Coneunofax Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Canon Hvilket kamera har du i dag? En Canon Eos 5D Hvilke dSLR har du hatt før? 400D, skal gis bort til min bror Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Når jeg kjøpte 400D'en valgte jeg den pga tester. Angrer ikke. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Canon Eos 5D. Jeg skal gi bort all opptikken jeg brukte på 400D'en uansett, så jeg har på en måte begynt på scratch for en måned siden. Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Godt utvalg med objektiver. Ingen andre som har gitt et tilbud som 5D i prisklassen (fortsatt). Hva misunner du de andre merkene? Vet ikke helt. Bruker ikke så mange av kameraets funksjoner hyppig. Jeg bruker heler 5 min ekstra hver gang jeg tar bilder, enn å ha et kamera som er raskt, men har litt dårligere bildekvalitet. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Nikon Hvilket kamera har du i dag? Nikon D200 Hvilke dSLR har du hatt før? Canon EOS 350D, Nikon D40x Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Prøvde D80 og forelsket meg helt, så gikk jeg for storebroren Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Nikon Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Godt utvalg av objektiv, kvalitetsfølelse, ergonomisk Hva misunner du de andre merkene? Innebygget bildestabilisator Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Hvilket merke har du i dag? Canon Hvilket kamera har du i dag? Canon 40D og 5D Hvilke dSLR har du hatt før? Canon 20 og 30D, Nikon D200 og Olympus E300 Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Bildekvalitet og stort utvalg av optikk, både nytt og brukt Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Nikon eller Canon Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Bildekvalitet og utvalg av optikk Hva misunner du de andre merkene? For så vidt ingen ting siden ingen er bedre på bildekvalitet (men i hvertfall Nikon er like gode) Det eneste må være Olympus effektive sensor-rens og Nikons micro 105 2,8 VR Endret 5. mars 2008 av olar0701 Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Nikon Hvilket kamera har du i dag? Nikon D300 Hvilke dSLR har du hatt før? Nikon D50 Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Det ble avgjort da jeg testet ut kandidater den gang jeg kjøpte D50. Budsjettet var ca 6000.- for kit, og blant de modellene som var aktuelle satt Nikon best i neven. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Sannsynligvis det samme, også mye av samme årsak. I tillegg er det jo endel ting med D300 jeg opplever som særdeles tiltalende Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Ergonomi er helt åpenbart, dessuten følelsen av kvalitet og soliditet. Hva misunner du de andre merkene? Bildestabilisering i huset hadde vært toppen på kransekaken, ellers fint lite. Lenke til kommentar
Arto Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? NIKON Hvilket kamera har du i dag? D300 Hvilke dSLR har du hatt før? D70 Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? GODE ERFARINGER MED ANALOGE SLR FRA NIKON Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? NIKON Hva liker du best med ditt eget kameramerke? ERGONOMI , KVALITETSFØLELSE , SØKER , BLITSSYSTEM , BRA OPTIKK Hva misunner du de andre merkene? CANONS UTVALG I TELEZOOM OG TELEOBJEKTIVER (70-200 , 300) TIL "GREIE" PRISER. ER DERIMOT IKKE MISUNNELIG PÅ PLASTIKK-FØLELSEN OG ERGONOMIEN PÅ CANON (KONSUMENT)HUSENE. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Hvilket merke har du i dag? Jeg er en Canon-boy. Hvilket kamera har du i dag? 1D Mark II Hvilke dSLR har du hatt før? EOS 650, EOS 350D, EOS 30D Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Fordi jeg hadde objektiver fra før, og var både godt kjent og fornøyd med Canon. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Canon, selvfølgelig? Hva liker du best med ditt eget kameramerke? All den gode L-optikken som du ikke får hos Nikon (eller andre). Hva misunner du de andre merkene? Ikkje en dritt. Endret 5. mars 2008 av Gissan Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Hvilket merke har du i dag? Canon Hvilket kamera har du i dag? 30D Hvilke dSLR har du hatt før? Minolta,canon,canon, canon Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Fordi det fenget den gang,har alltid fungert og er det ledende merke . Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Canon. Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Ergonomi, bildekvalitet, hurtighet, og ikke minst utvalget av optikk. Hva misunner du de andre merkene? Kan ikke komme på noe. Endret 5. mars 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Nikon Hvilket kamera har du i dag? Nikon D80 / F90 Hvilke dSLR har du hatt før? D50 Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? D50 var det beste alternativet ifht pris da jeg kjøpte mitt første dSLR. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Olypmus eller Pentax, uten tvil. Vurderer faktisk bytte atm. Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Liker ergometrien til Nikon. Spes ifht canon sin billig serie. Mye utvalg på ekstra utstyr Hva misunner du de andre merkene? IS i kamerahus. God ytelse på høy iso(jaja vet dette er fiksa på d300 etc). F1,2 fastobjektiver! Kule ting som 25mm 2,8 pancake osv. Savner også gode objektiver i en middels prisklassen utenom sigma. Ala canon sine 17-40 24-104 etc. Må jo ut med 10k for nikon sin..for dx og da må jeg ha ny en for fx senere. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Nikon Hvilket kamera har du i dag? D70s Hvilke dSLR har du hatt før? - Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Litt tilfeldig egentlig. Leste noen tester hvor D80 kom veldig godt ut, og kom så over et knakende godt tilbud på D70s på Schiphol. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Nikon. Om det var tilfeldig første gang hadde det ikke vært det neste gang. Jeg er rett og slett meget fornøyd, spesielt med ergonomi og den naturlige plasseringen av alle knapper og funksjoner. Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Ergonomi, bildekvalitet, kvaliteten på kit-objektivet. Hva misunner du de andre merkene? Jeg pleide å misunne lite støy på høy ISO. Forspranget er spist opp etter at D300 ble lansert, men det gjenstår å se om det vil forplante seg nedover i modellrekken. Ellers kunne jeg ønske meg en del funksjoner som D70s ikke har (ISO-visning i søker, RAW+jpeg fine, custom menyer, osv), men alle disse finnes i andre Nikon-kameraer. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Minolta (kunne lagt til /Sony, men har ikke en eneste speilrefleksrelatert dings med Sony-DNA ) Hvilket kamera har du i dag? Konica Minolta Maxxum 7D Hvilke dSLR har du hatt før? Ingen dSLR, men et filmbasert av samme merke/modellnummer. Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Ergonomi og et hus som i sin klasse var konkurransedyktig på støynivå, oppløsning og andre ytelsesmål. Jeg vurderte aldri systemene på likt grunnlag da allerede anskaffet optikk veide tyngst. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Jeg hadde nok overlevd helt fint innenfor de fleste merkene, men Fourthirds mangler noen fastobjektiver jeg gjerne ville ha. I tillegg har jeg kjøpt de meste av utstyret pent brukt og spart mye penger på det, noe Fourthirds igjen mangler ennå. Dette blir en ulempe for meg, men en fordel for alle som vil bygge et effektivt heldigitalt system. Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Jeg liker de kreative mulighetene som ligger i korte, lyssterke, billedstabiliserte fastobjektiver. I tillegg er jeg optimistisk mtp den helhjertede og utforskende satsningen Sony står for. De innehar en kapital og en markedsføringsmaskin Minolta aldri kunne drømme om etter 1980-tallet. Samarbeidet med CZ er spennende, og den noe forsiktige omstillingen til SSM-fokus lover godt for fremtiden. Det er vanskelig å si noe helhetlig om Sony helt ennå siden de fortsetter å lære DSLR-markedet å kjenne, men det faktum at de synes villige til å tilpasse seg er beroligende. Hva misunner du de andre merkene? Oppgraderingsmulighetene Nikon D3 og Canon 5D (en 36x24-brikke med 12MP i et hus jeg ikke hadde værte steinredd for å bruke hadde vært toppers), noen enkeltobjektiver som 85mm 1.2L, 50mm 1.2L, 14-24mm 2.8, Limited-fastoptikk, 25mm 2.8 Pancake (inntil det motsatte er bevist) ellers kan jeg ikke komme på mye som mangler (Sony burde tenke litt på overkommelig prisede, høyt ytende fastobjektiver for de som ikke har råd til f1.4-variantene, men disse har jeg allerede skaffet i brukt Minolta). Jeg kommer selvsagt til å følge nøye med på A-900, og hvis dette havner i helt gal prisklasse/yter utilstrekkelig vil nok 5års-planen kunne inkludere et skifte av beite, men jeg har inntil videre ingen form for utstyrsmangelrelaterte bekymringer. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Sony og Nikon Hvilket kamera har du i dag? A100 og D300 Hvilke dSLR har du hatt før? - Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Sony hadde imo det beste tilbudet i den klassen da jeg kjøpte A100 (ved lansering). Har nå kjøpt D300 pga jobb og behov for ett system som er tilgjengelig NÅ. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Si det, ble Nikon pga ergonomien og ett hus som hadde spesifikasjoner som passet perfekt nå. Liker ikke å holde i 40D. Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Sony: Stabilisering i huset, geniale menyer, god ergonomi, meget god oppløsning på A100. Ble veldig glad i 70-210 f/4 "Beercan" også... Nikon: Ergonomi, bredden i systemet Hva misunner du de andre merkene? Canon har utvalget, Sony har SSS, Pentax har noe spennende optikk, Oly har ett flott turkamera osv Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Canon Hvilket kamera har du i dag? 30D & 350D Hvilke dSLR har du hatt før? Ingen Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Hadde Canon Ixus fra før, billigste innstegsmodell av de store Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Canon Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Gode menyer, god software, utmerket utvalg, overflommet bruktmarked, lite støy + + Hva misunner du de andre merkene? Ingenting Lenke til kommentar
operg Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Nikon. Hvilket kamera har du i dag? Nikon D50. Hvilke dSLR har du hatt før? Ingen Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Nikon D50 og Canon 350D var de eneste reelle budsjett-alternativene når jeg kjøpte mitt kamera, og siden D50 har bedre grep endte jeg opp med det. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Nikon. Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Menysystemet, grepet (alt over D40(x)) og kamerautformingen generelt, mye optikk tilgjengelig (ikke minst fra 3rd-party-produsenter). Hva misunner du de andre merkene? Bildestab i huset. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Olympus Hvilket kamera har du i dag? E-400 og OM-2 Hvilke dSLR har du hatt før? Ingen Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Optikk og min fars gode erfaring med Olympus. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Olympus, andreplass Canon. Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Optikken, filosofien, JPEG-encodingen, menysystemet, kvaliteten på alt utstyr og ergonomi. Hva misunner du de andre merkene? Noe bedre ISO-ytelse og billigere fastoptikk. Canons 50/1.8 koster ingenting, Olympus 50/2 koster 4000. Men til gjengjeld er 50/2 et av verdens aller skarpeste objektiver. Men misunner billig lysstyrke, det gjør jeg. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Hvilket merke har du i dag? Nikon Hvilket kamera har du i dag? D70s Hvilke dSLR har du hatt før? Ingen Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Ble oppmerksom på de gode omtalene av kitobjektivet til Nikon, men valgte likevel til slutt et mer lyssterkt objektiv fra Tamron i stedet for kit. I tillegg har jeg en liten fobi mot å følge saueflokken og velger heller noe som passer meg i stedet for hva "alle andre" gjør/sier/har. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Nikon! Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Ergonomi og generelt den høye kvaliteten på utstyret, meget presis innebygd trådløs blitsstyring o.a. Hva misunner du de andre merkene? Innebygd stabilisering i huset hadde muligens vært interessant, ellers fint lite. Endret 6. mars 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Nikon Hvilket kamera har du i dag? D80 Hvilke dSLR har du hatt før? Ingen Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Likte ergonomien og synes at det det var det kameraet som ga mest for pengene på det tidspunktet. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Sannsynligvis Nikon eller Pentax Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Ergonomien Tilgjengelig optikk Hva misliker du mest med ditt eget kameramerke? Dyrt for kameraer med beskyttelse mot vær/støv Huset er ikke fult kompatibelt med AI / AI-S objektiver Gode objektiver er svært dyre Hva misunner du de andre merkene? Canon: Billigere optikk Pentax og Oly: Beskyttelse mot vær/støv samt bildestabilisering i huset Pancake objektiver Lenke til kommentar
kimare Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Hvilket merke har du i dag? Sony Hvilket kamera har du i dag? Sony A700 Hvilke dSLR har du hatt før? Konica Minolta 5D Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Jeg valgte på bakgrunn av ergonomi, det var av alternativene (Nikon D50 og Canon 350D (yuck) var i nærheten. Samt at bildestabilisatoren fristet. Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Garantert et system med stabilisator i huset. Oly har pt et litt lite utvalg i fastopptikk. På Pentax er liker jeg ikke ergonomien. Holder jeg K10D en liten stund blir jeg stiv å håndleddet. Da må det bli Sony. Hva liker du best med ditt eget kameramerke? High speed sync og innebygd trådløs blits på alle hus. Fantastiske farger på klassisk Minolta optikk. Bildestabilistoren. Hva misunner du de andre merkene? Egentlig veldig lite. Personlig finner ser jeg ikke hva de andre systeme kan tilby som jeg ikke får tak i mitt system. Jeg ser at enkelte kan ha behov for et større system en det Sony kan tilby pt (Dog gjelder dette svært få med spesialiserte behov). Endret 6. mars 2008 av kimare Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Hvilket merke har du i dag? Pentax Hvilket kamera har du i dag? K100D Hvilke dSLR har du hatt før? Ingen, førstegangskjøper. Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Fordi det var råbillig, og på papiret var noe bedre enn de få konkurrentene det hadde i sin prisklasse (nærmere bestemt Nikon D40). Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Ville nok valgt Pentax (/Samsung) igjen, men ser ingen grunn til at jeg kunne gått for f.eks. Nikon, har et godt inntrykk av det jeg har prøvd. Hadde jeg hatt litt mer penger enn det jeg brukte på K100D-et, hadde Olympus vært et svært interessant valg, da antagelig E-410 eller E-420. Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Prisen, bildestabilisator i kamerahus og generelt solid følelse. Hva misunner du de andre merkene? Utvalg av utstyr og blitssystem (Pentax har sin egen lille standard), i tillegg til smådårlig magefølelse ang. bruktpriser i fall jeg skulle selge det jeg har nå. (Generelt kanskje ikke så voldsomme begrunnelser, men er da fornøyd, og såpass billig som det var, ser jeg ingen grunn til å klage på ting som det er opplagt at den mangler p.g.a. segment.) Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Hvilket merke har du i dag? Canon Hvilket kamera har du i dag? EOS 20D Hvilke dSLR har du hatt før? Ingen Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Ble ringt opp med ett tilbud, helt tilfeldig Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Canon Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Ergonomien, erfaringen, kvaliteten, objektivutvalg Hva misunner du de andre merkene? Bildestabilisator Endret 7. mars 2008 av Henrik2k Lenke til kommentar
El chico Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Artig tråd Hvilket merke har du i dag? Nikon Hvilket kamera har du i dag? Ingen for øyeblikket Hvilke dSLR har du hatt før? Nikon D70s, Canon 30D og Nikon D80 Hvorfor valgte du det merket du bruker i dag? Valgte Nikon D80 da jeg ikke fikk "godfølelsen" med Canon 30D. Nå har jeg solg D80'n og er i tenkeboksen på hva jeg skal kjøpe... Hvis du skulle starte helt fra scratch, hvilket merke hadde du valgt? Er litt der nå. Liker Nikon veldig godt, men stabilisator i huset er noe som frister veldig sterkt. Både Nikon, Canon, Pentax, Sony og Oly har spennende ting. Hva liker du best med ditt eget kameramerke? Trådløs blitsstyringen, lysmålingssystem, ergonomi, stort objektivutvalg (men med noen vesentlige mangler), Hva misunner du de andre merkene? Innebygd stabilisator i husene (Sony, Pentax/Samsung, Olympus) Canon sine 24-105/4L IS, 70-200/4L IS Endret 7. mars 2008 av El chico Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå