værtettingen til "entry-level" Pentax kameraene - ganske kjekt om man bor på vestlandet. En del andre kameramerker har også noe større utvalg i objektiv.

Lenke til kommentar

Pentax

*istDS, K10D (ER SOLGT), K20D

25 år med Pentax ME-Super, *istDS var mitt første DSLR

Hadde 4 objektiver frå ME-Super tida, og ville gjerne ta med dei vidare. I tillegg likte eg bilda frå Pentax i diverse tester, der det var samanlikna med andre merker, så derfor vart eg overbevist.

Slik som objektivsituasjonen vil sjå ut for Pentax i løpet av året, så trur eg nok eg hadde valgt Pentax igjen, elles ville eg og ha sett litt nærmare på Olympus og Nikon

Hadde ikkje penger vore tema, hadde nok D3 vore fristande..

Fastoptikken, Lett og bra.

Værtetting

Innebygd SR

Flotte bilder

God service hos FOVI (Pentax Norge)

Bruktmarkedet

Større utvalg i den lengste enden 300+

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Nikon

D80 og D300

D80 kom først i hus av dSLR. Har hatt Minolta (101, 303, XM) og Nikon (F, F3T) film SLR

God erfaring med Nikons SLR og handlet derfor av gammel vane (fanboyism)

Nikon eller Olympus

Ergonomi og byggekvalitet på Dx00 og oppover.

Kvaliteten og utvalget på "Gullring" optikken. Spesielt de nye FX.

CLS blitssystem.

Muligheten for å slenge med en liten D40 sammen med det større D3.

Olympus: E3 (Sensor rens, stabilisering i hus, byggekvalitet og rask AF på ny optikk)

Canon: D5 (Fullformat i vanlig kamerahus og utvalget av IS optikk)

Lenke til kommentar

Hvilket merke har du i dag? Pentax

Hvilket kamera har du i dag? K10D

Hvilke dSLR har du hatt før? ingen

Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Grep, tester, god pris

Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Pentax

Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Optikk, grep og menyer

Hva misunner du de andre merkene? enkelthet, simplified and stupidified er noen ganger greit nok...

Lenke til kommentar

Har slettet et off-topic innlegg og reaksjoner som kom som en følge av dette. Så nå holder vi oss on-topic :)

Nikon

Nikon D70s, Nikon FE2, Nikon F80

Har kun hatt disse tre, men F80'en havner litt mellom FE2 og D70s, så den er vel egentlig pensjonert.

Det var Nikon som var mest aktuelt for meg da jeg skulle velge system, og har av praktiske og økonomiske årsaker holdt meg til Nikon.

Hadde nok vurdert både Nikon, Canon, Olympus og Pentax. Synes Olympus E-510 er veldig spennende, 40D frister meg også veldig, og er litt hemmelig avstandsforelsket i Pentax K20D, men hadde ikke penger vært en sperre, hadde jeg nok valgt D300.

Grepet, godt utvalg av gode objektiver, trådløs blitsstyring. Føler meg ganske enkelt veldig vel sammen med kameraet. Det "passer meg" på en måte.

Canon: Enkelte objektiver, menysystemet

Olympus: Innebygget stabilisator (E-510+), støvfjerning som funker (dog aldri vært et problem med min D70s).

Pentax: Innebygget stabilisator, føles veldig solid bygget, god følelse.

Sony: Innebygget stabilisator, kjenner ikke så godt til Sony ellers.

Vanskelig å svare på på stående fot, da jeg hele tiden merker fordeler og ulemper mens jeg prøver eller demonstrerer de forskjellige kameraene.

Lenke til kommentar

Pentax

Pentax K10D

Ingen

Har tidligere brukt Nikon F3 og Yashica T5

Mye valuta for pengene

Pentax, Samsung, Olympus, Sony, Nikon, ...

Fornuftig brukergrensesnitt

Bildestabilisering

Tilgang til flere objektiver, for eksempel korte teler som er billige og relativt lyssterke (eksempel 85/1.8)

Vridbar skjerm & liveview

Mer dynamic range? (Vet ikke om de andre merkene virkelig har det.)

Større og bedre søker? (Vet heller ikke om andre merker har dette. Kanskje Nikon D3, men det er en annen klasse.)

Lenke til kommentar

Hvilket merke har du i dag? Pentax

Hvilket kamera har du i dag? k100D og K20D, kjøpte k100d for 3månder siden og k20d for 1 uke siden:P og nå jeg var i shanghai nylig fikk jeg K20d med linse, minnekort og veske til 6000kr så måtte jeg bare kjøpe:P

Ingen før de jeg har nå

etter og ha testa canon , nikon og pentax kamerar så likte jeg pentax kameraet best

anner ikke

det meste

brukt markedet og det er flere nikon og canon butikker rundt om kring i verden

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nikon

Nikon D80

Nikon D70

Byggekvalitet, bildekvalitet og utvalg av objektiv.

Vanskelig, men trolig Canon eller Nikon pga. tilgjengelighet.

Kvaliteten (både bilder og selve kameraet) og linsetilbudet.

Ingenting :tease:

(bittelitt 3'' LCD og liveview hos Canon)

Lenke til kommentar

Nikon

D300

Canon EOS 30D

Forkjærlighet til Nikon etter tidligere Nikon 35mm SLR.

Nikon eller Canon som jeg er vant med fra før.

Byggekvalitet, ergonomi samt at jeg liker brukergrensesnittet til Nikon. God optikk selv uten gullring.

Misunner Canon for sitt litt større spekter av L-linser til en noe "rimeligere" penge (f/4).

Lenke til kommentar

Canon

30D

Ingen dSLR, men SLR Nikon F4 og Konica

Pga pristilbudet på 3990,- på JP. Jeg kjøpte ikke produktet, jeg kjøpte prisen.

Canon til samme pris ellers Olympus E3 eller Pentax K20D

Prisen på mitt kamera, Billedkvaliteten, Tilgjengelig optikk, Menyene/Brukervennlighet, Hastigheten

Gresset er ikke grønnere på den andre siden, men det er et annet gress, det er jo fristende med annet gress innimellom, men ikke så fristende at jeg er misunnelig.

Endret av GOH
Lenke til kommentar

sony

alpha 100

SLR, canon og minolta

Begynte å bli særdeles misfornøyd med canon.. både mitt gamle slr og ikke minst mine ixus\ er. det siste i rekken et ixus 800 suger så jævlig at nesten alle bilder tatt med blits blir utbrent..

sony, pentax eller nikon. Er ganske gira på stabilisering i huset men tar med nikon fordi det er bra kamera som er gode å holde fra d80 og oppover..

Billedkvaliteten, gps`en som fulgte med,stabilisering i huset, mye god brukt optikk, menyer, mye bedre grep enn andre kandidater jeg såg på som canon eos 400, nikon d40 osv og batterikapasitet.

Ikke så mye å misunne. mye gode kameraer og ditto optikk rundt omkring og innenfor lik pris er det mye likt.

Lenke til kommentar

Nikon

D80

Ingen, dog et eldre (digitalt) Olympus ultrazoom fra 2003 som tar bilder helt uten mulighet for beskjæring i etterkant.

Kjent merkenavn, godt utvalg av optikk i tillegg til at jeg sannsynligvis har blitt påvirket av det faktum at min far eier et gammelt Nikon SLR med tilhørende optikk (som selvsagt ikke fungerer noe særlig på min D80 fant jeg ut i etterkant).

Usikkert, siden jeg ikke har hatt dSLR i lengre enn 3 måneder, så hadde det nok blitt Nikon, muligens Canon mtp tilbud som har vært nå i det siste.

Lett å få tak i optikk og utstyr, det at man ofte betaler litt ekstra for varene gir en tilfredstillende illusjon om at det jeg eier er best (antall tusenlapper brukt på originaloptikk booster selvfølelsen tilsvarende).

Bedre utvalg av optikk i den lavere prisklassen, bortsett fra det stort sett ingenting.

Lenke til kommentar

Canon

EOS 400D

Ingen

Hadde prøvd litt forskjellig fra før, og følte at dette kameraet var det i min prisklasse som passet best.

Olympus tror jeg! -_-

Større søker, batteri, live view, og alt som jeg ikke har.

Lenke til kommentar

Canon

30D

Ingen

Pris. Fikk kit for 4000,- på MPX

Si det, men muligens Pentax/Samsung

Har ikke noe forhold til Canon som merke, men 30D passer meg godt. Liker grepet og kvalitetsfølelsen.

Bildestabilisering i kamerahus og værtetting

Lenke til kommentar

Canon

20D

Ingen digitale speilrefleks, men har fartstid med et analogt speilrefleks (EOS 500).

To sammenviklede svar på en gang: Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Hva liker du best med ditt eget kameramerke?

Jeg er et følelsesmenneske med trangt budsjett (ganske upraktisk kombinasjon, egentlig). Så det jeg setter høyest er bang-for-the-buck, hva man får for pengene når det gjelder subjektiv feeling, bildekvalitet og kjapphet (altså både i respons, burst-rate og brukervennlighet i innstillinger og sånt). 20D hadde den klart beste kombinasjonen.

Var lenge overbevist om at Nikon var tingen, inntil jeg prøvde et Canon 40D, ble forelska og bestemte meg for at det er kameraet jeg en gang skal oppgradere til (og det er godt mulig Nikon D300 ville gjort det samme, men den har jeg ennå ikke fått prøvd). 20D ble introen, siden det gir veldig mye av det samme til en brøkdel av prisen.

Men nå er jeg så fornøyd med 20D at jeg er veldig i tvil om jeg skal gidde oppgraderingen. Jeg liker tyngden, at det sitter godt i hendene, 5 fps som er utrolig brukbart, at det er godt bygd, billedkvaliteten og støyegenskapene på høy ISO.

Dessuten, hvis man er litt nøye med valgene, har både Nikon og Canon greie objektiver over alle prissjiktene. Pentax kan diskuteres (se andre tråder), men virker for meg som man må litt mer opp i pris for å få en god start.

Skulle jeg skiftet ville det helt klart blitt Nikon - igjen på grunn av bildekvaliteten og at jeg blir så varm i hjarterota av å holde i det. :love: Canon gir meg bare nesten det samme.

Skulle egentlig ønske Pentax hadde samme feeling for meg. Har LYST å like Pentax.

Pentax: bildestabilisering i kamerahuset, byggekvaliteten og ekstremt mange innstillingsmuligheter. Nikon: sexy både i bruk og design, og litt annerledes bildekvalitet med et veldig u-digitalt preg selv på jpeg.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...