Fjellfin Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg har en småsnasen ef-s 10-22 til min eos 30d men UTEN UV-filter som jeg nettopp skal til å lære meg å kjenne og nå er det snart påske. MITT BRUK er noe spesielt, jeg "lever i fjellet", stort sett over tusen moh, og fotoutstyr som brukes blir lett preget av te fra termosen, apelsin kliss, skismurning, for ikke å snakke om været, alt fra våt sludd via piksnø til trøndersk fossregn :-) Nok om det, men jeg bør vel ha noe beskyttelse foran på denne linsa? Plutselig skinner sola og da er alltid optikken våt/ dugget, linsepapiret er nederst i sekken og kun snytfilla (lommetørkleet) er noenlunde tilgjengelig... De filtre jeg har eid er jo noe preget av uvøren beføling uti felten, jeg tar med STOR takk imot tips til "rimelige" og LETT tilgjengelige filtre (gjerne pr internett, bare det sende kjapt), og skal det være UV på en 10-22 ef-s ?? Takk! Fjellfinn ________________________ www.itrollheimen.net Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) skal det være UV på en 10-22 ef-s ?? Det er jo ikke sånn at det skal være UV-filter på noe som helst. UV-filteret filtrer ikke bort noe som ikke filteres bort av objektivet eller filterpakken på sensoren. For meg høres det ut som om det du trenger er en solblender og et objektivdeksel, men jeg er jo en enkel sjel. Ellers er det ebay som er stedet for billige ting. Kjøper du fra kjente leverandører der, så går det forbløffende raskt å få ting fra Hong Kong. Sjekk f.eks HKSupplies eller URGalaxy (to av mange velrenommerte "butikker" på ebay.) Endret 5. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
stimas Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg kjøpte et Hoya HMC (77mm) til min 10-22. Kun for beskyttelse. Betalte tot. 503,- hos www.pcutstyr.no (for et par mndr. siden). Lenke til kommentar
Fjellfin Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg kjøpte et Hoya HMC (77mm) til min 10-22. Kun for beskyttelse.Betalte tot. 503,- hos www.pcutstyr.no (for et par mndr. siden). Bare for å tilføye det; jeg MÅ ikke ha uv filter på zoomen! Jeg tenkte det kunne vært kjekt å ha -- neste gang jeg sikler appelsinsaft nedpå frontlinseelementet Legger ved et raw bilde fra min 30d på min 17-40 L - ser du støv på sensorn? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 - ser du støv på sensorn? Tro det, hvis det ikke er ei kråke. Hvorfor spør du? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Ikke noe annet enn prikken oppe til venstre.. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Ta et bilde av en helt jevn overskyet eller helblå himmel om du vil sjekke for støv på sensoren. Forøvrig høres det ut som om du er så uvøren at et UV-filter er en grei investering for å beskytte frontelementet ditt. Det er en billig måte å få litt ro i sjela på. MEN: Billige UV-filtre er som regel ganske dårlige. Du risikerer å introdusere relekser og å få mindre kontrast i bildene. Ta det av før du tar bildet, eller kjøp et bra UV-filter dersom du vil ha det på hele tiden. Lenke til kommentar
Fjellfin Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 - ser du støv på sensorn? Tro det, hvis det ikke er ei kråke. Hvorfor spør du? Svarthetta påska 2007. En av mine 12 dagsturer - _hver_ måned Her er det mye støv, men jeg har ikke sett det så markant siden. PS: Jeg er ikke uvøren, jeg er i live etter en del års mishandling på sykehus, men det måtte en del høyfjell til Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Kjøp fra eBay av mindre ting som går ned i en konvolutt blir gjerne sendt med posten. så det kan ta et par uker.så kjøp gjerne med noe større så det blir sendt med et budfirma fortrinnsvis er Fedex å anbefale. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg er ikke uvøren, jeg er i live etter en del års mishandling på sykehus, men det måtte en del høyfjell til Mente det ikke anklagende. Sorry. Prøvde bare å konstantere fakta uten å gjøre så mye ut av det, og gi råd utifra det. Blir glad hver gang jeg hører om folk som har fått tilbake helsa! Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Jeg kjøpte et Hoya HMC (77mm) til min 10-22. Kun for beskyttelse.Betalte tot. 503,- hos www.pcutstyr.no (for et par mndr. siden). Var ikke spesielt billig...kjøpte mitt Hoya HMC Super Pro1 for ca. halvparten inkl. frakt fra Roxsen på eBay. edit: De pleier å være forholdsvis raske også (Roxsen) Endret 5. mars 2008 av Wipeout Lenke til kommentar
Fjellfin Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Var ikke spesielt billig...kjøpte mitt Hoya HMC Super Pro1 for ca. halvparten inkl. frakt fra Roxsen på eBay.edit: De pleier å være forholdsvis raske også (Roxsen) Har tatt en shopperunde hos Roxsen, og fått tilbud på følgende: 1 uorg batteri for min 30d 1 Hoya PRO1 digital 58 mm UV filter 1 Hoya Pro1 Super HMC uv(0) 77 mm disse 3 prod. for totalt usd 34.50 UTEN frakt. Jeg er vel vant til å handle pr eBay / med PayPal, men er like nervøs hver gang; a) var dette virkelig billig ? b) tør jeg virkelig dette ? Og det siste spørsmål, forringer jeg ikke 10-22 mm min med slikt filter? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Sunes ikke prisen var så verst, jeg. Så ser ikke noen grunn til å ikke tørre dette. Når det gjelder bildekvalitet med og uten UV filter så er det en lang diskusjon som har blitt diskutert mye her inne. Jeg har testet med og uten filter og har ikke klart å se forskjell, har dog brukt filter av god kvalitet vel og merke (Pro1 Super HMC) Så mitt tips er rett og slett og prøve selv, tingene du har bestilt er såpass billige også så jeg mener at du taper ikke så mye på å prøve. Uansett så kan du få solgt filterene her hjemme hvis du finner ut at dette ikke var noe for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå